Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka ekplank  (läst 6658 gånger)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Tillverka ekplank
« skrivet: 09 dec-12 kl 21:44 »
Jag har en del framtidsprojekt planerade och till det behöver jag ekplank som är ca 10 x 40 cm och 3 m lång. Jag har kollat med sågverken i närheten och det blir lite väl dyrt att köpa ekplank även om man betalar svart så jag överväger att tillverka mina egna ekplank. Problemet är att jag inte äger något sågverk eller traktor så för att få ut ekstockar från skogen. Det positiva är att jag äger skog med en del ek som jag kan avverka. Jag har även egna motorsågar och en 4-hjulig motorcykel.

Finns det något enkelt sätt att kapa upp plank med hjälp av en motorsåg direkt i skogen och på så sätt minska vikten så att man kan få ut plankorna med hjälp av 4-hjulingen?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #1 skrivet: 09 dec-12 kl 21:52 »
Såg nåt på tvprogrammet Äntligen hemma, att den där Björn "tog ur" virke med hjälp av motorsåg och nån grej till. Tittade inte så noga men det ska gå.

Huggorm

  • Gäst
SV: Tillverka ekplank
« Svar #2 skrivet: 09 dec-12 kl 21:53 »
Det är en sån här du behöver:

http://www.logosol.se/sagverk/big-mill-system/big-mill-timmerjigg.html?media=1

Men du behöver även en stor såg och gott om tålamod för att såga grov ek. Och provsåga på några granar först till du fått in tekniken  ;)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #3 skrivet: 09 dec-12 kl 22:07 »
Det är en sån här du behöver:

http://www.logosol.se/sagverk/big-mill-system/big-mill-timmerjigg.html?media=1

Men du behöver även en stor såg och gott om tålamod för att såga grov ek. Och provsåga på några granar först till du fått in tekniken  ;)


Tack för länken :)

Nu blev det ännu en sak som jag vill ha i julklapp... Jag har inga grova granar att leka med. Jag får  testa med tall eller asp
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Tillverka ekplank
« Svar #4 skrivet: 10 dec-12 kl 12:15 »
Om du bara sågar ut bräder grovt så kan jag rikta och plana dom gratis åt dig beroende på hur många bräder du ska ha.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #5 skrivet: 10 dec-12 kl 19:26 »
Kan du inte föra dina stockar till någon byasåg och få dem sågade? Det brukar inte bli så dyrt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #6 skrivet: 10 dec-12 kl 19:41 »
Med timmergigg för en tusing, stark motorsåg och speciell klyvkjedja så funkar det. Men räkna med ett par timmar för att få ut biten med att inställande osv.

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #7 skrivet: 10 dec-12 kl 19:45 »
Jag har en logosol timmerjigg med linjal.
Jag köpte först bara jiggen och tillverkade min egen trälinjal efter logosols ritningar och det fungerade rätt bra men tog tid. Jag sågade en del ekplank så först.
Nu har jag uppgraderat jiggen med en aluminium-linjal från logosol vilket gör det hela mycket smidigare. Har sågat en del ekplank med den också. det går bra men.
Nästa steg blir att antingen bygga en sågbänk eller köpa den delen också från logosol.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #8 skrivet: 10 dec-12 kl 23:00 »
Jag har en logosol timmerjigg med linjal.
Jag köpte först bara jiggen och tillverkade min egen trälinjal efter logosols ritningar och det fungerade rätt bra men tog tid. Jag sågade en del ekplank så först.
Nu har jag uppgraderat jiggen med en aluminium-linjal från logosol vilket gör det hela mycket smidigare. Har sågat en del ekplank med den också. det går bra men.
Nästa steg blir att antingen bygga en sågbänk eller köpa den delen också från logosol.

Det låter intressant att komplettera med en alu-linjal från samma företag. Hur bra motorsåg behövs egentligen? Jag har Husqvarna 346 XPG och Husqvarna 550 XPG att välja mellan och undrar om någon av dessa passar till jiggen.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #9 skrivet: 10 dec-12 kl 23:02 »
Om du bara sågar ut bräder grovt så kan jag rikta och plana dom gratis åt dig beroende på hur många bräder du ska ha.
Hälsningar Micke

Tack för erbjudandet :) Jag kommer att såga brädorna i södra Halland. Vart bor du?

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #10 skrivet: 10 dec-12 kl 23:04 »
Kan du inte föra dina stockar till någon byasåg och få dem sågade? Det brukar inte bli så dyrt.

Kanske skulle det funka men jag vet inte hur jag ska kunna få ut stockarna hela från skogen. Det är lite svårt att komma in med traktor där träden växer. Jag planerar att såga planken på plats och sedan köra ut planken med en 4-hjuling
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #11 skrivet: 10 dec-12 kl 23:10 »
Det låter intressant att komplettera med en alu-linjal från samma företag. Hur bra motorsåg behövs egentligen? Jag har Husqvarna 346 XPG och Husqvarna 550 XPG att välja mellan och undrar om någon av dessa passar till jiggen.

Jag har en husqvarna 353 men den är nog egentligen lite liten men det fungerar bra bara man tar det lugnt så det borde ju absolut gå med dina sågar.

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Tillverka ekplank
« Svar #12 skrivet: 10 dec-12 kl 23:11 »
Ingen med en timmerhäst i närheten som kan hjälpa dig?
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Tillverka ekplank
« Svar #13 skrivet: 10 dec-12 kl 23:21 »
Har för mig att man även spräckte när man gjorde plank men kan ha fel.

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #14 skrivet: 10 dec-12 kl 23:26 »
Spräcka går också, men det ger mer spill.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tillverka ekplank
« Svar #15 skrivet: 11 dec-12 kl 04:50 »
I USA spräckte man riktigt grova träd med svartkrut

Splitting lumber with black powder


Black Powder Log Splitting
« Senast ändrad: 11 dec-12 kl 04:52 av kurt »

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #16 skrivet: 11 dec-12 kl 06:47 »
Dåligt tålamod de har de där amerikanerna ;D
Att spräcka fram virke ger däremot mycket starkare trä, eftersom man inte sågar av fibrerna. Men som sagts tidigare blir det mycket spill, eftersom det är svårt att spräcka annat än i centrum av stocken så blir det bara två plankor ur en stock, då man tvingas hugga bort materialet på utsidan av plankan.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Tillverka ekplank
« Svar #17 skrivet: 11 dec-12 kl 07:11 »
I USA spräckte man riktigt grova träd med svartkrut


Svartkrut lät roligare än timmerjigg...
 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

 

carlie

  • Gäst
SV: Tillverka ekplank
« Svar #18 skrivet: 20 sep-20 kl 20:09 »
Puffar denna tråd.
Hur gjorde du?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser