Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra smör?  (läst 19588 gånger)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
Göra smör?
« skrivet: 12 nov-09 kl 22:15 »
Läste nyligen recept på att göra smör, det lät inte så svårt, bara att vispa några dl grädde tills det blir "hårt".
Sedan tvätta smöret i kallt vatten - varför????
Efter det salta efter smak. Klart!
Är det någon här som gör detta? Blir det billigare än att köpa färdigt? Alltså om man köper grädden i affären?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Göra smör?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-09 kl 10:56 »
Ne, billigare med grädde från affären blir det inte. Men har man tillgång till get eller komjölk så är det godare med hemkärnat. Eller om man har getter eller kor hemma själv, så vill man ju ta tillvara på allt man kan.

Man tvättar smöret för att det som blir kvar i smöret är det som blir dåligt först vid lagring.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Göra smör?
« Svar #2 skrivet: 14 nov-09 kl 17:54 »
OK - då var inte det nån ekonomi i det heller då..... ::)

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Göra smör?
« Svar #3 skrivet: 09 dec-09 kl 22:11 »
Man tvättar m kallt vatten för att få ur all kärnmjölk - annars blir smöret dåligt ganska fort. Kärnmjölken kan användas i bak eller att dricka som den är.
Så om du nu testar får du alltså 2 produkter - smör och kärnmjölk. Den mesta kärnmjöken kan man hälla av men det sista måste tvättas ur dvs ältas.
//Luff

wizardeye

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Göra smör?
« Svar #4 skrivet: 27 dec-09 kl 10:16 »
Angående om det är ekonomiskt; vet att min föräldrar brukar emellanåt göra eget smör och då vet jag att far min brukar snacka med mejeriavdelning vid den lokala mataffären och får köpa grädde som har väldigt kort datum eller har precis gått ut lite billigare och använder det för att göra smör. Kanske gör det lite mer ekonomiskt?

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Göra smör?
« Svar #5 skrivet: 27 dec-09 kl 10:47 »
vet att min föräldrar brukar emellanåt göra eget smör och då vet jag att far min brukar snacka med mejeriavdelning vid den lokala mataffären och får köpa grädde som har väldigt kort datum eller har precis gått ut lite billigare och använder det för att göra smör.

För att få ett gott smörutbyte ska grädden vara syrad .Så det var nog det dina föräldrar tänkte på .
Det kan vara svårt att få smörklumparna att bildas ur grädde som inte har nått en viss grad av syra .
Grädden ska sedan vara rumstempererad när kärningen görs ,så går det fortare och lättare .

wizardeye

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Göra smör?
« Svar #6 skrivet: 27 dec-09 kl 13:52 »
För att få ett gott smörutbyte ska grädden vara syrad .Så det var nog det dina föräldrar tänkte på .
Det kan vara svårt att få smörklumparna att bildas ur grädde som inte har nått en viss grad av syra .
Grädden ska sedan vara rumstempererad när kärningen görs ,så går det fortare och lättare .

Han vet vad det är han gör, farsgubben =) Jo det kommer jag ihåg att han alltid säger att det är bättre att grädden är någon dag för gammal. Så du har så rätt i det du säger.

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Göra smör?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-10 kl 23:17 »
När man gör smör gör man det ju av grädde, och för att bara krångla till det lite extra.
Hur gör man grädde av komjölk då?  ::)
Hur mycket smör får man av 1 dl grädde?
Dv. höns, undulater & ragdoll

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Göra smör?
« Svar #8 skrivet: 11 maj-10 kl 09:22 »
När mjölken kommer ut ur kossan så är grädden med så att säga. Ställer man mjölken i en stor vid skål (en spillekum tex) flyter grädden till ytan och man skummar bort den med en slev - men noggrannt så inte mjölken hänger med. Du ser detta tydligt om du kan få tag på opastöriserad mjölk. Grädden bildar en gul hinna. "Gammaldags" mjölk som säljs i en del affärer går det att se grädden på men jag vet inte om det går att kärna den.
det blir väääldigt liite smör på 1 dl grädde. Några matskedar kanske och svårt att kärna.

Ta 3 dl rumsvarm grädde (gärna grädde där bäst före datumet har gått ut) i en vispbunke - vispa som tusan m elvispen - efter en stund har du en gräddklump och en vit tunn vätska.
//Luff

sarwen

  • Inlägg: 38
    • Södermanland
SV: Göra smör?
« Svar #9 skrivet: 14 maj-10 kl 15:44 »
Smör har ju fetthalt 80% och grädde ca 40%, så på 1 dl blir det alltså knappt en halv dl smör om jag har tänkt rätt...
I köpesmör ingår nästan alltid mjölksyrakultur och jag brukar alltid ha i en skvätt youghurt eller fil för den lilla syran gör smöret så mycket godare, inbillar jag mig. Det är ju också så att om man köper pastöriserad grädde är den ju bakteriefri så är det risk att den inte blir sur utan ruttnar om man inte tillsätter "goda" bakterier.
Jag brukar tvätta med minst tre omgångar riktigt kallt vatten, hur gör ni andra?

Vad gäller eventuell lönsamhet så kan man åtmistone på mitt ICA köpa ekologisk grädde på extrapris när det är kort datum och med tanke på hur dyrt det ekologiska smöret är så kommer man nog rätt billigt undan då...

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Göra smör?
« Svar #10 skrivet: 14 maj-10 kl 23:27 »
Jag tvättar tills vattnet är rent när man häller av det. Det gäller ju att trycka igenom smörklumpen ordentligt för att få ut kärnmjölken ur ev hålrum.
Jag älskar gräddsmaken i hemkärnat smör - så jag skulle aldrig sätta till syrasmak - men smaken är som baken.
Historia från livet;
Skulle kärna smör m några storstadsbor - jag hällde i grädden i kärnan, förklarade vad dom skulle göra och fick frågan;
-Men vad häller du i för att det ska bli smör?
Jag - Ingenting. Det är bara grädde.
- Ja, men vad häller du i för att det ska bli smör?
Jag upprepade mitt svar (flinandes inombords för jag såg att dom trodde att jag inte förstod frågan eller att jag lurade dom).
Dom - Men det kan väl inte bli smör av BARA grädden?
- Jodå - grädde och mekanisk bearbetning = smör. Lite salt i sen efteråt så blir det gott.
Dom -Ja men då är det saltet alltså som gör att grädden blir smör?
Jag (lite frustrerad vid det här laget)-Nej, bara grädde - inget annat.
Dom kärnade sen sitt smör men jag vet att dom frågade en äldre kollega om jag möjligtvis kunde missuppfattat det hela.
//Luff

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Göra smör?
« Svar #11 skrivet: 15 maj-10 kl 12:38 »
 ;D ;D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Göra smör?
« Svar #12 skrivet: 24 maj-10 kl 13:04 »
Kan man hälla i rapsolja för att få det mer bredbart? Vilka proportioner rapsolja kontra grädde? Hur är hållbarheten?

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Göra smör?
« Svar #13 skrivet: 24 maj-10 kl 13:37 »
Hur gör man då när man tvättar smöret? Rent praktiskt menar jag...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Göra smör?
« Svar #14 skrivet: 24 maj-10 kl 16:48 »
Jag gissar att man tvättar först och sedan blandar ner rapsoljan?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Göra smör?
« Svar #15 skrivet: 24 maj-10 kl 18:05 »
Max 25% rapsolja, ja det bli bregott.
Man ska nog ha egen mjölk, och mer än man behöver för dagen, för att göra smör, skummjölk blir det ganska mycket över, men det kan ju alla dricka djur som människor.

Jag har gjort någon gång från rödlappad grädde,  mest för att det är kul.

Förr köpte vi  mjölk från en bonde(de fårinte så bra betalt som affärens pris ::)  ) och då grisen fick skummjälk gick det att göra smör till rimlig kostnad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Göra smör?
« Svar #16 skrivet: 24 maj-10 kl 18:20 »
Hur gör man då när man tvättar smöret? Rent praktiskt menar jag...
Häll av så mycket kärnmjölk som går, lägg smörklumpen i en djup tallrik, ta en träsked och tryck igenom klumpen så ännu mer kärnmjölk pressas ut, häll av. Ta nu en karaff med iskallt vatten, häll på en skvätt på smöret, tryck på klumpen - vänd på den några gånger - häll av vattnet. Häll på nytt vatten - tryck igenom klumpen, häll av vattnet. Gör om detta tills vattnet du häller av är lika rent som det i karaffen. Sen har du ältat klart, dvs tvättat smöret.
//Luff

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Göra smör?
« Svar #17 skrivet: 29 maj-10 kl 21:40 »
När mjölken kommer ut ur kossan så är grädden med så att säga. Ställer man mjölken i en stor vid skål (en spillekum tex) flyter grädden till ytan och man skummar bort den med en slev - men noggrannt så inte mjölken hänger med. Du ser detta tydligt om du kan få tag på opastöriserad mjölk. Grädden bildar en gul hinna. "Gammaldags" mjölk som säljs i en del affärer går det att se grädden på men jag vet inte om det går att kärna den.
det blir väääldigt liite smör på 1 dl grädde. Några matskedar kanske och svårt att kärna.

Ta 3 dl rumsvarm grädde (gärna grädde där bäst före datumet har gått ut) i en vispbunke - vispa som tusan m elvispen - efter en stund har du en gräddklump och en vit tunn vätska.


Tack du  :) Jag prövade, det blev ju super! Jag använde  :)
köpegrädde och hällde i en skvätt gräddfil, blev jättegott
Dv. höns, undulater & ragdoll

Kersthin

  • Inlägg: 53
  • Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
SV: Göra smör?
« Svar #18 skrivet: 18 maj-15 kl 13:10 »
 :D tror inte du kan göra smör av getmjölk, som någon skrivit, get har inte samma sammanställning som komjölk!
« Senast ändrad: 18 maj-15 kl 13:16 av Kersthin »
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Göra smör?
« Svar #19 skrivet: 18 maj-15 kl 13:46 »
Det går att göra smör från getens mjölk också. Lättast om man har en separator men går utan men man får mindre mängd grädde.
Här en beskrivning där man fryser grädden så länge tills man har nog att kärna av http://www.betterhensandgardens.com/making-goat-butter-with-a-kitchenaid-mixer/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Göra smör?
« Svar #20 skrivet: 18 maj-15 kl 14:26 »
När mjölken kommer ut ur kossan så är grädden med så att säga. Ställer man mjölken i en stor vid skål (en spillekum tex) flyter grädden till ytan och man skummar bort den med en slev - men noggrannt så inte mjölken hänger med. Du ser detta tydligt om du kan få tag på opastöriserad mjölk. Grädden bildar en gul hinna. "Gammaldags" mjölk som säljs i en del affärer går det att se grädden på men jag vet inte om det går att kärna den.
det blir väääldigt liite smör på 1 dl grädde. Några matskedar kanske och svårt att kärna.

Ta 3 dl rumsvarm grädde (gärna grädde där bäst före datumet har gått ut) i en vispbunke - vispa som tusan m elvispen - efter en stund har du en gräddklump och en vit tunn vätska.

Det har inget alls med pastörisering att göra, det är homogeniseringen i mejeriet som finfördelar fettet så att det inte längre ligger på ytan. Gammaldags mjölk är pastöriserad och naturligtvis kan man skumma av grädden av den och kärna det till smör, 99.9% av all grädde som används till smör i Sverige är pastöriserad!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser