Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan gulvitsömmad sebright ändra färg?  (läst 1329 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Kan gulvitsömmad sebright ändra färg?
« skrivet: 21 aug-12 kl 14:52 »
Hej!
Jag köpte tre sebright på en hönsutställning i helgen.
En höna är helt vit, med några enstaka enfärgade guldfjädrar. Enligt han som jag köpte dem av så har hon varit gulvitsömmad, men bytt färg. Han sa att de brukar byta färg och bli mer enfärgade när de blir äldre.
Jag har googlat lite, men inte hittat något att läsa om detta. Så jag vill bara kolla om det är någon här som vet om det stämmer?

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Kan gulvitsömmad sebright ändra färg?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-12 kl 14:55 »
Här är bild på dem. Det är den vita längst bak jag pratar om.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Kan gulvitsömmad sebright ändra färg?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-12 kl 15:29 »
Jag har en gulvitsömmad höna som under senaste året utvecklat vita fläckar på kroppen, blir bara mer o mer vita fjädrar. Så kan nog stämma. Hon är 4 är nu.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Kan gulvitsömmad sebright ändra färg?
« Svar #3 skrivet: 21 aug-12 kl 15:37 »
OK,  vad bra. Ville bara dubbelkolla så det verkligen stämde. :D

Peterrich

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Kan gulvitsömmad sebright ändra färg?
« Svar #4 skrivet: 24 sep-12 kl 10:58 »
Jag har aldrig hört talas om detta och har haft något liknande med mina! Har en guld höna som är 9 och hon har fått två vingpennor som är ljusare det senaste 2åren men inget mer...
Att dem skulle "byta" färg, då känns dem inte som ras rena, och den vita ser inte ut som en "ren" Sebright..
Mvh Peter

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Kan gulvitsömmad sebright ändra färg?
« Svar #5 skrivet: 24 sep-12 kl 11:36 »
Fast nu handlade det ju inte om guld utan gul/vit. Har inte heller haft någon guld som färger, inte heller citronhönan jag hade som var 6 - 7 år gammal. Utan det är endast denna lilla dam (hon ruggar förresten nu med =) ). Här är ett foto på min höna som fått lite enfärgade vita fjädrar under åren (tycker även hon har "tappat" randningen under åren med, som blekts ur), de tycks komma några fler för varje ruggning som har varit, hennes syster på andra bilden har däremot inte förändrats något.

Nu har jag glömt bort vad snubben hette som tjejerna kommer ifrån ... Någon i Skåne *tänker, tänker, tänker* ... Inte Bertil ... Men skulle inte förvåna mig om att de har sina rötter därifrån. ::)
« Senast ändrad: 24 sep-12 kl 11:40 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Peterrich

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Kan gulvitsömmad sebright ändra färg?
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 21:55 »
Fast nu handlade det ju inte om guld utan gul/vit. Har inte heller haft någon guld som färger, inte heller citronhönan jag hade som var 6 - 7 år gammal. Utan det är endast denna lilla dam (hon ruggar förresten nu med =) ). Här är ett foto på min höna som fått lite enfärgade vita fjädrar under åren (tycker även hon har "tappat" randningen under åren med, som blekts ur), de tycks komma några fler för varje ruggning som har varit, hennes syster på andra bilden har däremot inte förändrats något.

Nu har jag glömt bort vad snubben hette som tjejerna kommer ifrån ... Någon i Skåne *tänker, tänker, tänker* ... Inte Bertil ... Men skulle inte förvåna mig om att de har sina rötter därifrån. ::)

Men det verkar ju jätte skumt, varför skulle en vuxen höna byta färg så drastiskt?? Vad skulle kunna generera det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
Ewalotta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser