Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitmossa som isolering?  (läst 3489 gånger)

konijn

  • Gäst
vitmossa som isolering?
« skrivet: 29 mar-05 kl 01:45 »
Hei!

Er det noen som vet om vitmossans isolerende effekt i hus?
Jeg finner dessverre veldig lite informasjon om dette, men vet at noen i Norge har brukt dette til isolering.


Jurgen

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:vitmossa som isolering?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-05 kl 00:04 »
om du menar som drev mellan stockar så används INTE vitmossa eftersom det suger åt sig vatten och därmed kan orsaka röta i timret. Där används bara HUSMOSSA, VÄGGMOSSA eller KAM-MOSSA, som torkar bra i väggen.

Risken är nog att vitmossa kan skapa fuktproblem även i andra typer av konstruktioner (?)

konijn

  • Gäst
Mossa som isolering i huset
« Svar #2 skrivet: 04 apr-05 kl 00:26 »
Hallo igjen!

Skrev feil forrige gang; trodde det var vitmossa, men typen som jeg har funnet masse av i gressmarken bak huset ligner på vitmossa. Det finnes virkelig store mengder av det og jeg skal nok uansett bruke som isoleringsmaterial; først og fremst i gulvet. Noen andre som har erfaring med dette som isolasjonsmaterialet? Eller andre materialer?

GOD VÅR,

Konijn

imze

  • Inlägg: 118
    • Brors
Re:vitmossa som isolering?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-05 kl 06:59 »
Husmossa är grön och växer i långa "trådar" i stora sjok, gärna på lite fuktig mark. Annan mossa rekommenderas inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser