Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktel  (läst 10319 gånger)

koskit

  • Gäst
vaktel
« skrivet: 19 aug-05 kl 19:25 »
nu har jag spanat på internett om vaktlar ett par timmar. jätteroligt! men jag har en massa frågor och som jag har förstått så finns det några här som har vaktlar(har hittat några av era hemsidor).

hur många fåglar kan man ha? jag tänkte att man kan börja med ett tiotal men hur många kan man ha tillsammans utan att dom blir sura(eller nått)??? kanske hur många som helst jag vet inte??

bli inte arg på mig nu men jag älskar fågel(att äta) och det står ju att dom är väldans goda. men när ska man döda dom för att det ska smaka som bäst. det ploppar upp en massa tankar om sega gamla höns i mitt huvud....

kan man skaffa dom året runt. nu är ju sommaren snart slut och det känns ju bäst att skaffa dom till våren då?? stämmer det??

ärligt, har man nån nytta av dom pyttesmå äggen?? ska man äta dom så får man ju mula i sig en tio st minst och det blir ett jäkla skalande. äter ni era ägg??


camhed

  • Inlägg: 48
    • Brofarmen
Re:vaktel
« Svar #1 skrivet: 20 aug-05 kl 09:48 »
Hejsan
Ett tips om man har många vaktelägg att skala är att lägga dom i ättiksvatten...det börjar bubbla och man ser hur skalen löser upp sig...sen är det bara hinnan kvar men det är lätt att bara klämma på ägget så poppar det ut.

Du kan ha många vaktlar ihop men tupparna blir lätt elaka på varandra...så en tupp är att rekomendera om du inte har en jättestor voljär.

Jag slaktar mina ungtuppar i en ålder mellan 10 till 15 veckor.
Då är köttet fint och mört.
mvh Camilla
http://brofarmen.info.se
Det finns inget du inte kan....Bara sånt du inte lärt dig än.
www.brofarmen.info.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vaktel
« Svar #2 skrivet: 20 aug-05 kl 17:17 »
Har man dessutom lite salt i ättiksvattnet så fräser äggen som brustalbetter och hela prosessen går lite fortare. En väninna till mig gör sockerkaka på 30 vaktelägg :-)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vaktel
« Svar #3 skrivet: 28 sep-05 kl 14:02 »
Väcker liv i denna tråden med att snegla på vad våra grannar håller på med.

http://www.home.no/vaktler/

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:vaktel
« Svar #4 skrivet: 28 sep-05 kl 17:04 »
Tyvärr är vi svenskar inte välkomna i deras vaktelklubb.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:vaktel
« Svar #5 skrivet: 28 sep-05 kl 19:01 »
suverän hemsida ! tack för tipset gruff !!  =)
25 jättefina ägg ligger nu i kläckaren..  =)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:vaktel
« Svar #6 skrivet: 28 sep-05 kl 22:04 »
Nu finns det flera sorters vaktlar. De vanligaste som man har är  Japanska, de är hållna som husdjur i många hundra år.
Det finns dessutom avel, så att det finns såväl  värp som köttvarianter. Förstår att det är inte sällskapsdjur som är ändamålet. Du kan ha egentligen så många som du kan ta hand om. Fåglarna är inte så svårskötta som man ibland hör.
En god värpstam värper lika mycket som en god värphöna i antalet ägg och egentligen mer, för ett hönsägg är ca 3% av fågelvikten medan vakteln värper ca 8%.
Jag har inga nu pga annat att göra, men hade som mest 3000 st. Du bör inte ha för stora grupper max 30 i var. Tupparna är aggresiva men med en sned könsfördelning hos avelsdjuren
1 till tre brukar det gå bra. Bland värparna kan det vara bra att ha 1 till 10. Någon tupp ska du ialla fall ha, då hönorna som oxå kan vara elaka blir lungnare.

Det är viktigt att om du har dem endast innomhus, att det är nåt att sprätta i, jag hade torvmull, ett par centimeter (ej djupare om du vill hitta äggen), som byttes två ggr per vecka.

Tupparna slaktades efter ca sex veckor, de blir senare knappast större men får en massa fett, och så har de inte blivit aldeles för aggresiva. Jag sorterade ut tupparna så snart jag kunde skilja dem åt, och höll dem i en lite mer dämpad belysning, för att minska friktionen i umgänget dem emellan.

De behöver mer plats än de 160 cm2 som ibland anges, men de fordrar ändå ganska lite plats. Där du hyser dem kan ha högt eller lågt till tak, men är det lågt ska det inte va nät eller nåt hårt som kan skada dem, blir de av nån anledning rädda flyger de rakt upp.
Vad jag gjorde av ca 10000 ägg i veckan?
Häromkring bor folk av olika nationaliteter, flera hundra tusen, och många av dessa har i sina matvanor vaktelägg, så visst var de efterfrågade. Dock går det inte att ta de fantasipriser som tidigare var vanligt här, då de användes endast i finare samanhang t.ex på guldkrogar. Det gick att ta ca 2 kronor och det krävs 1000 på ett kinesiskt bröllop.
Dock får man tänka sig att äta en hel del ägg, eftersom de inte värper på beställning, och efterfrågan är väldigt ojämn.

Jag konserverade äggen, ett recept från Asien, gör dem hållbara, jag vågar äta ur burken trots att fyra år har gått.


Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:vaktel
« Svar #7 skrivet: 28 sep-05 kl 22:48 »
Hur konserverar du äggen, vore jättekul om du ville berätta..... ;D

Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vaktel
« Svar #8 skrivet: 28 sep-05 kl 23:29 »
Ja, såna asiatiska recept har jag också läst om. Men inte hittat ett enda. Bara "vanliga" inlagda ägg har jag hittat. Och såna med rödbetor i samma burk så äggen blir rosa.

Jag har också smakat ungerska inlagda ägg med sötare kryddad ättikslag. Men inte hittat det heller :-(

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:vaktel
« Svar #9 skrivet: 29 sep-05 kl 09:12 »
De behöver mer plats än de 160 cm2 som ibland anges, men de fordrar ändå ganska lite plats. Där du hyser dem kan ha högt eller lågt till tak, men är det lågt ska det inte va nät eller nåt hårt som kan skada dem, blir de av nån anledning rädda flyger de rakt upp.

Vad jag gjorde av ca 10000 ägg i veckan?

Jag konserverade äggen, ett recept från Asien, gör dem hållbara, jag vågar äta ur burken trots att fyra år har gått.
VA! 160 st per kvm!? Jag har 10 st. per kvm och tycker det är lagom. Med fler blir det ju smutsigt och luktar med en gång - blä vad äckligt!

Högberga har ett nylonnät avsett för fasaner som är bra till takskydd men man kan också välja att vingklippa dem lika som på papegojor. Då kommer de inte ända upp i tak. Det är också bra om man är ofta hos dem så de blir lite tama och inte flyder hej vilt då man kommer.

Ja det blir mängder av ägg och jag använder dem i hushållet lika som vanliga ägg - morgonomeletten blir på 15 vaktelägg. DEt går nämligen ungefär 5 vaktelägg på 1 hönsägg.
Jag vill också gärna ha recept på äggkonservering.
« Senast ändrad: 29 sep-05 kl 09:13 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:vaktel
« Svar #10 skrivet: 29 sep-05 kl 09:21 »
 Det blir väl ändå 62,5 vaktlar per kvadrat meter? Men det verkar ju ändå väldigt trångt.... Eftersom det är 62,5 individer som ska umgås och inte bara få plats att äta och sova...
 Kanske är det utländska rekommendationer för burar med nätgolv? Annars skulle man nog som Kicki skriver få städa väldigt ofta.
                        Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vaktel
« Svar #11 skrivet: 29 sep-05 kl 10:28 »
Charlotte, du har räknat så rätt så :-)

Och Kicki, kolla receptsamlingen under tråden om tillagning av get. Slå upp pickled eggs.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:vaktel
« Svar #12 skrivet: 29 sep-05 kl 10:34 »
Charlotte, du har räknat så rätt så :-)

Och Kicki, kolla receptsamlingen under tråden om tillagning av get. Slå upp pickled eggs.
Tack och ja, jag läste alldeles bakochfram - 160 st/m2 istället för 160 cm2/st. Sorry.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vaktel
« Svar #13 skrivet: 10 okt-05 kl 13:12 »
25 jättefina ägg ligger nu i kläckaren..

Du Hanzzon, du vet kullen jag samlade innan dina? 46 kläckta av 64 ägg vart det :-)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vaktel
« Svar #14 skrivet: 10 okt-05 kl 13:13 »
Jag konserverade äggen, ett recept från Asien, gör dem hållbara, jag vågar äta ur burken trots att fyra år har gått.

Du Skytten. Kan du tänka dig att dela med dig av ditt recept? Eller är det en hemlis?

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:vaktel
« Svar #15 skrivet: 10 okt-05 kl 16:36 »
grattis gruff !!  =)
det var inte illa pinkat..  46 av 64..
hur många har du nu samanlagt ?
om några dagar får vi se hur många jag fick..  
har inte belyst dem. spännande..
mvh

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vaktel
« Svar #16 skrivet: 10 okt-05 kl 17:05 »
Har inte så många egentligen. För dom flesta åker ju ner i frysen. Kanske 40, om man räknar dom vuxna?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:vaktel
« Svar #17 skrivet: 10 okt-05 kl 17:21 »
Ursäkta jag har bommat att följa tråden.

Det är länge sen jag hade mycket vaktlar, har så mycket att göra ändå.

Men jag ser att min gamla site lever har inte ändrat på några år, där finns recept.

 OBS. Sajten är inte aktuell!

http://www.vaktel.20m.com/
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:vaktel
« Svar #18 skrivet: 10 okt-05 kl 17:58 »
TUSENÅRIGA ÄGG

Vanligt i Asien, och jag gar gjort dem, de kan bli väldigt goda, men ibland smakar det tvål, är man oförsiktig och t.ex, har ett sprucket ägg jan det brännas rejält på tungan.
jag har alltså varnat.
Dock när det går hela bra, är det rena karamellen.

Ankägg är vanligast men alla ägg går, även vaktelägg.

I en tiolitersspann med sju liter vatten låter du 3 kilo natriumhydroxid reagera med 2 kilo salt.

under denna process utveckls värme, använd skyddsglasögon och skyddande kläder, var gärna utomhus.

tillsätt ett kilo teblad och lägg i råa ägg.


En handduk över, förvaras så inte barn och djur kommer nära.

efter ca 45 dagar tas de upp.

De håller inte i tusen år men väldigt länge.

Provsmaka med ett glas vatten i handen, har det gått bra så skatta dej lycklig, annars spotta ut.

Flera varianter på recept finns, sök på nätet jag kan inte garantera att jag exakt minns förhållandet mellan salt och soda.

Äggviteämnena bryts ner till fria aminosyror, och vid lyckad process ska inga tvålämnen eller lutoverskott finnas och då blir det fantastiskt.

Äggvitan blir som sega råttor och gulan grön.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:vaktel
« Svar #19 skrivet: 10 okt-05 kl 21:43 »
Ah, så bra! Tack!

Jag slänger väl ut din andra sida då  :D

http://www.quailcage.20m.com/

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:vaktel
« Svar #20 skrivet: 10 okt-05 kl 21:58 »
Liksom den andra sajten har jag glömt att ta bort den, faktiskt glömt lösenordet.

Jag byggde två burar, det gick bra att ha dem där, i och för sig, men jag ändrade sedan designen till de jag hade.
De var dock inte mer än dubbelt så stora, men jag hade elva i var.

Jag vänder mig närmast till de som i framförallt USA och Asien hade burar, med nätbotten med sluttande golv och ägguppsamlare. Kan man få nån att byta till en bur med ströbotten så är det ju bättre, men det är svårt pga att de menar att byta ströbädd två gånger i veckan är för mycket.
Jag fick kritik här för att jag INTE hade nätbotten, man menade att det fanns hälsorisker med äggen.

Efter ca tre år med många vaktlar, började jag få ont om tid, då annat intresserade mig, och jag hade et hundratal.
Nu har jag inga.



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 6 användare (2 dolda)
nifa, beekeepern, von tratt, Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser