Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många får?  (läst 807 gånger)

mariro

  • Inlägg: 1
  • marros
    • Västergötland
Hur många får?
« skrivet: 07 nov-10 kl 17:00 »
Hej jag funderar på att börja med lammproduktion. Jag har ungefär 4ha betesmark att använda till detta. hur många får kan man ha/ha och hur många får behöver man ha för att det ska bli någon inkomst på dem och inte bara utgifter ???

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Hur många får?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-10 kl 13:48 »
tänk på att du ska ha rotationshagar. så säg fyra hagar strax under en ha vardera, plus en avskiljningshage för bagglammen och en avskiljningshage för tacklammen. hagarna ska vila ca ett år mellan att dom används. Hur många får man ska ha för att det ska bli lönsamt är en flitigt diskuterad fråga, ca trehundra livdjur så kan du leva på det. Om man som vi har strax över hundra livdjur så är det en hyfsad sidoinkomst.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Hur många får?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-10 kl 19:25 »
Om man vill ha en lantbruksinkomst ovanför hobbystadiet på 4 ha är det väl typ grönsaksproduktion eller handelsträdgård/snittblomsodling man tänker på? Lammproduktion kräver väl en åtminstone medelliten gård på minimum 20 ha. Man bör väl ha typ hälften av marken avsatt till vall för ensilageproduktion också, både för grovfoderförsörjningen och för rotationen av betesmark. Så på 10 ha gödslad åkermarksvall kan man som mest ha ett hundratal livdjur med lamm. Övrig mark betydligt färre djur.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser