Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plocka örter på promenaden.  (läst 5570 gånger)

HildaM

  • Inlägg: 129
Plocka örter på promenaden.
« skrivet: 08 aug-06 kl 22:59 »
Jag skulle vilja ha tips på örter och medicinalväxter som jag kan plocka och samla in när jag strosar runt i naturen.

Vad raffsar ni med er hem?

netza

  • Gäst
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #1 skrivet: 18 jun-07 kl 14:37 »
Undrar också detta. :)

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #2 skrivet: 24 jun-07 kl 21:40 »
Vad synd, undrar ju också det.. Men Groblad iallafall och rödklöver ska jag plocka.. Men mer då?
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

jus

  • Gäst
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #3 skrivet: 28 jun-07 kl 22:42 »
Rölleka, maskros, rosenblad.. (åt ett daggigt imorse :P )
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 22:43 av jus »

loveliving

  • Gäst
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #4 skrivet: 18 jul-07 kl 20:19 »
Hur ser rölleka ut?
 Plocka lavendel, mysigt att ha i badet, finns tyvärr inte överallt.
 johannesört, läkeört, kolla några sajter för rätt behandling, du vill inte bli förgiftad  :-\, kolla att du inte är allergisk!!
 Kommer nte på fler nu...

Sanna

  • Gäst
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #5 skrivet: 28 jul-07 kl 20:54 »
I dag har jag samlat röllika, nässla, daggkåpa, hallonblad, kamomill, älggräs och blåbärsblad. Hmm, något mer var det, kommer inte på det just nu.  Hittade pepparrot, men hade inget att gräva upp den med. Pepparrot sitter ju som fastrotad.  :)

Brukar samla rosenblad och lindblom för det blir så gott te. Snart är det dags att samla nypon. Resten av vad jag behöver till husapoteket har jag i trädgården.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #6 skrivet: 08 aug-07 kl 08:30 »
daggkåpa, rölleka torkar ni dessa eller hur gör ni te på dom ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #7 skrivet: 08 aug-07 kl 09:39 »
Svar ja, jag torkar och förvarar i "mörka" burkar. Daggkåpan lägger jag på ett lakan och vänder emellanåt tills det är helt torrt och Röllekan får hänga inunder kökstaket o torka. Burkarna jag sedan använder är inte helt täta (men nästan), utan ev. kvarvarande fukt kan sippra ut vid lockets kant.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #8 skrivet: 08 aug-07 kl 09:42 »
Rallarros eller mjölke, kärt barn har många namn, ger ett gott te. Så här sent på säsongen får man ta de nya skott som växer fram efter kanten eftersom man bör skörda innan stängelns blommor slagit ut. Det är bladen som används.

Har ni sedan ringblomma i rabatten så plocka och torka blommans kronblad. Till te, matlagning, till hudvård. En universalväxt.
« Senast ändrad: 08 aug-07 kl 09:49 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Evilk

  • Gäst
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #9 skrivet: 15 sep-07 kl 00:17 »

vargspår

  • Gäst
Re:Plocka örter på promenaden.
« Svar #10 skrivet: 06 nov-07 kl 22:06 »
hela skogen är ju full av vackra och nyttiga växter, brukar få med mig pors hem, den luktar ju så underbart.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser