Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  get i trädgård  (läst 11788 gånger)

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:get i trädgård
« Svar #20 skrivet: 29 mar-07 kl 20:40 »
Goskottan....., jag blir mer och mer intresserad av getter.   :) De afrikanska dvärggetterna låter som de kan vara lämpliga för oss och jag tänker på det du skriver om att de är lätta att hålla inom eltråd och att de är lätthanterliga.

Vi har 2 Shropshirefår (tjejer) och skulle kunna ha ett par getter också. De skulle gå i samma fållor som fåren. Vi har inte fårnät till fåren utan bara 3 eltrådar, som fungerar bra. Det har hänt ett par gånger under 5 år att en av fåren sprungit igenom eltråden, men då har hon blivit skrämd.

På sommaren går de ute i ett par fållor som jag flyttar dem mellan. På vintern är de i en mindre vinterfålla med tillgång till ett hus, där de kan gå in om de vill. Vinterfållan har fårnät, så jag har ingen eltråd vintertid.

Jag ska läsa de länkar som står överst på den här tråden och gå igenom den här tråden mer. Är det något speciellt jag bör tänka på, tycker du? Jag är egentligen inte intresserad av att få killingar pga relativt lite betesmark och svårigheter att göra sig av med dem  :-\ :-[.

Du får gärna skicka PM. Jag återkommer med fler frågor när jag läst på mer.
« Senast ändrad: 29 mar-07 kl 20:43 av Lena A »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #21 skrivet: 30 mar-07 kl 11:24 »
Dvärgarna är fruktansvärt trevliga små individer och jag rekommenderar dem helt klart. är du inte ute efter att få killingar tycker jag att du ska fundera på ett par kastrerade bockar (de är ju dessutom finast att titta på). Ska du ha dem ute på vintern så tycker jag du ska ha eltrådar också. Det är nämligen när maten är slut som de börjar försöka bryta sig ut. Vi ska själva prova med bara tre eltrådar till våra getter nu under sommarbetet. jag vet inte ännu hur de fungerar på det men så länge det finns mat brukar de inte försöka gå någonstans. Bra att veta också är att getter som känner sig hemma aldrig går långt hemifrån om de råkar hamna utanför stängslen utan det brukar räcka med att ropa på dem så kommer de.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:get i trädgård
« Svar #22 skrivet: 30 mar-07 kl 13:03 »
Jag ger mina får hö 2 ggr per dag i vinterfållan. Det skulle getterna få också. Jag förstår att det kan vara "grönare på andra sidan", när maten tar slut, men det finns ju inte något bete på vintern och de kan väl inte äta hur mycket hö som helst?  :-\

Berätta hur det går till sommaren för getterna med bara 3 eltrådar.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #23 skrivet: 30 mar-07 kl 13:05 »
hehe, getter är kräsna så har någon trampat runt i deras hö så vägrar de äta. de är små utbrytarkungar så jag hade helt klart satt dit två eltrådar också i vinterfållan. eller hållt dem instängda i ett stall....

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #24 skrivet: 30 mar-07 kl 22:40 »
Elstängsel brukar väl inte fungera så bra på vintern?  Snön isolerar, och elen leds dåligt genom frusen mark.  Dessutom finns ju som sagt bästa möjligheten att ge dem bättre mat i hagen än utanför när det inte finns något bete.

Mina rymde som flitigast vår och höst.  På sommaren var de nöjda med betet och på vintern med höet.  Men inte i skarven.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #25 skrivet: 31 mar-07 kl 09:31 »
Jo det fungerar bra med el även på vintern. Den undre tråden kopplar jag bort när det blir så djup snö så den ligger mot snön (då behövs den ändå inte) och den övre tråden brukar jag dra bort snön ifrån någon gång under dagen.
Har alltid el till hästarna och det har aldrig varit några problem på vintern.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:get i trädgård
« Svar #26 skrivet: 31 mar-07 kl 16:48 »
hehe, getter är kräsna så har någon trampat runt i deras hö så vägrar de äta. de är små utbrytarkungar så jag hade helt klart satt dit två eltrådar också i vinterfållan. eller hållt dem instängda i ett stall....

Ja just det, jag skulle ju kunna ha dem i en box i "stallet" på vintern.  :) Vi har ett ombyggt garage som vi använder till stall.  I ena boxen (ca 3x2 m) hade vi gäss förut och det skulle kunna vara lämpligt för getterna. I andra boxen (något mindre) har vi en kanin som då kommer att få sällskap av getterna.

Jag återkommer med frågor.  ;)
« Senast ändrad: 31 mar-07 kl 16:49 av Lena A »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #27 skrivet: 31 mar-07 kl 19:16 »
Det skulle nog passa dem utmärkt. Mina egna getter är inne på vintern...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #28 skrivet: 31 mar-07 kl 20:18 »
Men foderhäck använder Du väl även ute?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #29 skrivet: 02 apr-07 kl 16:06 »
Men foderhäck använder Du väl även ute?


Ingen mening med det. De sliter ner höt på marken och sedan trampar de bara runt i det. Sedan blänger de på en och säger argt: varför får vi bara smutsigt hö som någon har trampat runt i  >:(

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:get i trädgård
« Svar #30 skrivet: 02 apr-07 kl 16:50 »
Efter att ha tillbringat gårdagen med att gå igenom de flesta av inläggen i den här tråden  ;D,  har jag märkt att många har sina getter helt fritt gående på gården utan stängsel alls.  :) Att stängsla in dem med fårstängsel och eltråd är ingen lösning jag gillar (för krångligt).

Rymmer de inte? Jag gillar idén med att ha dem löst gående, men är rädd för att de kanske inte kommer hem när kvällen kommer. Jag skulle ha dem i stallet hela året och sedan bara öppna upp så de kan gå ut om de vill. Vad gör de om ingen är hemma på dagen? Det är en bit till grannen från oss, men jag vill ju inte att de springer över dit för sällskap.  ;)

Jag har inga getter än, men har jag väl börjat tänka på getter och jag inte hittar alltför många nackdelar, så vet man inte.   :)
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 16:53 av Lena A »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #31 skrivet: 02 apr-07 kl 17:18 »
Det är den absolut bästa lösningen för getterna att gå lösa. Nej, de försvinner ingenstans utan håller sig hemomkring (om där finns mat och sysselsättning) skaffar du 3-4 getter så har de sällskap av varandra och kommer inte att söka efter annat sällskap. det brukar bara vara att ropa på dem så kommer de. Men man ska inte ha en trädgård som man är rädd om för de ger sig på det mesta. Inte ens rosor med riktigt stora hemska taggar får vara ifred.
Själv är jag väldigt rädd om både min trädgård och mina bilar (har bilfirma hemma) så jag kommer inte låta mina gå lösa hur som helst. Men de brukar springa med mig ute och i höstas när blommningen var över fick de gå helt lösa...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:get i trädgård
« Svar #32 skrivet: 02 apr-07 kl 17:22 »
Lena A, vill du prata get och komma och umgås med getter på lite närmare håll än i ett forum? Kom över och kika på hur det funkar hos oss. Och hur trädgården ser ut  :D  Vi har knappt 20 minuter till Tranås. Så ta med dig en påse bullar så sätter jag på kaffet.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:get i trädgård
« Svar #33 skrivet: 02 apr-07 kl 17:26 »
Sedan blänger de på en och säger argt: varför får vi bara smutsigt hö som någon har trampat runt i  >:(

Eller "Varför får vi bara hö när vi vet att det finns havre i tunnan?! *peka med klöven* Dä-ä-ä-ä-ä-r inne!"

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:get i trädgård
« Svar #34 skrivet: 02 apr-07 kl 19:53 »
Lena A, vill du prata get och komma och umgås med getter på lite närmare håll än i ett forum? Kom över och kika på hur det funkar hos oss. Och hur trädgården ser ut  :D  Vi har knappt 20 minuter till Tranås. Så ta med dig en påse bullar så sätter jag på kaffet.

Sätt inte på kaffet riktigt än!  :) Jag kommer nog att ta dig på orden, Gruff. Uppskattar inbjudan! Jag hör av mig längre fram, så du kan hålla kaffet varmt.  :D Vi har också ca 20 minuter till Tranås, från Grännahållet.  


Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #35 skrivet: 02 apr-07 kl 20:31 »
Eller "Varför får vi bara hö när vi vet att det finns havre i tunnan?! *peka med klöven* Dä-ä-ä-ä-ä-r inne!"

Hehe, nåt sånt ja  ;D

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:get i trädgård
« Svar #36 skrivet: 02 apr-07 kl 21:32 »
Lena A, då kanske du kan snedda över Adelöv och sen fortsätta via Boet, Hålans vägkors och Trehörna? Nåja, jag brygger nog nytt kaffe tills dess :)

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:get i trädgård
« Svar #37 skrivet: 02 apr-07 kl 21:51 »
Lena A, då kanske du kan snedda över Adelöv och sen fortsätta via Boet, Hålans vägkors och Trehörna? Nåja, jag brygger nog nytt kaffe tills dess :)

Eftersom vi bor norr om Adelöv är vi redan halvvägs till Boet.  :) Ja, det är nog lika bra att du brygger nytt kaffe. Kaffe som stått ett tag blir ju litet beskt.  :D Goda bullar ska jag försöka ta med.  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #38 skrivet: 03 apr-07 kl 06:32 »
Konstigt, mina lantrasgetter drog sällan ut mer än de åt upp.  Hur ser Din foderhäck ut?  Jag hade fem centimenter mellan lodräta spjälor och en foderhäck stor nog att rymma flera veckors hö.  Det tyckte jag var praktiskt.  Åtgång två kilo per skalle och dag oavsett ålder, utslaget på årsbasis, något mindre om jag gav dem kraftfoder också.

Och nejdå, inte försvinner de.  Om getter inte kommer hem till kvällen så har det hänt något.  Om de bara har vad de behöver hemma, så går de ingenstans.  Enda gången mina rymde på allvar (fem dagar) var när de inte fick para sig som de ville.

Men grannar med trädgårdar brukar inte uppskatta ens tillfälliga besök...  I naturligt tillstånd tycks getter promenera en runda på tre till fem kilometer om dagen under födosök.  Sen ligger de och idisslar tills det är dags för nästa runda.  Så länge Du är hemma borde de kunna gå helt lösa; frågan är kanske snarare om Du inte borde stänga in dem när Du åker till jobbet för att skydda dem mot ev kringströvande hundar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:get i trädgård
« Svar #39 skrivet: 03 apr-07 kl 15:26 »
Konstigt, mina lantrasgetter drog sällan ut mer än de åt upp.  Hur ser Din foderhäck ut?  Jag hade fem centimenter mellan lodräta spjälor och en foderhäck stor nog att rymma flera veckors hö.  Det tyckte jag var praktiskt.  Åtgång två kilo per skalle och dag oavsett ålder, utslaget på årsbasis, något mindre om jag gav dem kraftfoder också.

Och nejdå, inte försvinner de.  Om getter inte kommer hem till kvällen så har det hänt något.  Om de bara har vad de behöver hemma, så går de ingenstans.  Enda gången mina rymde på allvar (fem dagar) var när de inte fick para sig som de ville.

Men grannar med trädgårdar brukar inte uppskatta ens tillfälliga besök...  I naturligt tillstånd tycks getter promenera en runda på tre till fem kilometer om dagen under födosök.  Sen ligger de och idisslar tills det är dags för nästa runda.  Så länge Du är hemma borde de kunna gå helt lösa; frågan är kanske snarare om Du inte borde stänga in dem när Du åker till jobbet för att skydda dem mot ev kringströvande hundar?

Har provat flera olika häckar - samma resultat med alla :-(.
Jag ger mina hö 3-4 ggr/dag och bara så mycket det går åt.. ca. 0,8 kg per get och dag och det fungerar bättre...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser