Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolmila: Gör din egen minimila  (läst 30387 gånger)

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Kolmila: Gör din egen minimila
« skrivet: 18 maj-04 kl 15:56 »
I Pixbos skogar i närheten av Gunnebo slott brukar Kolar-Anders gör en minimila varje år. I fjor hjälpte jag och Henrik Rödjegård honom. Henrik skrev en mycket bra och fin handledning för andra som vill göra en mila. Den finns på http://www.pixonia.com/kolarkoja/egen_mila.pdf (ca 2MB)

I år börjar vi i augusti (veden är redan i res och torkar). Milan värmer vi sista helgen i september.

Kolen som vi får är så kallad smideskol. Den brinner varmare än vanlig grillkol. Förmodligen renare också.

Hör av er om ni vill vara med eller ha tips inför egen mila.

Månskensbonden

  • Gäst
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #1 skrivet: 12 aug-04 kl 16:15 »
Underbart, verkligen proffsigt. Får sån lust att prova. Skall genast maila min granne och locka med honom på en liten mila! Den här artikeln platsar under ekonomi-rubrikerna med. Åtminstonde för oss med egen ved... vad kostar inte 1500 liter grillkol?

Kan man göra dem mindre? Finns det någon praktisk nedre gräns? Kan man tex. utgå från halva måtten?

Månskensbonden

  • Gäst
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #2 skrivet: 13 aug-04 kl 10:44 »
Sniffade runt på nätet och fann följande länk. Inte på långa vägar lika proffsig som den första men i mindre skala och med mycket mindre arbetsinsats. Bra att testa kanske?

http://www.jarnriket.com/bergsman/ramdokument/25-061_kolning.htm

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #3 skrivet: 19 jan-05 kl 10:36 »
Klart du skall göra en mila. Du borde kunna få all den ved du behöver nu efter stormen.

Hur liten kan man göra en minimila frågar du?
Milan behöver ha en viss storlek. Är den för liten räcker inte värmen till för att kola. Minst två kubikmeter (sågad ca 70 cm) behövs för en stabil mila.

När årets mila gick experimenterade jag med att kola i en plåttunna. Resultatet var ganska dåligt och jag skyller det på att den var för liten och därför inte lyckades hålla värmen.

Ryktena säger att tidningen Åter skall ta upp kolning snart.

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #4 skrivet: 19 jan-05 kl 16:48 »
Hör kanske inte riktigt hit.....men.....man kan göra kol av hassel ganska enkelt....

Var med vid en kolmila för 10 år sedan...det var jättespännande. Fast jag fick vakten över natten, så det blev lite drygt  ::) fast jag hade lite gott att dricka och äta, så det hjälpte  :-[

ardbeg

  • Gäst
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #5 skrivet: 05 apr-05 kl 13:40 »
Blir det någon mila i Gunneboskogarna i år oxå?

Som Mölndalsbo blir man ju klart intresserad...

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #6 skrivet: 09 apr-05 kl 20:00 »
Det pratas lite om att göra slut på veden som blev över... Det blir i såfall redan i vår.

Ring Kolar-Anders, telefonnumret hittar du uppe på kolarbacken. Du kan även mejla kolare@pixonia.com

SoreBeard

  • Gäst
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #7 skrivet: 27 apr-05 kl 15:44 »
Hej.
Nyss hittat hit till denna trevliga site.

Har ett tipps på hur man kan bygga en kolmila som nästan går av sig själv. Det är en site i Texas, USA men mycket intressant. Kom att tänka på den när jag läste den här tråden, och sökte rätt på hemsidan (tog en stund men till slut så).

http://64.176.180.203/charcoalretort.htm

Säkert vettig om man inte har tillgång till en skön skog att mila i.  Lär dock bolma en hel del svart rök, så man måste nog meddela brandförsvaret att man ska elda. :)

/SoreBeard

kerk

  • Gäst
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #8 skrivet: 11 maj-05 kl 10:17 »
Varning för hinken och retort metoden, visst den sista ni skrev fungerar, men det går åt något in i *****ete med bränsle för att driva kolnings processen, eldade upp hur mycket som helst för att göra en hink på 40 liter eller så med kol ... försökte sedan med en 100 liters tunna, eldade eldade och eldade, men blev aldrig något kol rakt igenom, hela tunnan och det jag eldade i blev rött (hade ett modifierat 200 liters fat som jag hade det andra fatet i för att styra värmen så mycket som möjligt runt hela lill-tunnan. Men hur som helst, du förlorar mer ved på att tillverka kolen än du får ut i kolväg med dessa metoder, då tror jag det lönar sig att göra en liten kolmila på 2 kubik ist, är säkerligen roligare också att gå runt å vakta den. Har menat jag skag öra en i sommar, lär hugga så där 1 - 1.5 kubik ved till dock, och lägga upp riktigt på tork det jag redan har så det inte är dyngsurt, har legat ute i vinter :/

Btw, det att retort metoden går av sig själv, kanske om du har extremt torr ved, är så mycket vatten ånga som kommer ut igenom röret de har där så det vägrar brinna förnst det typ bara är kol kvar i tunnan, aye .. hade ett sånt rör på mitt test också :>

Men visst, kan ha gjort totalt fel ... här också :P ville bara varna lite :>


Kul att så många verkar vara intresserade av kolning :> Jag är själv intresserad av både kolning och järntillverkning, har misslyckats hårt med båda hitils men har iallafall fått järn "bitar" i en stor klump med slagg (skyller detta på att jag använde en elektrisk fläkt som som blåst, vilket för det första gör allt aldeles för varmt och orkar inte blåsa igenom hela ungen :P) men ger inte upp, lär bara hitta lite mer malm och bygga mig en riktig ugn :P

Aja ha det bra alles :>

Tina L

  • Inlägg: 86
    • Västerbotten
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #9 skrivet: 23 jul-05 kl 21:07 »
Hej!
tänkte bara säga till alla er som är intreserade av smide och kolning att den 27 augusti i år anordnas Gryvelådagen av Älvdalens naturbruksgymnasium. Det är för övrigt en årlig tillställning.
Där finns bland annat en kolmila, tjärdal, järnblästa, slåttermyr, tippspromenad, guidade turer, matservering och mycket annat. Själva gryvelådagen är på lördag, men redan fredag kväll tänds milan och tjärdalen. Naturligtvis är alla som vill välkomna dit under hela veckan föra att följa arbetet, eller varför inte hjälpa till. Gryvelåreservatet ligger i Älvdalens komun i norra Dalarna.

Har ni frågor skriv gärna till mig på: densomjag@hotmail.com

Kolla in: http://www.alvdalen-utbcentrum.nu/gryvelareservatet/Start%20Welkom.htm

DojDoj

  • Inlägg: 15
    • Bygg en egen kolmila!
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #10 skrivet: 22 mar-06 kl 20:46 »
Ja, kolning i hink är nog bara bra om man vill ha "eget kol" och har obegränsat med ved.

Att gaserna från retorten inte brann av sig själv beror mycket riktigt på att de innehåller för mycket vatten. Problemet skulle nog gå att lösa genom att dra rören med gaserna genom en kylare (vattentank). Då kommer nämligen vatten, ättika och träsprit att kondenseras och gasen som blir kvar är definitivt brännbar. (Det är detta som händer när en mila "slår" vilket bara sker när veden i utkanten fortfarande är kall. Vattnet kondenseras på den kalla veden och gasen som blir kvar exploderar mycket lätt.)

Kolning i grop är en beprövad metod för husbehovsframställning av kol.  En grop med 1 kubikmeter ved skall i alla fall ge ett par hektoliter kol till grillsäsongen  :P
Här finns mer info: http://www.forntidateknik.z.se/IFT/litte/littekgl/kolkgl.htm

Klart skojjigast är dock självklart att göra en egen mila ;D. Det går nog att göra en enkubikare om man vill det. Gör man den med skorsten kanske det går att kola den på en dag ??? ?

Jag har börjat fundera på att göra en Åter-mila kanske till hösten. Om nån är intresserad av att vara med på en vecka får ni gärna maila kolare@pixonia.com .

/DojDoj

Leo

  • Inlägg: 7
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #11 skrivet: 30 nov-07 kl 20:33 »
Jag har gjort mellan 20-30 milor först i början gjorde vi resmilor
men nu gör vi bara liggmilor. En 5 kubiks mila tar minst 8 tim.
att göra när man gör en resmila.Att göra en liggmila tar bara 2tim.
att göra. Det är mycke lättare att läga i veden det har ingen roll
om veden är krokig man sågar bara av den i passande
längder och lägger i den. Mycket Mycket enklare pvova det.
MVH. LEO....

Huggorm

  • Gäst
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #12 skrivet: 09 dec-07 kl 00:01 »
I första inlägget står det att milan i Pixbo är en "minimila". De var vanligtvis mycket större alltså? Anledningen till att jag undrar är att jag har resterna efter en kolmila i skogsbrynet vid mitt gamla torp. Och den är nog till och med ännu mindre än den på bilderna i handledningen. Tror inte den är mycket mer än dryga tre meter i diameter. Kanske en halvmeter hög och skålformad, nu överväxt med mycket mossa och en björk. Varför gjordes den så liten, fanns det anledning att göra så? Tror inte det är någon "hobbymila" heller, eftersom det skall finnas fler högar i skogarna i närheten, jag har dock inte sett någon själv så jag vet inte hur stora dom är.

För övrigt är jag sugen på att prova en mila själv. Vore kul att testa, och ger nog en hel del respekt när man kommer med egentillverkad kol på grillfesten  ;D

DojDoj

  • Inlägg: 15
    • Bygg en egen kolmila!
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #13 skrivet: 06 jan-08 kl 10:23 »
Hej Huggorm!

Det du har vid ditt torp är nog något ännu mer spännande än en gammal kolmila. Av beskrivningen låter det som att det är en tjärdal. Det är en annan typ av mila som man gör på gamla tallstubbar. Den är mindre, brinner mer och det rinner ut en massa värdefull tjära från ett trärör i botten på den skålformade gropen. Jättespännande!

Normala kolmilor var på mellan 100 och 200 kubikmeter ved...stora monster!

Klart du skall göra en mila, lycka till! :D

DojDoj

  • Inlägg: 15
    • Bygg en egen kolmila!
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #14 skrivet: 06 jan-08 kl 10:33 »
Uppdaterad handbok!

Det är jättemånga som har laddat hem min och Jens kolarhandbok de senaste åren. Jätteskoj!

Nu finns den tillgänglig i en uppdaterad och utökad version på:
http://www.kolbulle.nu/kolmila/ebok/

Sen var det en sak till... Jag och min sambo Bodil gör ju en och annan mila eftersom vi driver ett upplevelseföretag. Det vore dock väldigt kul att göra nån form av "Åter-kurs" i kolning här hemma hos oss :) - till självkostnadspris såklart. Alla som är intresserade ombeds därför att skicka ett mail till mig så kan vi planera för det hela (henrik@kolbulle.nu).

/Henrik

Huggorm

  • Gäst
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #15 skrivet: 11 jan-08 kl 13:54 »
Hej Huggorm!

Det du har vid ditt torp är nog något ännu mer spännande än en gammal kolmila. Av beskrivningen låter det som att det är en tjärdal. Det är en annan typ av mila som man gör på gamla tallstubbar. Den är mindre, brinner mer och det rinner ut en massa värdefull tjära från ett trärör i botten på den skålformade gropen. Jättespännande!

Normala kolmilor var på mellan 100 och 200 kubikmeter ved...stora monster!

Klart du skall göra en mila, lycka till! :D


Tror du det? Kanske du kan se något på bilderna jag postar nedan. Sedan skall det väll nämnas att detta är i Munkedal, Bohuslän. Denna del av Sverige var mycket fattig på skog under framför allt 1800-talet och början på 1900-talet, när aktiviteten var som störst på detta torpet. Hörde att man även gjorde kol på ljung i brist på bättre, och här var på den tiden enorma ljunghedar. En sådan mila kanske var mindre?

http://www.baalzamon.se/mila1.JPG
http://www.baalzamon.se/mila2.JPG

Ardenner1

  • Inlägg: 82
    • Östergötland
Re:Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #16 skrivet: 27 jan-08 kl 15:31 »
ska försöka bifoga en bild på en mila som funkar alldeles utmärkt ger ca 600 l kol i en milning . den tar ca 12 timmar på sig och sen tre dar att svalna mycket effektiv.. byggd av en gammal diseltank
är någon intresserad av mer bilder eller info så pma
till sommaren finns det funderingar på smides kurser om någon är intresserad kan ni jhu pma om det oxå

mvh peter
norra öland

Kindbogarden

  • Inlägg: 2
SV: Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #17 skrivet: 02 feb-08 kl 22:10 »
Hej Ardenner1

Vill gärna veta mera om hur den milan fungerar och hur man kolar med en sådan.
Tror att vi är flera som har blivit nyfikna.

MVH
Mats

Ardenner1

  • Inlägg: 82
    • Östergötland
SV: Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #18 skrivet: 04 feb-08 kl 21:14 »
ska visa mer förklarligt senare i veckan sitter och försöker göra nån slags hemsida med bildtexter..  borde nog vara klar i veckan ..  du kommer förstå bara du ser bilderna i stor storlek
 mvh Peter

Ardenner1

  • Inlägg: 82
    • Östergötland
SV: Kolmila: Gör din egen minimila
« Svar #19 skrivet: 19 maj-08 kl 00:08 »
http://www.freewebs.com/ardenner1/mila.htm

här kommer bildserien jag utlovade i januari eller när det va har flyttat och stökat och inte haft internet så därav att det tog tid.  verkar det intressant så pma vi funderar som sagt på att ha lite kurser och milning kanske vore något om det finns intresserade ute i landet.
kan verkligen rekomendera en egen mila. vi smider mycket har milan 500m från smedjan korta ledtider inga dyra transporter och alltid tillgång till kol.

peter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser