Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar  (läst 31944 gånger)

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #40 skrivet: 29 okt-04 kl 21:59 »
manna jag tycker det är fel att slå ned på blandraser. jag kan däremot inte lova att alla mina valpar i en kull kommer att jaga bra men det kan inte en renrasuppfödare heller jag vet många  jakthundar med "fina" papper som inte vill jaga.faktum tax/jack russel har visat sig vara bra på mindre marker viktigt är med en bra husse eller matte förstås angående pengarna menade jag att folk med sämre ekonomi inte är sämre hundmänniskoroch blandisar är inte sämre hundar därför unnar jag alla att kunna köpa en ,som jag sa förut en sund och trevlig kompis som är avlad efter sunda föräldrar med bra temprament och inte bara efter utseende... jag ömmar också för omplaceringshundar hoppas bara dom inte har för många dåliga erfarenheter med sig i bagaget mvh fjällan

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #41 skrivet: 29 okt-04 kl 23:45 »
Jaha, så lägger jag mej i detta ämne..
Blandras, renras. Helt jätte OK då det gäller att avla fram en bättre ras.
Var på en hästutställning en gång. De visade upp olika hästraser. Jätte-kul. Fast den ena rasen, ngn fullblod, tror jag, slet sej och löpte AMOK. Denna var börd utav ett jätte känt sto!!! Som fått avlivas för att hon var totalt knäpp.... Hallå, eller hur kan man avla på sådana djur, i stamtavlors heder och beskydd??? Detta fattar inte jag, fast ursäkta mej, jag ingår inte i de märkvärdiga fårens förening!

Det här ämnet handlar om hundar.  Det må vara avel eller *blandras (*flertal utav dessa har UNDERBARA egenskaper, en blandrashund enl min erfarenhet, är de som är MEST trevliga, harmoniska, i psyket) Det allra viktigaste måtte väl vara är att de är hela i huvet??? Och är de detta brukar de röra sej med stolthet..Hästar, hundar, getter...
Häxan

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #42 skrivet: 31 okt-04 kl 09:22 »
manna jag tycker det är fel att slå ned på blandraser. jag kan däremot inte lova att alla mina valpar i en kull kommer att jaga bra men det kan inte en renrasuppfödare heller jag vet många  jakthundar med "fina" papper som inte vill jaga.faktum tax/jack russel har visat sig vara bra på mindre marker viktigt är med en bra husse eller matte förstås angående pengarna menade jag att folk med sämre ekonomi inte är sämre hundmänniskoroch blandisar är inte sämre hundar därför unnar jag alla att kunna köpa en ,som jag sa förut en sund och trevlig kompis som är avlad efter sunda föräldrar med bra temprament och inte bara efter utseende... jag ömmar också för omplaceringshundar hoppas bara dom inte har för många dåliga erfarenheter med sig i bagaget mvh fjällan

Jag slår inte ner på blandrashundarna - det jag reagerar mot är blandrasaveln! Det krävs enorma kunskaper för att ta fram nya raser. Förringa inte dem som arbetar seriöst med detta!

Ditt "det kan inte renrasuppfödare heller"-argument är i mina öron inte schysst. På det viset kan man ju legitimera precis vad som helst!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #43 skrivet: 31 okt-04 kl 09:31 »
Jaha, så lägger jag mej i detta ämne..
Blandras, renras. Helt jätte OK då det gäller att avla fram en bättre ras.
Var på en hästutställning en gång. De visade upp olika hästraser. Jätte-kul. Fast den ena rasen, ngn fullblod, tror jag, slet sej och löpte AMOK. Denna var börd utav ett jätte känt sto!!! Som fått avlivas för att hon var totalt knäpp.... Hallå, eller hur kan man avla på sådana djur, i stamtavlors heder och beskydd??? Detta fattar inte jag, fast ursäkta mej, jag ingår inte i de märkvärdiga fårens förening!

Det här ämnet handlar om hundar.  Det må vara avel eller *blandras (*flertal utav dessa har UNDERBARA egenskaper, en blandrashund enl min erfarenhet, är de som är MEST trevliga, harmoniska, i psyket) Det allra viktigaste måtte väl vara är att de är hela i huvet??? Och är de detta brukar de röra sej med stolthet..Hästar, hundar, getter...
Häxan

Som sagt, så är inte arbetet med att ta fram nya raser ett jobb för vem som helst. Det krävs kunskap och tid; man totar inte ihop något på en kafferast precis.

Att det ibland blir knas i aveln är inget som gör blandras"aveln" mer ok. Tvärtom! Om det kan gå snett när man har koll på linjer och papper och tester - hur jättesnett kan det då inte gå när man korsar hundar hur som helst, utan minsta aning? Det räcker inte att man tycker att den egna hunden är jättesöt och att grannens vovve är snäll mot barn.  

Att blandrashundar skulle vara mer friska, mentalt stabila och harmoniska än renrashundarna är en vanlig och väl utbredd miss-uppfattning. Jag håller dock med dig om att det är viktigt att hundarna har dessa egenskaper, att de fungerar som de ska. Personligen är jag emellertid övertygad om att man har störst möjlighet att hitta dessa hundarna bland dem med stamtavlor. Och då är inte jag heller medlem i "De märkvärdiga fårens förening"...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #44 skrivet: 10 dec-04 kl 20:12 »
Måste bara få säga min mening i denna långa debatten, även om jag är lite sent ute..

Personligen har jag dåliga erfarenheter av både rasavel och blandrasaveln:
En kompis till mig skulle få sin första egna hund av sin mamma, när hon var tolv, trtton år. och detta hade hon tjatat om så länge. Denna familjen hade dålig kunskap om hundar - och var inte heller direkt snorrika. Alltså köpte min kompis mamma en blandrashund. Hon hade sett en annons i tidningen på en blandras(bordercollie/labrador) som var ganska billig och ringde upp. Någon vecka senare kom en rädd och nervös liten valp som de hämtade på tågstationen. Valpen hade gjort den hemska resan alldeles själv i den lillla lådan.
För att göra en lång historia kort: Denna hunden fick till slut avlivas p.g.a att den, ca ett år gammal, hade blivit opålitlig och aggressiv. Vid ett tillfälle bet hunden min kompis i ansiktet, helt utan förvarning, helt oprovocerat. Vetrinären sade att hunden hade någon slags hjärntumör och hunden fick somna in.

Den andra exemplet är mig själv och min hund som jag skaffade för fem år sedan. Jag ville vara på den säkra sidan och köpa en rashund från en pålitlig kennel. Det kändes tryggare ur flera synpunkter: dels för att jag visste i stora drag vilken typ av hund jag skulle få utseendemässigt och temperamenstmässigt, och dels för att vara säker på att hunden var sund och frisk mentalt och fysiskt, och för att få ett bra stöd och engagemang från den kunniga uppf¨daren med så många meriter och pokaler.

Jag köpte iallafall en schäfer(s.k utställningstyp, fick jag lära mig att det var lite senare) från en kennel som i vanlig ordning ville skryta med sin utställningschamps och meriter.
MEN: Det visade sig senare att det uppenbarligen var något fel med min hund. Från första stund jag hade henne vägrade hon äta, och blev magrare och magrare. Hon hade också s.k Schäfer-klåda och kliade sig konstant överallt, och fick stora sår på kroppen.
Jag lade ut tiotusentalskronor på vetrinärbesök men inget hjälpte. Uppfödaren fräste bara till mig att det var något fel med vårt ventilationssystem och det var därför hunden kliade sig, och angående matvägringen så sade han att det bara var skitsnack, så var det med det, och den uppbackningen från sin uppfödare..

Miin slutsats är alltså: Ska man köpa hund, så ska man vara bombsäker på vilken slags hund man vill ha, planera som fan, och ha mycket hundkunskap, inte tänka med plånboken, och man måste vara väldigt noga med att föräldradjuren är friska och sunda med god mentalitet. Man kan hitta oseriösa uppfödare bland båda läger. Men jag håller benhårt fast vid denna devisen: Att avla hundar är jävligt kompicerat och svårt och kräver så himla mycket mer än två fertila hundar - därför ska man lämna detta stora arbete till dem som KAN och VET hur man gör för att få fram dessa sunda och friska hundar som vi så gärna vill ha till olika ändamål - Inte låta kreti och pleti korsa sina hundar med varandra utan tanke och syfte bara för att "Det är gulligt med valpar". Man måste måna om "hundstammen" som sådan också.

Visst kan man hitta oseriösa uppfödare bland renrasaveln(såsom i mitt fall), men jag tror ändå att chanserna för att hitta en bra hund, där man kan vara säker på vad man får, ökar markant om  man letar bland de SKK registrerade renraskennlarna, och inte bland annonsdjungeln i lokaltidningen.

Jag tycker det är viktigt att all hundavel bedrivs av fackfolk, människor med stor kunskap om hundavel, gener, och ärftlighet av olika sjukdomar, samt ett uttalat och vettigt syfte för vad han/hon vill uppnå med aveln, och inte minst känsla för vad som är SUNT och inte. (En bulldogg är t.ex inte en SUND hundras hur renrasig den än är!) Det är grundpelarna tycker jag, sedan håller jag om att alla hundar faktiskt i grund och botten faktiskt är blandrashundar.

mommo

  • Inlägg: 36
Re:Blandrashundar
« Svar #45 skrivet: 11 dec-04 kl 07:44 »
jag är ganska säker på att alla som skriver här vill djurens bästa men har lite olika idéer om det.

själv har jag en underbar blandras tik som jag planerar att ta en kull efter. självklart är hon försäkrad, vaccinerad och chipmärkt. och självklart ska jag röntka henne innan så attt det inte blir några problem.
min tik är 75% vit herdehund och 25% alaskan malamut och helt frisk både fysiskt och psykiskt.
när jag ska välja hanhunden så kommer det att bli en vit herdehund, alaskan malamut eller huskie eller en blandras av dessa raser. det är väldigt viktigt för mig att hunden är frisk och hans släktingar inte har några svåra sjukdommar.
självklart kommer jag att välja en hanhund som är stabil i psyket och matchar min tik i mentalitet.
det finns många personer som är intresserade av köpa en valp ifrån min tik men självklart väljer jag köpare noga så att de får ett bra hem.
en vill jag behålla själv :D
min tik är bara två år så jag har god tid på mig att hitta rätt hanhund och hittar jag ingen så blir det inga valpar.

det finns alltid oseriösa uppfödare så väl i renras som i blandras det viktiga är att ta reda på sånt innan man köper valpen.
mommo.
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #46 skrivet: 12 dec-04 kl 17:54 »
Min absolut bästa hund är en blandras och jag föresrpråkar seriös blandrasavel  ;D
Kaninuppfödare och pelargontant.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #47 skrivet: 12 dec-04 kl 19:09 »
jag föresrpråkar seriös blandrasavel  ;D

Varför det? Är även nyfiken på din kaninuppfödning; är det en slumpgenerator inkopplad där också? Belgisk jätte plus dvärgvädur, typ.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #48 skrivet: 12 dec-04 kl 19:55 »
 Vid seriös blandrasavel på hundar (som förekommer, flera exempel har skrivits ned här) är det förmodligen ingen slumptalsgenerator inkopplad....
 Alldeles precis som det INTE är vid seriös blandras avel på kanin (vilket ofta förekommer). Tex för att få in nya färger och pälsvarianter i raserna. Produktionsuppfödarna använder  ofta korsningar för att få snabbväxande kaniner med bra modersegenskaper och bra köttansättning.
 Inom alla grenar av djuruppfödning används korsningseffekten för att få en bättre avkomma...
 Verkar vara just inom hunduppfödningen det är tabu...
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ingela L

  • Inlägg: 20
Re:Blandrashundar
« Svar #49 skrivet: 13 dec-04 kl 12:28 »

själv har jag en underbar blandras tik som jag planerar att ta en kull efter. självklart är hon försäkrad, vaccinerad och chipmärkt. och självklart ska jag röntka henne innan så attt det inte blir några problem.

Hej mommo!
Du låter ju så klok, varför ska du då ge dig på blandrasavel???
Det är väldigt bra att du röntgar din hund innan avel, men hur ser din hunds syskon ut? Tänk om din hund är ensam om att ha fria höfter, är det då något att avla på? Hur ser föräldrarnas leder ut? Bara för att din hund är fri så beyder inte det att ledfel inte kan komma i nästa generation.
Tyvärr kan det vara så att man väljer felfria djur ur felfria kombinationer, som i alla fall ger ledfel. Det är inte så vanligt, men det förekommer.

Mvh
/Ingela

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #50 skrivet: 13 dec-04 kl 14:26 »
Vid seriös blandrasavel på hundar (som förekommer, flera exempel har skrivits ned här) är det förmodligen ingen slumptalsgenerator inkopplad....
 Alldeles precis som det INTE är vid seriös blandras avel på kanin (vilket ofta förekommer). Tex för att få in nya färger och pälsvarianter i raserna. Produktionsuppfödarna använder  ofta korsningar för att få snabbväxande kaniner med bra modersegenskaper och bra köttansättning.
 Inom alla grenar av djuruppfödning används korsningseffekten för att få en bättre avkomma...
 Verkar vara just inom hunduppfödningen det är tabu...
                         Mvh
                      Charlotte

Att korsa rena hundraser i tron att man automatiskt får en bättre avkomma är inget annat än nonsens. Inom kaninavel kanske det fungerar, men där finns det väl heller inte anlag för jakt, vakt, vall etc? Har man samma problem med rasbundna sjukdomar? Är det samma marknad med såväl skrupelfria säljare som köpare?

Du kan kanske korsa kaninraser och få djur med mycket och bra kött, men tycker du verkligen att den parallellen går att dra till hundaveln? Sure, fet hund smakar kanske gott, men jag föredrar att använda vovven på annat sätt.

Att prata om "seriös blandrasavel" är i mina öron detsamma som att säga "polska delikatesser" eller "gott OCH nyttigt" - det finns inte!  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #51 skrivet: 13 dec-04 kl 15:37 »
 Jag sysslar inte med hundavel över huvud taget, men tycker att de som korsar fram tex vildsvinshundar och draghundar är betydligt seriösare än de som avlar på flera av våra rent sjukliga renraser...
 Så enligt mig finns det seriös blandrasavel...
Men det är alltså så att just inom hundvärlden har vi uppnått alla mål som finns att nå, inga nya raser är välkomna, bara att förbättra dom gamla?? Låter mer konservativt än seriöst i mina öron....
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #52 skrivet: 13 dec-04 kl 15:53 »
Manna: Jag skrev väl aldrig att just korsningen gjorde en förbättring hos hundar?? Jag skrev bara att den där slumptalsgeneratorn du skrev om inte används....
  Många av våra raser är inte speciellt gamla, var arbetet med att ta fram dom också oseriöst och slumpartat? Eller finns det inte kunniga hundmänniskor som klarar av att ta fram nya raser nu för tiden?
 Jag kan även fatta att jägare vill ta fram nya raser eftersom flera av jakthundsraserna i princip håller på att "förstöras" (få ett annat användnings område: Skönhetstävlingar) av många "seriösa" renavlare....
 Settrar med en päls som knappast passar på en skräpig fjällmark och en galopp som försummas i avelsarbetet  till förmån för en snygg trav i utställningsringen är ju ett exempel...
                           Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #53 skrivet: 13 dec-04 kl 18:05 »
Charlotte: Nä, jag tror inte alls att de som tagit fram nya raser tidigare har varit okunniga - precis som inte heller de som arbetar med att ta fram nya raser idag är det. Men jag vidhåller att detta inte är ett arbete för Svensson och Persson ute i buskarna! Det räcker inte att tycka att den egna hunden är så himla speciell!

Jag förstår till fullo behovet av att ta fram nya raser, för t ex nya jaktbyten. För de allra flesta duger emellertid de raser som redan är framavlade. Att korsa sin Fido med grannens Sessan innebär inte att man har skapat en ny ras...

Att förbättra redan befintliga raser är inget som jag tycker är oseriöst. Tvärtom välkomnar jag t ex de rasavelsmål som flera rasklubbar arbetar efter. Konservativt? Tja, jag är nog hellre det än seriös, med tanke på vad det tydligen betyder... Den här hejåhå-aveln som förespråkas är så godtycklig och subjektiv att jag ruttnar.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ingela L

  • Inlägg: 20
Re:Blandrashundar
« Svar #54 skrivet: 13 dec-04 kl 18:43 »
Visst finns det kunniga hundmänniskor som klara att ta fram nya hundraser nu för tiden, men det är inte det som drygt 99 % av "blandrasuppfödarna" sysslar med.
Dom är ute efter lättförtjänta pengar!!!

Mvh
/Ingela

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #55 skrivet: 13 dec-04 kl 19:56 »
 Jag tror faktiskt inte att de flesta blandrasuppfödare är ute efter snabba pengar..... (Kanske är jag naiv) Men även blandrasvalpar kräver mat och skötsel, så för mig finns det nog bättre sätt att tjäna snabba pengar....
 De flesta Svensson/Persson korsningarna som verkar vara helt oplanerade är förmodligen också oplanerade och har kommit till av olyckshändelser som kan drabba de allra seriösaste om oturen är framme ;)
 Blir lite fundersam att ena stunden finns det kunniga som tar fram nya raser andra stunden existerar varken seriösa blandrasuppfödare eller äpplen (Gott och nyttigt) eller Stekt Panerad Ost (som ska vara en polsk delikatess). :)
 Rasprogrammen i all ära... Men jag har hört att tex jakttaxarna kan komma att bli "hotade" om diskbråcksprogrammet införs. Rensas alla linjer med risk för diskbråck bort så finns det för lite avelsmaterial kvar... Alltså bara att lägga ner all taxavel... Kanske Fjällans korsningar då blir rena hårdvalutan för dom som vill ha en kortbent jakthund??
                    Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #56 skrivet: 14 dec-04 kl 08:30 »
Blir lite fundersam att ena stunden finns det kunniga som tar fram nya raser andra stunden existerar varken seriösa blandrasuppfödare eller äpplen (Gott och nyttigt) eller Stekt Panerad Ost (som ska vara en polsk delikatess). :)
 Rasprogrammen i all ära... Men jag har hört att tex jakttaxarna kan komma att bli "hotade" om diskbråcksprogrammet införs. Rensas alla linjer med risk för diskbråck bort så finns det för lite avelsmaterial kvar... Alltså bara att lägga ner all taxavel...

Att vara blandras"uppfödare" är inte detsamma som att arbeta för att ta fram en ny ras. De personer som jobbar med att få fram en ny ras lämpad för en viss verksamhet är seriösa och målmedvtena, kunniga och väl medvetna om vad de är ute efter och var så även "på den förra tiden". Dit hör inte allsköns jakt/vallkorsningar med inslag av soffpotatis.  

När det gäller rasprogrammen så tror du väl ändå inte att man slaktar precis alla individer som har en redan utvecklad eller löper risk att utveckla en fysisk defekt? Det handlar naturligtvis om tid och en massa arbete för att komma från de rasbundna sjukdomarna (sjukdomar som dessutom lätt kan dyka upp även i blandraser).

Fortfarande förstår jag heller inte varför ett misstag kan bli ok bara för att det även kan drabba någon annan? Tänker då på oplanerade korsningar. ALLA får väl för tusan hålla i sina hundar! Har man inte koll på sin hund så ska den heller inte få lov att kuta runt hur som helst.
« Senast ändrad: 14 dec-04 kl 08:31 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #57 skrivet: 14 dec-04 kl 08:53 »
 Jag förstår precis vad du menar... Men du uttrycker dig väldigt kategoriskt....
 Hur många "blandrasuppfödare" existerar det egentligen? Här finns det i alla fall bara av den "hemska" sorten som faktiskt är så mänskliga att dom kan råka ut för misstag. Jag har faktiskt aldrig träffat på någon av de här penninghungriga "hundfabrikörerna" som ni skriver om...
 Jag är själv inte så insatt i taxar, utan det jag skrev om är hämtat från en jakttidning, där skrev man att vissa av "sjukdomsutrotningsprogrammen" faktiskt hotar vissa raser.... Men den genetikern har väl förmodligen fel..... I en ras där man inte funderat på att sortera ut individer med sjukdomsanlag förut så finns det säkert mycket "friskt" material att använda.... Och tänk om det dessutom är en linje med dåliga jaktanlag, då finns inte jakttaxarna mer... Naturligtvis fattar väl jag också att man inte "slaktar" hundarna.... (Gör man det överhuvudtaget i Sverige???)  Men klubbarna lär väl knappast rekommendera fortsatt avel på dom, eller?? Alltså minskar den genetiska bredden katastrofalt.
 Jag har aldrig påstått att sjukdomarna inte dyker upp hos blandraser, det beror ju helt på om anlagen finns där eller inte, precis som hos renrasiga hundar.
 Nej, det är klart att misstag aldrig är okej.... Det är ju inte mänskligt att fela....
                            Mvh
                         Charlotte
 
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Camilla

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #58 skrivet: 14 dec-04 kl 17:05 »
Fortfarande förstår jag heller inte varför ett misstag kan bli ok bara för att det även kan drabba någon annan? Tänker då på oplanerade korsningar. ALLA får väl för tusan hålla i sina hundar! Har man inte koll på sin hund så ska den heller inte få lov att kuta runt hur som helst.

Jag frågade lite om det här med kastrering av hanhundar tidigare i den här tråden, men ingen "nappade" då, så jag frågar igen:

Varför är det inte vanligare att man kastrerar sin hanhund om man ändå inte tänker använda den i avel? Det tycker jag vore ett lätt sätt att slippa "misstag" och oplanerade korsningar.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #59 skrivet: 14 dec-04 kl 20:43 »
Jag frågade lite om det här med kastrering av hanhundar tidigare i den här tråden, men ingen "nappade" då, så jag frågar igen:

Varför är det inte vanligare att man kastrerar sin hanhund om man ändå inte tänker använda den i avel? Det tycker jag vore ett lätt sätt att slippa "misstag" och oplanerade korsningar.

Den diskussionen börjar faktiskt bli allt vanligare, men fortfarande är det så att varken hanhunds- eller tikägare i någon större utsträckning kastrerar sina djur trots att dessa aldrig kommer att gå i avel. Vad det beror på vet jag inte. Kostnaderna? Kanske tanken aldrig "slår till"? Önskan att ha en "komplett" hund? Drömmar om framtida ättlingar? Lathet? (Över)tro på sin förmåga att hålla hunden skyddad under löpperioder?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser