Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Göingegetter CAE-status  (läst 365 gånger)

lillaliam

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
Göingegetter CAE-status
« skrivet: 08 maj-24 kl 12:39 »
Jag är på jakt efter Göingegetter men börjar misströsta lite då jag hitills inte hittat någon som minsta har C3-status, har faktiskt inte hittat någon som testar sina djur öht 😅

Testas inte allmogeraserna i samma utsträckning som dvärggetter eller lantrasen, eller har jag bara haft otur i mitt letande?

Galten1

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Göingegetter CAE-status
« Svar #1 skrivet: 26 maj-24 kl 11:31 »
Hej,

Överlag är det väldigt ovanligt med CAE-testade genbanksanslutna getter. Detta av några olika anledningar. Bland annat att det finnas en rädsla för att slå ut getter med bra linjer utifrån genbank som utöver cae har goda egenskaper.
Vi kommer dock testa våra i höst. Cirka 40st och hoppas på det bästa.

Däremot vanligare med CAE-testade mjölkande lantrasget även jämt,Göinge eller lappget.

lillaliam

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Göingegetter CAE-status
« Svar #2 skrivet: 28 maj-24 kl 18:15 »
Hej,

Överlag är det väldigt ovanligt med CAE-testade genbanksanslutna getter. Detta av några olika anledningar. Bland annat att det finnas en rädsla för att slå ut getter med bra linjer utifrån genbank som utöver cae har goda egenskaper.
Vi kommer dock testa våra i höst. Cirka 40st och hoppas på det bästa.

Däremot vanligare med CAE-testade mjölkande lantrasget även jämt,Göinge eller lappget.

Med sista meningen så menar du att det är vanligare att allmogeraserna som inte är genbanksanslutna är CAE-testade?

Galten1

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Göingegetter CAE-status
« Svar #3 skrivet: 28 maj-24 kl 20:55 »
.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gamina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser