Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intresse för och köpa färdiga hönshus?  (läst 2346 gånger)

Skoby

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« skrivet: 10 feb-20 kl 22:05 »
Hej!

Är en rastlös snickare och anläggare och har en fundering på om det skulle finnas intresse för och köpa färdiga hönshus? Inte som skräphusen som säljs på div sidor utan Tänker mig storleksmässigt som en lekstuga för smidig transport men ändå ordentligt. Isolerat/oisolerat och med integrerad foder och vattensystem. Går även lösa med solpanel och batteribank för belysning etc för lägen utan ström. Kanske på hjul för och kunna flytta runt?  Utvändiga värpreden och andra smarta lösningar. Har även skissat på ett system som samlar regnvatten till vattensystemet,där överskottet går och leda ut med slang till bevattning. Egentligen bara fantasi och behov som sätter gränser då det mesta går och bygga 😊

Har gjort lite grov kalkylering och pris mellan 5-10 000 kr beroende på utrustning.

Tanken är ett "plug and play" hus av kvalité vad tror ni finns intresset?

Mvh Michel

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-20 kl 22:18 »
Ja, jag ser det som intressant. I synnerhet om husen är tillräckliga för att hålla värmen under vintern.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« Svar #2 skrivet: 11 feb-20 kl 00:50 »
Finns säkert till det priset. Det köps lekstugor och andra mindre lämpliga hus för i alla fall 5 000 som ställs som hönshus, och sedan blir det lätt en tusenlapp eller två i modifiering.

Tänk på släta innerväggar för att kunna hålla efter kvalster och ståhöjd eftersom det oftast är vuxna som får sköta djuren. (Vi har bland annat en lekstuga som blev hönshus...)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« Svar #3 skrivet: 11 feb-20 kl 09:33 »
Hej!

Är en rastlös snickare och anläggare och har en fundering på om det skulle finnas intresse för och köpa färdiga hönshus? Inte som skräphusen som säljs på div sidor utan Tänker mig storleksmässigt som en lekstuga för smidig transport men ändå ordentligt. Isolerat/oisolerat och med integrerad foder och vattensystem. Går även lösa med solpanel och batteribank för belysning etc för lägen utan ström. Kanske på hjul för och kunna flytta runt?  Utvändiga värpreden och andra smarta lösningar. Har även skissat på ett system som samlar regnvatten till vattensystemet,där överskottet går och leda ut med slang till bevattning. Egentligen bara fantasi och behov som sätter gränser då det mesta går och bygga 😊

Har gjort lite grov kalkylering och pris mellan 5-10 000 kr beroende på utrustning.

Tanken är ett "plug and play" hus av kvalité vad tror ni finns intresset?

Mvh Michel

Du det låter helt underbart. Mandelmann har hönshus som de kan flytta när betet tryter. Helt perfekt och fantastiskt tänk  med regnvatten och solceller!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« Svar #4 skrivet: 11 feb-20 kl 18:38 »
Japp, det skulle vara intressant.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« Svar #5 skrivet: 12 feb-20 kl 10:20 »
Ja, jag tror också det skulle vara intressant för många.

Kanske även modeller för sommarbruk kan vara intressant,  för  det finns folk som vill ha höns bara på sommarstället.

För min egen del kollade jag efter lämpliga lekstugor när jag skulle skaffa höns till min villaträdgård för 10 år sedan.  Men platsen där vi kunde ha hönshuset var speciell, sluttning, mellan en liten trappa och ett stort träd. Så  inget färdigt kunde passa.  Vi fick ägna en sommar åt att bygga hönshus.  Det blev bra, men det var inte plan A. Alltså, öppna för att kunna bidra med speciallösningar också.

 

Lili Skarby

  • Inlägg: 1
SV: Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« Svar #6 skrivet: 16 feb-20 kl 23:29 »
Hej! Jag är absolut intresserad av att köpa ett hönshus som du beskriver det! Ring mig 0708140443

Paulinest

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-21 kl 21:31 »
Ja, det tror jag skulle vara mycket intressant för många! Vet att jag själv gärna skulle köpa ett sådant.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« Svar #8 skrivet: 17 mar-21 kl 21:43 »
Jag skulle inte vara intresserad däremot skulle jag vilja ha ett kaninhus, eller en foderhäck till fåren byggt efter smålandsgrinden-modellen. Jag är själv för dålig på att snickra för att fatta hur man bygger som Smålandsgrinden trots att jag har ritning.
Ett hönshus har jag byggt själv och gjort ett vanligt hus bara i stolpkonstruktion. Jag skulle inte vilja ha höns i en liten lekstuga.

mikabytes

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Intresse för och köpa färdiga hönshus?
« Svar #9 skrivet: 27 mar-21 kl 18:12 »
@skoby Jag är också intresserad av att bygga hönshus. Jag funderar över ett par modeller nu och ritar i CAD. Jag tänker också, som du, att det borde vara smart uttänkt med moderna lösningar. Har också ett par funderingar om att sätta in kameror, automatisk dörröppnare och vattenpåfyllning, osv. Fuktmätare, temperaturmätare, en app till mobilen, osv.

Jag har stark bakgrund inom mjukvara. Så hönshuset jag bygger till mig själv i sommar kommer nog vara onödigt högteknologiskt ;-)

Ser att du också bor i Södermanland. Kanske vi kan få något utbyte framöver. Vore kul.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser