Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get i löplina?  (läst 5353 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Get i löplina?
« skrivet: 01 jun-06 kl 14:14 »
Nu när man skaffat gård har man ju sly och gräs precis överallt där man inte vill ha det, hur är det med getter, får man ha dem i löplina? Så att man kan flytta dom dit det finns bete utan att behöva stängsla in en faslig massa mark. Eller anses man vara djurplågare då? Om man flyttar dem varje dag har de ju jämt bete, eller?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Get i löplina?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-06 kl 15:53 »
Varför inte ha ett elstängselnät som du snabbt kan flytta? Det finns billiga på Bole att köpa och inte alls så dyrt. Ett litet tips bara. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Get i löplina?
« Svar #2 skrivet: 01 jun-06 kl 16:13 »
Har redan beställt ett men de är ju bara 50m långa, då måsteman ha många om man ska täcka 3000kvm och då blir det dyrt :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

geting

  • Inlägg: 13
Re:Get i löplina?
« Svar #3 skrivet: 01 jun-06 kl 20:01 »
Jag brukar ta på mina bockar varsin baggrimma och tjudra fast dem i ett lagom långt rep ett par timmar på dan om det är fint väder och så låter jag dem beta där det behövs som bäst och flyttar dem ganska ofta. De tycker det är helbra! Jag tror inte de trivs med att vara uppbundna för jämnan dock. /Cissi

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
Re:Get i löplina?
« Svar #4 skrivet: 01 jun-06 kl 23:20 »
Kan inte tänka mig att man får ha djur på löplina eller tjuder, det går emot alla  regler som vi tack o lov har om hur vi tar hand omvåra djur,,,oh den som ställde frågan ska ju tänka igenom innan man skaffar djur om man har råd...

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Get i löplina?
« Svar #5 skrivet: 02 jun-06 kl 00:00 »
Följande regler gäller:

Rörelsefrihet

Får ska hållas i lösdrift.

Allmänna råd: Getter bör hållas i lösdrift samt vara avhornade eller försedda med skydd på hornspetsarna för att förhindra stångningsskador.

Får och getter får inte hållas bundna på ett plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet, vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

När ett får eller en get hålls på bete får djurets rörelsefrihet inte begränsas genom att en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid djuret. Rörelsefriheten får inte heller begränsas genom att olika delar av djurets kropp binds samman eller genom att djuret binds samman med ett annat djur.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=1254

ninna b

  • Gäst
Re:Get i löplina?
« Svar #6 skrivet: 02 jun-06 kl 07:07 »
Klart att man kan ha getter i löplina vid ett mumsigt slybestånd. Självklart ska dom inte stå bundna där hela tiden utan få gå i sin hage under resten av tiden.
Dom där elnäten har jag testat och tyckte att det var förfärligt. Både lamm och killingar trasslade in sig i nätet och sen satt dom fast och fick massor av stötar. På vuxna djur kan det nog fungera, förstås.
Behöver du getter....? I så fall har vi några som söker nya hem.
Hälsn Ninna

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Get i löplina?
« Svar #7 skrivet: 02 jun-06 kl 07:21 »
Följande regler gäller:

Rörelsefrihet

Får ska hållas i lösdrift.

Allmänna råd: Getter bör hållas i lösdrift samt vara avhornade eller försedda med skydd på hornspetsarna för att förhindra stångningsskador.

Får och getter får inte hållas bundna på ett plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet, vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

När ett får eller en get hålls på bete får djurets rörelsefrihet inte begränsas genom att en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid djuret. Rörelsefriheten får inte heller begränsas genom att olika delar av djurets kropp binds samman eller genom att djuret binds samman med ett annat djur.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=1254



Tack Ulric, konkret information.

Tanken var inte att den skulle stå uppbunden dagarna i ända utan ha en liten rasthage i anslutning till stallet så att den kan gå in och ut, men min undran var om det rent lagligt sett är möjligt att tjudra den på ställen där man kan inte kan stängsla eller vill stängsla och på så sätt få ner sly och allt annat.

Skrev nog lite otydligt :)



Det här med att tjudra djur har blivit så infekterat genom åren så man vågar inte ens försöka, därför ville jag veta vad lagen säger.
Själv hittade jag en tjudrad kalv som 10 åring, vars metallgrimma hade vuxit in under huden, både jag och min pappa grät, vi kunde inte hjälpa den och bonden som ägde den (en gammal sur gubbe) hotade oss med käppen och bad oss fara åt helvete. Vi ringde polisen men vet inte hur det gick för den stackars kalven.  :'(

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Get i löplina?
« Svar #8 skrivet: 02 jun-06 kl 07:27 »
Klart att man kan ha getter i löplina vid ett mumsigt slybestånd. Självklart ska dom inte stå bundna där hela tiden utan få gå i sin hage under resten av tiden.
Dom där elnäten har jag testat och tyckte att det var förfärligt. Både lamm och killingar trasslade in sig i nätet och sen satt dom fast och fick massor av stötar. På vuxna djur kan det nog fungera, förstås.
Behöver du getter....? I så fall har vi några som söker nya hem.
Hälsn Ninna

Usch så hemskt det låter  :o

Jo jag skulle nog vilja ha 1 eller 2 getar, men sambon säger än så länge nej, får bearbeta honom lite till :)
Jag har haft en tjej som gick med oss lös på tomten, hon var som en hund och älskade att åka bil  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Suresh

  • Gäst
Re:Get i löplina?
« Svar #9 skrivet: 02 jun-06 kl 07:52 »
Jag bodde i ett 70tals-kollektiv i Bohuslän som skaffade en get i löplina.

Dock hade de inte räknat med Bohusläns klippiga natur vid valet av löplinans längd, varpå geten hängde sig själv i linan efter ett ystert  klippskutt.

Ridå.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Get i löplina?
« Svar #10 skrivet: 02 jun-06 kl 08:09 »
Jag bodde i ett 70tals-kollektiv i Bohuslän som skaffade en get i löplina.

Dock hade de inte räknat med Bohusläns klippiga natur vid valet av löplinans längd, varpå geten hängde sig själv i linan efter ett ystert  klippskutt.

Ridå.

Usch så hemskt  :(
Som tur är har vi nästan bara plan mark i skåne.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Get i löplina?
« Svar #11 skrivet: 08 nov-06 kl 22:53 »
Ja, slås bara! Regler är till för att tolkas.. Dom får inte hållas bundna på plågsamt sätt.  Alltså, kan inte va fel om man har den en stund i trädgården i ett bra rep som inte tvinnar sig osv, Istället för att stänga in den i en hage utan(?) gräs...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Get i löplina?
« Svar #12 skrivet: 12 nov-06 kl 21:05 »
jag har flyttat runt mina 7 getter i ett 50m elfårnät varje dag under sommaren. Under hösten kom de dock på hur de skulle ta sig ut... Det var lite bökigt i slyn men jag fick städat där jag ville och både getterna och byborna var lyckliga!
Jag tror inte heller att de lider så mycket av att stå nå'n timme i ett långt rep förutsatt att de inte fastnar mm.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

drömmaren

  • Gäst
Re:Get i löplina?
« Svar #13 skrivet: 16 nov-06 kl 19:50 »
LarsPersMaria, vad är elfårnät? Jag är en som tänker skaffa getter snart och min största fråga är vad man ska stängsla med. ??? Är lite ovillig att ha elstängsel (bl.a. för att de kanske kan fastna) (måste också dra ström "genom" en asfalterad väg i så fall osv.) :Pmen jag har förstått att det kanske behövs? Har funderat på att ha enbart viltstängsel är 164 cm bra höjd? Har kollat lite hos Bole. Läste i en bok att vanlig gärdesgård skulle vara det bästa för att stänga inne getter, kan det verkligen stämma? Jag menar, gärdesgård är ju fint... man kunde ju ha det till en mindre hage om inte annat. Men jag vill ju ha en stor sommarhage. Om jag väljer viltstängsel verkar ju pålar ganska dyrt, förslag nån??

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Get i löplina?
« Svar #14 skrivet: 16 nov-06 kl 21:13 »
Hej igen! Var bor du? det kan vara så att du kan få bidrag från länsstyrelsen i ditt län för att sätta upp rovdjursstängsel. För getter gäller 10 djur för att få 100% betalt, annars blir det hälften.

Här, Gävleborg, rekommenderar man minst 5 trådar el och starka doningar i stolpar mm. Jag vill hellre ha  fårstängsel och eltråd över samt utanför (för rovdjuren...) men ev en låg på insidan också så de små illbattingarna inte kryper under.

Ett elfårnät är ett nät som du ansluter till elaggregat. Då blir hela nätet, utom nedersta tråden, elektriskt. Ingen fara men det ser läskigt ut när de trasslar in sig. Näten ligger på 50 m så det blir kostsamt. Finns lite överallt. Jag handlade av Bole.

Kolla länsstyrelsen först innan du köper tycker jag.

När det gäller gärdesgård har jag ingen erfarenhet men jag kan tänka mig att de klättrar över.

Vad har ni andra?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Get i löplina?
« Svar #15 skrivet: 18 nov-06 kl 19:56 »
Har haft getter sedan år 2000. Tycjker att bästa stängslet är ett fårnät med cyklonknut dvs ej ring lås eller tvinnad låsning av rutorna. Cyklonnätet kan inte ens min stora bock bryta upp
. Tråden är regält kraftig och svår att få av med vanliga tänger. Över detta nät som är 90 cm högt har jag 5-7 släta ståltrådar med ett mellan rum av 7+7+10+10+15 cm i höjd.
Stolpavståndet är mellan 4 och fem metermen min mark är både stenig, grund och kupperad. Lika viktigt som höjden på nätet är att att det är tätt ner till vid marken, annars lär sig
killingarna att gå ut. Bäst tycker jag är en impr. brda på insidan av stolparna (Fastskruvad) och utanför några avgnagda grövre stammar. Det håller också otevliga älghundar på rätt sida stängslet.

Om gammelbocken får som han vill går han merd grimma, tjuderlina som dock inte är fäst vid tjuderpåle (den tar han upp) eller vid ett träd (trasselrisk) utan den skall var fäst i en  i en verklig löplina som är fäst mellan två träd. I löplinans båda (det är viktigt) äbndar skall finnas en lekare som förhindrar ev trassel. Tjuderlinan som bäst gjörs av tunn rostfri kätting bör ha en medelgrov fjäder för att förhindra ryckskador om geten rusar och kommer till slutet på löplinan.
Själv låter jag inte bockarna vara på lina om inte jag eller min hund finns i närheten. Det kan ju komma främmande jakthundar.  Till sist är min erfarenhet att om inte getterna är nöjda med utfodringen eller stöbäden så finns det inget som kan stänga dem inne.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

drömmaren

  • Gäst
Re:Get i löplina?
« Svar #16 skrivet: 24 nov-06 kl 14:00 »
Tack för era svar! :) Jag ska höra med länsstyrelsen (Norrbotten). Jag får se vad det blir...

br00ki3

  • Gäst
Re:Get i löplina?
« Svar #17 skrivet: 05 dec-06 kl 20:26 »
Det skulle se kul ut med getar i en löp lina, men vet inte om man får det.
Vi har våra i ett stängsel.

MvH Anders. ;)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Get i löplina?
« Svar #18 skrivet: 14 dec-06 kl 09:47 »
 
Citera
Till sist är min erfarenhet att om inte getterna är nöjda med utfodringen eller stöbäden så finns det inget som kan stänga dem inne.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:Get i löplina?
« Svar #19 skrivet: 06 jan-07 kl 10:13 »
Vi har våra getter bakom ett fårnät på insidan och rostfria eltrådar på utsidan upp till 140 cm höjd, mest för att hålla hundar utanför. men att hålla dem på tjuder får du inte göra enligt djurskyddmyndigheten.
Jag vallade våra lösa ute på ängarna efter jag slagit höet och det var inga problem med det, de följde så snällt med särskilt om du har lite kraftfoder i fickan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser