Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan det fungera med två tuppar?  (läst 1103 gånger)

mammatill_tre

  • Inlägg: 9
    • Skåne
Kan det fungera med två tuppar?
« skrivet: 28 okt-20 kl 17:29 »
Hej.
Vi har 1 dvkochin tupp född i vår. Samt 2 dvkochin hönor 2 orpington hönor och 2 kopparmaran hönor alla ungefär lika gamla.
Har köpt kycklingar Hedemora. Dem är nu 9v gamla och 1 är tupp och 2 är hönor.
Skulle det gå på detta antal hönor att ha kvar tuppen?
Hur vanligt är det att dom accepterar varandra (tupparna alltså)?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan det fungera med två tuppar?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-20 kl 18:51 »
Hej.
Vi har 1 dvkochin tupp född i vår. Samt 2 dvkochin hönor 2 orpington hönor och 2 kopparmaran hönor alla ungefär lika gamla.
Har köpt kycklingar Hedemora. Dem är nu 9v gamla och 1 är tupp och 2 är hönor.
Skulle det gå på detta antal hönor att ha kvar tuppen?
Hur vanligt är det att dom accepterar varandra (tupparna alltså)?

Hedemora är större än dvkochinen så om dom ska gå tillsammans så är det stor risk att småsakerna får det onödigt jobbigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kan det fungera med två tuppar?
« Svar #2 skrivet: 28 okt-20 kl 19:07 »
En grundregel är 11 hönor per tupp.
Tror det mest har med vad dom orkar betäcka per dygn.
Jag har 2 tuppar till min grupp. Den ena är the boss, den andra är mer stöd. Men då har jag närmare 20 hönor.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

mammatill_tre

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Kan det fungera med två tuppar?
« Svar #3 skrivet: 28 okt-20 kl 21:17 »
Hedemora är större än dvkochinen så om dom ska gå tillsammans så är det stor risk att småsakerna får det onödigt jobbigt.

Okej! Så hedemora är för stor för dvkochin också Misstänkte nästan det. Vet att tuppen inte ska vara större än hönsen. Men tänkte att Hedemoran inte var jättestor som tex orpington.
Då får vi nog tyvärr ge bort honom när han börjar bli stor. Så synd för han är så fin i sina färger och så trevlig.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan det fungera med två tuppar?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-20 kl 21:17 »
Beror väl på individerna också.
I början av sommaren hade jag 4 tuppar och totalt 25 höns.
Det var inga problem alls.

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kan det fungera med två tuppar?
« Svar #5 skrivet: 29 okt-20 kl 08:22 »
En spännande detalj om tuppar, inte höns utan kalkoner.
Vi köpte nykläckta kalkonkycklingar för många år sedan och det utvecklades en jättefin tupp. När han togs bort så utvecklades en ny...osv
Den dominanta tuppen tryckte ner de andra så de inte utvecklades förrän det blev deras tur på rangskalan.
Vi skulle ju ha hönor med det blev mest tuppar (förstås, typiskt)

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kan det fungera med två tuppar?
« Svar #6 skrivet: 29 okt-20 kl 10:38 »
En spännande detalj om tuppar, inte höns utan kalkoner.
Vi köpte nykläckta kalkonkycklingar för många år sedan och det utvecklades en jättefin tupp. När han togs bort så utvecklades en ny...osv
Den dominanta tuppen tryckte ner de andra så de inte utvecklades förrän det blev deras tur på rangskalan.
Vi skulle ju ha hönor med det blev mest tuppar (förstås, typiskt)

Skit också.......jag som inte vet vad jag har för kön på mina årskalkoner. En är garanterat tupp men jag misstänker att en av "hönorna" är en tupp men hur i hela friden ska jag få veta det? Väntar man bara till våren och ser, eller?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kan det fungera med två tuppar?
« Svar #7 skrivet: 29 okt-20 kl 10:41 »
Hedemora är större än dvkochinen så om dom ska gå tillsammans så är det stor risk att småsakerna får det onödigt jobbigt.

Man ska i alla fall ha ordentligt bra koll på hur det ser ut.

Dock har jag hedemorahöns med stora tuppar (eng. aracuana och CL) och det har än så länge inte varit några problem. Verkar mest vara favorithönorna som tar ordentligt med stryk. Favorithönorna kan ju vara precis vilka som helst, tack och lov har inte hedemorahönsen tilltalat tupparna än.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan det fungera med två tuppar?
« Svar #8 skrivet: 29 okt-20 kl 12:25 »
Oftast är det problem med  flera tuppar ihop. Det kan bli slagsmål på liv och död. Men varför ska du ha så många tuppar? Tycker du det är svårt med avlivning? Finns det inte någon som kan hjälpa dej?
kretslopp

mammatill_tre

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Kan det fungera med två tuppar?
« Svar #9 skrivet: 29 okt-20 kl 18:48 »
Oftast är det problem med  flera tuppar ihop. Det kan bli slagsmål på liv och död. Men varför ska du ha så många tuppar? Tycker du det är svårt med avlivning? Finns det inte någon som kan hjälpa dej?
Nädå har redan fått ta bort en tupp. Viste inte vad det var för kön när vi köpte hedemora kycklingarna. Har hela tiden tänkt att vi får ta bort de som blir tuppar. Men han är så fin i färgerna och så trevlig (än sålänge i allafall) så därför jag undrade ang 2 tuppar. Men har från början redan bestämt att det är vår dvkochin tupp som vi ska ha eftersom vi har dvkochin hönor också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser