Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "fastnar" kvalstrena på allt?  (läst 2518 gånger)

hönsmammis

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
"fastnar" kvalstrena på allt?
« skrivet: 07 jan-11 kl 22:34 »
Hej!

förlorade en tupp och en höna i höstas, troligtvis kvalster (hönan hade massa löss)
Iaf jag särade på dem och satte tuppen i en annan bod, hjälpte dock inte utan han dog :( tyvärr han med.¨

Men nu undrar jag, hade nämligen én fågelbur där inne i boden som jag skulle behöva använda tilll mina undulater nu.
Kan kvalster äcklen sitta på den buren så jag får in dem i huset till mina inne fåglar? har papegoja och undulater.
Vad tror ni? usch vågar knappt gå ut i boden överhuvudtagen :S

Buren har inte varit i direkt kontakt med tuppen men endå? är livrädd för mina innefåglars skull. Just nu ligger buren ute i snön, vet inte hur jag ska göra?

sitter dem på allt, eller? hönsen var där i okt.
mvh



oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: "fastnar" kvalstrena på allt?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-11 kl 22:43 »
Med sådan höns jag har kvalster på badar jag.
Försvinner deräckt!!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "fastnar" kvalstrena på allt?
« Svar #2 skrivet: 08 jan-11 kl 09:44 »
Om fågelburen har stått ute i minusgrader har både ev kvalster och löss dött. Löss har en mycket kort överlevnad utanför hönan då de är beroende av kroppsvärmen. Kvalster tål inte frost.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: "fastnar" kvalstrena på allt?
« Svar #3 skrivet: 08 jan-11 kl 10:22 »
Om fågelburen har stått ute i minusgrader har både ev kvalster och löss dött. Löss har en mycket kort överlevnad utanför hönan då de är beroende av kroppsvärmen. Kvalster tål inte frost.
Jag har nyligen lärt mig här att Det krävs minst -20 grader i 24 timmar för att döda kvalstren.
Höns och Liljor i min trädgård.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: "fastnar" kvalstrena på allt?
« Svar #4 skrivet: 08 jan-11 kl 10:38 »
Buren är väl i materialen plast och metall?

Jag skulle ta in den i duschen och spola med hett vatten, löddra in ordentligt med såpa eller diskmedel och låta stå ett tag.

Om buren är i trä är det svårare eftersom det är svårt att komma åt i alla springor/sprickor.

Insekter och kvalster överlever inte att få såpa/diskmedel på sig, eftersom deras andningsöppningar täcks och de kvävs, men man måste dränka in varenda djur. Det borde funka bra på en vanlig bur tycker jag.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "fastnar" kvalstrena på allt?
« Svar #5 skrivet: 08 jan-11 kl 10:40 »
Jag har nyligen lärt mig här att Det krävs minst -20 grader i 24 timmar för att döda kvalstren.
Då är du bättre informerad än jag ;)  Var hittade du sådan info?? Jag har alltid hört att frysgrader räcker.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: "fastnar" kvalstrena på allt?
« Svar #6 skrivet: 08 jan-11 kl 11:12 »
Själva kvalstrena är troligen döda vid det här laget, det skulle i så fall vara äggen som finns kvar och kan börja kläckas när förutsättningarna blir de rätta. De är svårare att ta kål på, men jag tror som Alba att en plast/metallbur räcker att såpskura.

Det är dock en väsentlig skillnad på om det var löss eller kvalster. Löss lever på hönan och lägger sina ägg på hönan. De läs knappast finnas kvar i utrymmet så här långt efter. Kvalster däremot lever i inredningen och går på hönan på natten för att suga blod. Lägger sina ägg i sprickor i inredningen. Var det röda honskvalster du hade så borde de rimligtvis finnas även i ditt hönshus om de nu döda djuren vistades där när de blev dåliga och då riskerar du att föra med dem in på kläder och föremål som varit i hönshuset. Vet dock inte hur artspecifika de är.

The Game

  • Gäst
SV: "fastnar" kvalstrena på allt?
« Svar #7 skrivet: 09 jan-11 kl 20:10 »
Dom där satans krypen skyr inga medel..
Värmepickan är ett effektift vapen så länge man inte bränner hönshuset dårå..
För några nummer sedan av Poultry UK så skrev dom att vasselin hade en slags inverkan men att smörja in varenda hörna i hönshuset me vaselin är tom överkurs för mig..
Kryphelvetet kan leva i någon gömma utan en värd att suga på om klimatet tillåter det..Sen kan de krypa fram och göra attack..
Jag hatar Dermasyssus Galiane..
/majsan

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: "fastnar" kvalstrena på allt?
« Svar #8 skrivet: 09 jan-11 kl 20:18 »
Vill minnas att jag läst att man kan göra en barriär av vasselin som gör att kvalstren inte kan ta sig fram till hönsen. Om man vet var ders bästa gömsle är ska man alltså smörja vaselin på väggen runt det så fastnar de i kletet.

The Game

  • Gäst
SV: "fastnar" kvalstrena på allt?
« Svar #9 skrivet: 09 jan-11 kl 20:24 »
Jao..
Stämmer..Kan leta fram tidningen tror det var agusti nummret som hade mittuppslag med dom satans krypen..
/majsan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 2 användare (1 dolda)
Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser