Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hej alla en nybörjare som vill ha massor av råd ang vilken sort ? :)  (läst 2574 gånger)

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Hej ,

Helt ny på höns dock inte på djur  ;)

Så nu skulle jag önska om ni kunde hjälpa med lite info gjärna bilder vore toppen..

Jag har tittat runt lite och jag har nog förälskat mig i .
Dvärg Kochin
Dvärg Braham
Silke
Eller vad har ni att ge förslag på ?

Mina önskemål är en liten höna som är trevlig och lätta att få tam med en gullig/crazy söt look för i första han är det för att jag älskar djur och alltid önskat att få ha några hönor,
sen det med ägg ser jag bara som ett plus i kanten  inte den viktigaste biten utan sättet i första hand och som stark  2 så klart Locken  ;)   Eftersom man bygger huset först och målare det sen ..
Dock inte högljuda,flaxsiga ,hysteriska ,känsliga utan som kan vara med ..

Tack på förhand Novisen Agda

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Har bara stött på dvärg kochin och silkes av dina alternativ - är också nybörjare - men silken tycker jag är himla söt. Mjuk och len och supergullig. Den flyger inte så bra dock - det kan ju både vara en fördel och en nackdel kanske. Jag skulle gärna ha några silkes strosa omkring i hönsgården. :)

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Hej  Vargaa

jag har förstått att silkes skall vara mycket trevliga och blir lått tam :)
har en vän i USA som hare dessa raser..
Golden Laced Wyandottes, Buff Orphingtons, Rhode Island Reds, Golden Seabright Bantams, White Silkie Bantams och Golden Phoenix

och hon rec silkes om man är nybörjare för just att det är så trevliga :)

vad har du ?

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Jag har själv än sålänge bara tre blandraser med skånsk blommehöna. :) Dom är bara 10 veckor och kommer gärna upp i knäet. Men det finns säkert raser som har extra lätt för att bli tama, som silkes tex. Mina är ganska aktiva och flygdugliga, jag kan tänka mig att det är lättare att få en ras som är lugn och stillsam tam.

Men silkes har jag också blivit rekommenderad. :) Jag kommer att prova lite olika raser som känns intressanta så får man se sen vad som passar mig bäst. Blandflock ska inte underskattas.

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Blandras med skånsk blommehöna ..herre jisses allt är rena grekiskan för mig *LOL* dock fött upp katter i 30 år då kan jag genetik vilkka färger alla i kullan får mm..men detta är kul oxå för att man får lära sig någott nytt ..
du får visa lite bilder ..vore kul :)

Jag vill nog inte ha en ras som kan flyga bra för jag har grannar som inte är så roliga tyvärr så silke värkar vare den som är högst upp på listan just nu ..men dvärg kochin ser underbar ut så den är jag sugen på oxå men vill veta mera ..

Bra när man har möjlighet att prova ...jag har nog bara plast för högst 4..
Inget skall underskattas :)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Dvärgkochin är väldigt söta och trevliga nybörjarhöns. Det de flesta inser rätt snart är att de är ruvgalna! De lägger lite ägg och sen när de bestämmer sig att ruva så ruvar ruvar och ruvar det. I praktiken innebär det att 1. du får inga ägg alls och 2. Om du låter hönorna få ägg att ruva så får du massa fler kycklingar hela tiden. Detta tänker man inte är något problem men när ALLA hönor ligger och ruvar hela tiden så är det inte så kul längre. Det är alltid bra att ha nån pålitlig ruvhöna och då är dvärgkochin suveräna. Silke är en favoritras här. De brukar också vara duktiga att ruva men inte omöjliga att stoppa. Annars är ju de flesta tunga raser (och dvärgvarianterna av dessa) väldigt lätta att få tama. Bara att välja och vraka utifrån smak. En liten varning bara *hihi* du kommer snart inse att en ras räcker inte. Snart vill du prova den och den och den... Och den och den. Men så är det för de flesta så välkommen i gänget. :) Mvh Helena (kattuppfödare sen 1990)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Hej Helena

Jag har läst lite om detta ..ruvgalna  ;)
men hur funkar det om man alltid plockar bort äggen ruvar dom ändå ..(kanske dum fråga  men jag är nybörjare ) *LOL*..
Massor av kycklingar vill man inte ha visst någon gång skulle vara roligt såklart har man avels gene så är det svårt att sluta dock skall man hitta bar hem till alla dock vet jag inte hur det är i hönsvärlden ?

Silke verkar mycket trevliga och såklart har en look som är cool :) väger dom runt ½kg ?

Jag är orolig att det kan bli så att man vill testa allt ;) men jag bor just i ett villaområde så jag kan inte ha för många eftersom jag har en granne som inte är kul alls..

Vad finns det för andra dvärgar som är trevliga ??

( måste fråga vilken ras/klubb..jag perser/exotic/sverak )
Tack för ditt trevliga info mail 

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Ja, det är aldrig för sent att prova på nåt nytt. Men som djurmänniska kanske man har turen att inneha en gnutta sunt bondförnuft och det har man nog nytta av. Och lite vana av att hantera djur överhuvudtaget. Så det ska nog gå. :) Silkes låter som en ras som passar dig då. Den flyger inte så bra.

Instämmer dock med föregående talare, det är svårt att välja EN ras, och framförallt är det svårt att inte överskrida sitt maxantal. Jag skulle ha ca 5 st, jag är redan orolig över att mitt hönshus med plats för ca 10 inte är stort nog. Och då har jag bara varit hönsägare en månad. 8)

Såhär ser mina blandisar ut än sålänge. Tråkigt nog är två tuppar så de kan jag inte ha kvar.





Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Awaa ser gulliga ut ..men attans 2 tuppar vad tar alla tuppar vägen och kan man inte se vad det skall bli Hmmm?!

Yes sunt förnuft det har jag allt och lite till ..plus är alltid på djurens sida ♥

det kommer nog att funderas så det knakar men detta att inte flyga bra är med tanken på grannen ;)
 men kanske kan man ha 2 silkis 2 kochins :)

Du får berätta hur det går för dig och vad för sort/st  som kommer att bo i ditt hus :)

tack för dina fina bilder på dina feather-darlings :)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Grejen med höns är just att de normalt inte lägger sig att ruva förren det ligger en hel kull ägg i redet. Det är därför hönor  fortsätter värpa när man tar äggen ur redena varje dag (förutom raser som saknar ruvinstinkt som fortsätter värpa oavsett att det ligger drösvis av ägg i redet). Men en del raser verkar nästan kunna räkna... "nu har jag värpt i si och så många dagar så nu ska jag ruva!" Och i och med detta slutar de även värpa. OT: jag födde upp Perser 1990-2007 och sedan dess Selkirk Rex i SVERAK men nu beslutat mig lägga aveln vilande. Rashönsavel är så mycket enklare och lättsamt (känns så just nu iaf)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Okay lär mig lite i var svar jag får tack för det Helena :)
ja vi får se vad det blir skall bli roligt att få testa på hur detta kan funka hos mig ...

Ahaaa då var vi i samma båt ..Elains var mitt stamnamn ...men min sista av mina egan linjer fick flyga till rainbow land förra veckan lite sorgligt ..så det är bara en Exotic kille (ej kastret ännu ) 8 år fråm Frankrike som skuttar omkring här ihop med Franska Bulldogs.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Men Agda, då tror jag att jag kommer ihåg dig faktiskt. :) Minns flera vackra blåvita Perser, visst höll du på mycket med van? Och långt rött hår på dig? :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Stor silke (runt 1.3kg alltså inte särskilt stora. Dvärgsilke väger nånstans runt 500-600g bara)) och dvärgkochin funkar utmärkt tillsammans. Annars är Wyandotte en ras som jag tycker har väldigt vacker hönskropp (fjäderdräkten är fastare så man ser typen). Dvärgwyandotte ligger nog runt 1kg tror jag. Personligen gillar jag stora tunga raser och silke... Så jag försöker avla fram Jättesilke! :D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
jag tycker du ska ha paduaner  :) mina är väldigt tama och värper bra. dem är också väldigt lunga pga mössan har jag inbillat mig
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Eller varför inte mina korsningskycklingar? De är blå eller svarta med benbefjädring. Några har hätta, några har skägg och några har både och. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Men Agda, då tror jag att jag kommer ihåg dig faktiskt. :) Minns flera vackra blåvita Perser, visst höll du på mycket med van? Och långt rött hår på dig? :)


hahahah vilket Gott minne du har ..vist gjorde jag det vitfläck var min grej och det blev nästan inget annat än blå hos mig och jag är en älskare av blått så även när jag ser hönor som jag tycker hare en blå ton ;)

ÅÅÅ jag har fortfarand långt RÖTT hår :)

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Jasså Helena & Djur Killen är ni på promoting turne  ;)
tjaaa man kan inte veta vad det kan kommas att bli här om allt går i lås  ;D

Sen paduaner får jag gå och läsa om eftersom jag inte vet ett nåhot om den rasen ..tack för tipppsss !!
Helena dom låter som det jag önskar utav looken jag vill ha :)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
;D Man kan ju alltid försöka. Fast mina korsningar kan ju bli rätt olika när de väl är vuxna, inte lätt att veta idag. Och kanske blir de för stora också om du nu tänkt dig en mindre ras. Annars kan det ju vara kul om fler vill avlar Jättesilke D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
Öländska dvärgar är väldigt fina . Så finns serama . Eller fönix .

Agda

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Helena ...Man skall alltid försöka ..det är en bra gen ;)
ja jag vill nog hålla mig till dvärg eftersom jag bor som jag gör i ett villaområde ;)

Är dvärg silke /kochin samma storlek/vikt ??
sen såg Wyandotte mycket vacker ut ..

Karlsdotter Öländsk dvärg hur stora är dom och hur är dom i sättet ?

Tack för tipppps.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser