Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpple  (läst 2120 gånger)

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
Äpple
« skrivet: 09 mar-11 kl 14:35 »
Hej!
Eftersom jag tycks vara en av de få som är intresserad av frukter och bär så grubblar jag lite. Det finns troligen minst 1000 äppelsorter som odlas i Sverige. Att beskriva alla i handboken blir jobbigt när man inte får stjäla text ur böcker. Nordgen har digitaliserat några gamla pomologier. Finns det någon med goda kontakter på Nordgen som kan ordna tillstånd att lägga in dessa pomologier i Handboken? Det vore en bra start sedan kan man lägga till lite moderna rön på sorterna. Går det inte att lägga in texten direkt så kan man skriva manuellt men det förutsätter att man har tillstånd eller att författaren varit död i 70 år ( tror jag ).
MVH
Jan

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Äpple
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 19:50 »
Jag vet inte om jag kan ordna något tillstånd, men jag kan förmedla en kontakt om du vill.

Det var en rejäl lista med sorter, kanske pomologiska föreningen kan hjälpa till?

En annan sak, man kanske ska lägga sortlistan på en undersida till Äpplen? Annars blir väl texten två meter lång om man ska skriva om odling, ympning etc också.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Äpple
« Svar #2 skrivet: 10 mar-11 kl 15:21 »
Hej!
Det var bara en liten början på en sortlista för äpplen. Visar det sig att några börjar skriva lite om sorterna så fyller jag på listan. Om allt fungerar så räcker det inte med en undersida för sorter, det behövs en uppdelning efter alfabetet.
 Pomologiska föreningens hjälp vore det bästa. Där finns en massa kunskap.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser