Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pump- och brunnsproblem  (läst 5897 gånger)

tant Grøn

  • Inlägg: 5
    • -
pump- och brunnsproblem
« skrivet: 22 nov-06 kl 04:53 »
Jag har en djupborrad (har før mej c:a 50 meter) brunn med sænkt pump i brunnen och liten trycktank i huset. Brunnen ær 23 år gammal. Før några år sedan kom det in sand i vattnet inne i ledningarna. Jag lyfte upp pumpen, kortade slangen, satte på filter och det funkade ett par år, sedan kom det in ny sand. Pumpen ær bytt, filtret ær bytt och det funkade oxo ett par år. Nu har filtret tætnat igen och jag vill ha en NY och HÅLLBAR løsning på vatten-/pump-problemen. Finns det nån annan slags pump som inte måste ha filtret i botten av slangen (d v s nederst i brunnen) och som jag då evt kan tømma filtret på utan att dra upp hela helvetet? Det ær tungt och jag førbrukar vænner...

hoppfulla hælsningar /  tant Grøn

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:pump- och brunnsproblem
« Svar #1 skrivet: 23 nov-06 kl 19:51 »
Ja fast det kostar en del, en backventil i slutet på slangen(istället för pumpen) och en ny pump som du placerar i huset(innan tanken), behöver du ett filter så finns det flera varianter, innan pumpen, mellan pumpen och tanken, efter tanken, vet inte vilken variant som är bäst..

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:pump- och brunnsproblem
« Svar #2 skrivet: 23 nov-06 kl 22:35 »
Det är nog ingen backventil därnere. Det går inte att pumpa upp vatten från mer än 7 m djup.

Det du tänker på är nog en ejektorhistoria.

Man sätter pumpen i markplanet och vatten pumpas ner i hålet och upp igen. På vägen upp följer mer vatten än som pumpades ner genom ejektortekniken. (Snabbt rinnande flöde drar med sig lite extra vatten från brunnshålet)

En riktigt go uppfinning som jag uppmärksammades av min farfar som lät installera en sådan redan på 60-talet då hans hushållerska tröttnat på gårdspumpen!


AndersT

  • Inlägg: 154
Re:pump- och brunnsproblem
« Svar #3 skrivet: 24 nov-06 kl 18:53 »
Du har rätt ollebolle.. :)

tant Grøn

  • Inlägg: 5
    • -
Re:pump- och brunnsproblem
« Svar #4 skrivet: 25 nov-06 kl 01:18 »
Okej? Ejektorpump - vad kan en sån kosta tro? Måste jag ha stor vattentank i kællaren till den eller klarar jag mej med min nuvarande (30 liter skulle jag tro) Ja øverhuvudtaget: vad måste jag byra mer æn sjælva pumpen?

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:pump- och brunnsproblem
« Svar #5 skrivet: 25 nov-06 kl 14:49 »
Jag tror att pumpen ska vara speciellt anordnad för ejektorprincipen men är inte tillräckligt insatt i tekniken. Har för mig att den har en in/utgång extra för vattnet. I brunnen sitter längst ned ett ejektormunstycke som drar med sig brunnsvattnet upp.

Det fungerar som en självläns på en båt. Över en viss fart drar det omgivande vattnet med sig eventuellt slagvatten i båtens botten.

Kolla med en röris vad det behövs för utrustning.

Tankens rymd kan nog räcka. Det blir bara oftare start/stopp för pumpen.

tant Grøn

  • Inlägg: 5
    • -
pump- och brunnsproblem
« Svar #6 skrivet: 25 nov-06 kl 23:46 »
Tack før svar - nu har jag lite underlag nær jag ska diskutera med rørmokare...

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
Re:pump- och brunnsproblem
« Svar #7 skrivet: 26 nov-06 kl 13:16 »
Jag har en ejektorpump utan ejektor. Finns i Hälsingland. Ring mig om du är intresserad
Lennart Andersson
0652-16144

tant Grøn

  • Inlägg: 5
    • -
Re:pump- och brunnsproblem
« Svar #8 skrivet: 29 nov-06 kl 12:13 »
Tack, Anders för erbjudandet, men det blir lite långt  ;>  Ska ringa runt till traktens rörmokare med alla forumisters goda råd i ryggen!  / Ingrid

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:pump- och brunnsproblem
« Svar #9 skrivet: 29 nov-06 kl 21:39 »
Se til att du får ett filter före pumpen annars kan du  få problem med slitage av pumpen av sanden.

Ejektorpumpen som farfar hade fick bytas. Det är lite större krav på en sådan kan jag tro.

Om du höjer den befintliga pumpen några meter kanske den kan klara sig från sand. Att den drar in sand är väl att botten i hålet höjt sig en smula. Kan vara idé att få hålet rengjort. Finns troligen kraftiga ejektorpumpar man kan hyra in som kan dra upp sand och suga/spola rent.

Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
tuslus, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser