Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behövs lammnäring  (läst 3806 gånger)

Jonas K

  • Inlägg: 14
Behövs lammnäring
« skrivet: 22 apr-08 kl 14:47 »
Hej.

Vi är nyblivna fårägare och detta är vår första lammning så jag har några frågor.
Vår första tacka fick 2 stora lamm för någon vecka sedan och det gick jättebra. Nu idag när jag kom ut i lagården hade en anan tacka fått inte mindre än fyra stycken pyttesmå lamm. Jag har sett till att dom har fått dia mjölk allihopa men när jag nu ser hur dom försöker komma åt samma spene samtidigt undrar jag om man ska "stödutfodra" med lammnäring? Eller ska jag vänta och se hur dom klarar upp det själva?

Tacksam för alla råd / Jonas

 

kolarslantbruk

  • Inlägg: 94
    • KolarsLantbruk
SV: Behövs lammnäring
« Svar #1 skrivet: 22 apr-08 kl 16:39 »
Mina erfarenheter säger att 3 lamm klarar dom av men inte 4.  Vi hade en tacka som fick 2 lamm men bara hade en spene. Dessa fick vi stödutfodra en liten tid. Man märker ju när dom inte behöver det längre..

Om jag var du skulle jag ge lite lammnäring för att vara på den säkra sidan...

Hoppas att det går bra..

texelmatte

  • Inlägg: 93
SV: Behövs lammnäring
« Svar #2 skrivet: 22 apr-08 kl 17:31 »
Jag har ingen erfaranehet av så många lamm på en och samma tacka, men jag rekommenderar dig varmt att alltid ha en förpackning lammnäring hemma i lammningstider! Behov dyker upp, förr eller senare, och har man ingen mat hemma kan man ge sig den på att det behövs när affärerna inte är öppna. Det är ju inte bara tackor med många lamm som kan behöva stödfodras, även bortstötta lamm och lamm vars mamma är krasslig kan behöva hjälp med maten. Lycka till med dina får!

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Behövs lammnäring
« Svar #3 skrivet: 22 apr-08 kl 22:09 »
Hej!
Många gånger KLARAR de fyra lamm, men lammen växer inte lika bra och det sliter på tackan - både hull och juver.
Stödfodra gärna något eller några av lammen, men vänta helst några dagar eller ge väldigt lite i början, så att de får kämpa sig till den viktiga råmjölken först och tackans juver dessutom hinner komma igång att producera för fyra om du förstår vad jag menar.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Behövs lammnäring
« Svar #4 skrivet: 22 apr-08 kl 22:13 »
Hej!
Många gånger KLARAR de fyra lamm, men lammen växer inte lika bra och det sliter på tackan - både hull och juver.
Stödfodra gärna något eller några av lammen, men vänta helst några dagar eller ge väldigt lite i början, så att de får kämpa sig till den viktiga råmjölken först och tackans juver dessutom hinner komma igång att producera för fyra om du förstår vad jag menar.

Om man ska stödfodra några så visst är det bäst att stödfodra de största så de minst får i sig så mycket som möjligt av tackans mjölk.. ???
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Jonas K

  • Inlägg: 14
SV: Behövs lammnäring
« Svar #5 skrivet: 23 apr-08 kl 15:58 »
Då avvaktar vi lite och är beredda med flaskan. Försökte ge dom lite igår men dom verkar inte tycka att det smakade nåt vidare. Man kanske kan mjölka ur lite och ha på nappen? Annars är dom rätt pigga och nyfikna vilket känns bra...


klorofyll

  • Gäst
SV: Behövs lammnäring
« Svar #6 skrivet: 23 apr-08 kl 18:12 »
Grattis till de små knytena! och önskar er lycka till, hoppas allt går bra!

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
SV: Behövs lammnäring
« Svar #7 skrivet: 24 apr-08 kl 12:06 »
Oftast är det lättast att stödutfodra de minsta, eller det är iallafall de som brukar få minst då de skuffas bort av sina syskon. De är minst kräsna för att de är hungriga, stora lamm som får dricka från tackan kan vara svårt att få i lammnäring då de är för "bortskämda" med tackans mjölk. Vilka som är hungriga märks ofta fort på beteendet och även om man tittar på "hungergropen" som är insjunken + att de brukat gå lite kutryggigt och se allmänt ruggiga ut. Lycka till ;)

attefocratte

  • Inlägg: 74
SV: Behövs lammnäring
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 18:32 »
Vi har 2 flasklamm i år, en som äter och en som inte vill. Jo då den som inte vill behöver också, han är konstant kutryggig! I går kom jag på att det gick något bättre att få i honom lammnäringen om jag la i lite honung!
 Annars är det ju bäst med små mål ofta den första tiden för att dom skall vänja sig!

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Behövs lammnäring
« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 20:32 »
Har du ingen annan tacka med ett eller två lamm som du kan mjölka ur lite o ge ur flaska till den minsta?
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

I.A

  • Inlägg: 114
SV: Behövs lammnäring
« Svar #10 skrivet: 24 apr-08 kl 20:44 »
Hej!
En av våra Finullstackor har fyra lamm. Den första veckan ville lammen inte ha något extra utav mig men sen blev dom lite hungrigare och nu dricker dom lite lammnäring morgon och kväll. Två vill ha lite extra ena dagen och de andra två vill ha extra nästa dag.

Mvh Ingela

Jonas K

  • Inlägg: 14
SV: Behövs lammnäring
« Svar #11 skrivet: 25 apr-08 kl 00:52 »
Vad är "hungergropen" eller rättare sagt , var hittar jag den?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Behövs lammnäring
« Svar #12 skrivet: 25 apr-08 kl 09:36 »
En annan sak som hjälper tackor med många lamm väldigt mycket är att ha en lammgömma med ex lammfor i. Lamm som jag stödmatat med flaska tackar ganska snart nej till flaskan och förser sig med det som fattas i kraftfoder istället.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

attefocratte

  • Inlägg: 74
SV: Behövs lammnäring
« Svar #13 skrivet: 25 apr-08 kl 11:03 »
När lammboxarnas tid är över bygger vi om till lammkammare. I den finns det alltid en ränna med foder: havrekross, betfor och lammstart t.ex. Vid ca 3 veckors ålder börjar lammen komma underfund med att det går bra att äta sån´t också. Men mina stödmatade vill nog ha lammnäringen längre än så!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Behövs lammnäring
« Svar #14 skrivet: 25 apr-08 kl 11:08 »
Vad är "hungergropen" eller rättare sagt , var hittar jag den?

Här -->
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jonas K

  • Inlägg: 14
SV: Behövs lammnäring
« Svar #15 skrivet: 26 apr-08 kl 15:46 »
tackar, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter. Är det likadant på äldre djur också eller bara på lamm?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 6 användare
tuslus, skogskälla, Joakim Östlund, fri, Jon.b, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser