Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventilation  (läst 1850 gånger)

Petra Källden

  • Inlägg: 319
Ventilation
« skrivet: 31 okt-18 kl 09:59 »
Hjälp! Hönshuset funkar inte alls så bra som vi trodde. Jag va ut o släppte ut hönsen i morse o det droppar kondens från taket. Har till luft vid golvet m en ventil i dörren på 10cm i diam o höns luckan ca 40*40cm. En från luft vid taket på motsatt sida på ca 15 cm i diam. Må jag köpa en stos o sätta skorstensrör typ? O hur fäster jag den i väggen som är typ glasfiber o skum? (det är en liten manskapsbod, sån där grön)

Postat med Alternativ.nu´s app


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Ventilation
« Svar #1 skrivet: 31 okt-18 kl 10:07 »
Kolla på byggmax efter nåt som heter spirorör. Finns alla tänkbara böjar och fästen till såna.
Har själv satt såna, 3 stycken skorstenar på mitt. Letar nu efter en lösning att isolera dom så dom även funkar vintertid.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Ventilation
« Svar #2 skrivet: 31 okt-18 kl 10:20 »
Har ett spiro m 90 gradersböj hemma ca 16 cm i diameter men hur får jag fast det i väggen? O vad har jag som tak på röret? Eller behövs det inte?

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Ventilation
« Svar #3 skrivet: 31 okt-18 kl 10:21 »
Kolla på byggmax efter nåt som heter spirorör. Finns alla tänkbara böjar och fästen till såna.
Har själv satt såna, 3 stycken skorstenar på mitt. Letar nu efter en lösning att isolera dom så dom även funkar vintertid.
3! Måste man ha så många?!

Postat med Alternativ.nu´s app


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Ventilation
« Svar #4 skrivet: 31 okt-18 kl 19:38 »
3 behöver du nog inte ha. Det är bara jag som gjort så för jag vill känna mig på den säkra sidan.
Ventilhattar, väggfäste, skarvmuff och böjar finns på byggmax. Där köpte jag mitt för några veckor sen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Ventilation
« Svar #5 skrivet: 31 okt-18 kl 21:46 »
3 behöver du nog inte ha. Det är bara jag som gjort så för jag vill känna mig på den säkra sidan.
Ventilhattar, väggfäste, skarvmuff och böjar finns på byggmax. Där köpte jag mitt för några veckor sen.
Fanns inte hemma så det vart 110 mm avloppsrör o en meter sticker det upp, ser för bedrövligt ut men hoppas det funkar

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Ventilation
« Svar #6 skrivet: 01 nov-18 kl 17:38 »
Runt rör fyrkantigt hål.. Må jag täta emellan? Känns inte som det vart så mycket bättre...

Postat med Alternativ.nu´s app


Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Ventilation
« Svar #7 skrivet: 02 nov-18 kl 00:44 »
Om du har el där kan du väl montera en Paxfläkt, ryms i ett rör. Du kan väl sätta timer på den så att den inte behöver gå hela tiden


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ventilation
« Svar #8 skrivet: 02 nov-18 kl 09:00 »
Hur många höns har du och hur stort är hönshuset?
Vad har du för strö?
Det finns ju allt från Paxfläkt, avfuktare och om du inte har el finns det ju fuktslukare, om inte ventil av något slag funkar.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Ventilation
« Svar #9 skrivet: 02 nov-18 kl 15:08 »
Har ingen el minsta sortens skogskojan o fyra hönor. Kör med kutterspån men funderar på slänga in en säck pellets.. Ni fick ingen bild för den kunde inte ladda upp

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser