Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsnor !  (läst 43238 gånger)

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Åsnor !
« skrivet: 22 jun-05 kl 20:49 »
Är det inte någon här som har åsnor, eller som också är oerhört intresserad av dem? Jag vill så jätte gärna ha en åsna men kan ej skaffa mig en eftersom jag "antagligen" flyttar nästa år för att studera. Tycker bara att vi borde prata lite om åsnor här  :) om någon har något kul att berätta om sin åsna eller om någon stött på en åsna  8) vad hände då ? ex.. vore jätte trevligt tycker jag
M.v.h / Sofie
« Senast ändrad: 22 feb-08 kl 14:03 av hubba »

Vilmagården

  • Gäst
Re:Åsnor !
« Svar #1 skrivet: 07 jul-05 kl 23:33 »
Hejsan! :)
Jag har ingen åsna och är inte "jätteintresserad" av dem heller, men dom ör söta!!

var till grekland på en hästfarm för två år sedan, och där hade dom två åsneston. små, grå, tufsigs, men tok-söta!! ;D
Fast den ena var elak och sparkades... men dom var söta iallafall!!

Mv.h Alexandra

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Re:Åsnor !
« Svar #2 skrivet: 17 jul-05 kl 14:32 »
Ja ha  :) vad roligt ! Jag har hört att det finns många åsnor där.
Ja, dom är otroligt söta! Är jätte sugen på att skaffa en :D
« Senast ändrad: 10 mar-07 kl 12:47 av hubba »

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Jag har haft en!
« Svar #3 skrivet: 17 jul-05 kl 18:12 »
Jag har haft en åsna, och är även engagerad i Svenska åsneföreningen (ja, det finns en sån!)
Åsnor är underbart roliga djur, smarta, envisa, personliga. Jämfört med en häst, som de flesta jämför med, så är de inte lika korkade, utan har egen vilja och dessutom vill jag påstå att de har humor!
De är, tycker jag, mer ett husdjur, än bruksdjur. Man kan givetvis både köra och rida dom mm. men de är främst trevliga sällskapsdjur, som gillar att följa med lösa, på promenader i skogen etc.
Helt klart ett djur som inte har den status som de förtjänar!

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Re:Åsnor !
« Svar #4 skrivet: 18 jul-05 kl 23:16 »
Jasså :) jo, så är det nog att den inte får den statusen den förtjänar! En sak jag lagt märke till hos många jag mött som har åsnor är att man inte har åsnan för att den är åsna, utan mer som ett sällskap till hästen bara. Det är lite dumt tycker jag  :-\
/Sofie


Jätte kul att vi fått igång en diskussion här om åsnor ! :P
« Senast ändrad: 19 jul-05 kl 18:58 av hubba »

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Åsnor !
« Svar #5 skrivet: 19 jul-05 kl 14:35 »
Hej!
Jo det är rätt så vanligt att använda åsnor som sällis till hästar, men då tror jag att hästen skulle uppskatta typ en shettis i stället, precis som åsnor föredrar att ha sällis av andra åsnor.

Och man ska inte skaffa åsna om man hellre vill ha en häst,  för att de är billigare ell så. Man ska skaffa en åsna för att man just vill ha en åsna!

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Re:Åsnor !
« Svar #6 skrivet: 19 jul-05 kl 18:56 »
 Ja jag menar det, att en åsna ska man ha för att den är en åsna :) Jag anser också att man inte kan jämföra åsnor och hästar,
vilket många gör.
Det är två olika djur.
Mvh /Sofie  ;)

Här är en bild också på en åsna jag tog hand om på min Pro i våras . Åsnan "Tina" som ägs av "Meadow ransh" här i
Höga Kusten :)
« Senast ändrad: 10 mar-07 kl 12:49 av hubba »

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Re:Åsnor !
« Svar #7 skrivet: 24 jul-05 kl 16:50 »
Någon mer som har något att berätta om åsnor?
/Sofie

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Re:Åsnor !
« Svar #8 skrivet: 28 jul-05 kl 22:36 »
Jag kan berätta lite föresten:).Jag har varit tokig i detta djur i flera år! Det är många gånger jag önskat mig en åsna.
Men jag hade aldrig möt en någon gång!, tills i våras när jag hade min första pro, träffade jag åsnan Tina. Den var precis som jag alltid tänkt mig att en åsna var. Söt, glad, nyfiken och envis!
Jag såg min framtid:) åsnor överallt!!! Bara några veckor efter den pro'n så var det dags för nästa. Jag fick en kanon pro plats (genom kontakter) en vecka som husdjursrådgivare i NORGE, där fanns det åsnor! bara på den lilla plätten jag jobbade på "Rissa" hälsade vi på fem gårdar med åsnor. I Sverige är det ynka 300 åsnor registrerade i "Svenska åsneföreningen" i och för sig så finns det ju en del åsnor utan för dom siffrorna också, åsneföreningen (registrerar ju bara renrasiga djur) men endå. Jag fick iallefall intrycket att det var fler åsnor där men....jag är ej säker. Så träffade jag där på åsnefölet "Arafat" som bara var några månader gammal. Honom vill jag ha! Sade jag till manen som ägde honom. - Ja, du får honom för 7000(norska pengar) Jag funderar fortfarande och är så kär i den åsnan!
M.v.h/Sofie
« Senast ändrad: 30 aug-05 kl 09:53 av hubba »

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor !
« Svar #9 skrivet: 04 aug-05 kl 22:39 »
Hej

Har en dröm, att skaffa åsna..

Då jag var liten, ca 8 år, så lekte jag med ett åsne-föl. Vi sprang och jagade varann, Pelles mamma Johanna stod förnöjt å tittade på. Då jag nuddade honom bak, så var det hans tur att jaga mej. Då vi var trötta så la vi oss i gräset, jag och Pelle i min famn. Han var ett åsne föl, jag var ett litet barn. Jag önskade mej så hett att få Pelle till julklapp, så blev det ej.

Ett annat ex, helt annat djur; getter: Har intet stött på getter i min uppväxt, men ändå haft en dragning till detta djur. Numera har jag getter och de passar mej ypperligt! Jag är numera inbiten och kan inte tänka mej vara utan dessa underbara djur.

MVH Corinne

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor !
« Svar #10 skrivet: 04 aug-05 kl 22:47 »
ps

Vore glad att få www adress till Svenska åsneföreningen.

MVH Häx

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Re:Åsnor !
« Svar #11 skrivet: 06 aug-05 kl 22:48 »
Hej! då lever vi i samma dröm:)
Webbadressen till åsneföreningen är: www.asneforeningen.org
Men den hemsidan är bara en presentations sida.
Jag har hittat en mycket bättre sida :D nämligen denna:
www.hogtorp.com
En jätte bra!
Kolla in den:p

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor !
« Svar #12 skrivet: 06 aug-05 kl 23:06 »
Tack för www adresser!!

Var inne å kika på blocket etc (igår), det finns ej någon blommande marknad på åsnor, de få jag hittade låg på 10.000-15000 kr.

7000 låter ju därför billigt.

vänliga åsnehälsningar, Häx

 

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor !
« Svar #13 skrivet: 06 aug-05 kl 23:23 »
Har kollat bägge sidor.

"Hogtorp"  Bilderna är inspirerande. Tycker att pris är lite mycket..

..Skall kolla med en släkting, hon räddar djur, är journalist. Om hon har åsne-tips hör jag av mig om detta.


Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Re:Åsnor !
« Svar #14 skrivet: 07 aug-05 kl 11:14 »
Varsågod :D Jo det är ju inga billiga djur, 7000:- är ju ett bättre pris, men då är det ju frakten som kommer att kosta sin del också....+ att jag isåfall skulle betala 7000 norska pengar, och det är ju lite annat också.
Men ja, hör gärna av dig om åsne-tips:)
M.v.h Sofie
« Senast ändrad: 07 maj-06 kl 15:42 av hubba »

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor !
« Svar #15 skrivet: 08 aug-05 kl 11:32 »
Har inte fått tag i släktingen ännu.
Ev har hon tips om omhändertagna åsnor som behöver ett nytt hem.

Du kanske kan söka, hitta, någon adress till "såna där" som räddar misskötta djur. Typ Djurens Rätt el dyl.? medans jag söker släktningen..

Ior, Corinne  

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Re:Åsnor !
« Svar #16 skrivet: 08 aug-05 kl 18:44 »
Ja ha :D Okej, djurensrätt har ju en hemsida.
http://www.djurensratt.org/ men varför ska jag kontakta dem tänkte du.
M.v.h /Sofie

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Åsnor !
« Svar #17 skrivet: 08 aug-05 kl 20:20 »
För att det kanske finns åsnor som behöver ett nytt hem. Detta var ett välmenat tips.
Mvh Häx

Nora_

  • Inlägg: 82
  • Sofie
    • Ångermanland
    • Milstabbarna Gård
Re:Åsnor !
« Svar #18 skrivet: 09 aug-05 kl 20:26 »
Ja, men inte har dom möjligheter till att ge djur nytt hem tänkte jag.
M.v.h /Sofie

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Åsnor !
« Svar #19 skrivet: 09 aug-05 kl 22:12 »
Svenska åsneföreningen registrerar ALLA åsnor, inte bara renrasiga, eftersom det inte finns några!! De enda ynka som kan kallas renrasiga, är de få Poitoui åsnor som finns, och de har en egen förening.

Anledningen till att man gemensamt bestämt sig för att höja priset på åsnor är, precis som för huskatter, för att höja åsnans status!

Eftersom åsnor betraktats som mindre värd än hästar i sverige, och får därför ofta byta ägare många gånger under sina liv. Folk köper åsna som "kul grej" eller i stället för häst. Men då är man helt ute och cyklar! En åsna ska man köpa för att man just vill ha en åsna.

Hoppas därför att samtliga som säljer sina åsnor höjer priset på dessa, allt för att öka deras låga status!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser