Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krav-jäst  (läst 2216 gånger)

flygtyg

  • Inlägg: 117
  • svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
krav-jäst
« skrivet: 23 jan-06 kl 12:53 »
Jag blev så glatt överaskad när jag hittade krav märkt jäst i ett hemköp för ett tag sedan. :) Det var viserligen torrjäst som jag aldrig provat förut men jag var bara tvungen att köpa det i alla fall.  Så nyligen när jag provade att använda jästen efter anvisningar, så vad hände , nä ingenting, det fortsatte att vara deg. Så hönsen fick degen och dom var ju glada. Lite senare kollar man på jästpaketet och det visar sig att det var ett halvår gammalt. Ibland får man se upp med krav.
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:krav-jäst
« Svar #1 skrivet: 23 jan-06 kl 13:41 »
Krav-jäst låter som ett triX, vad har de matat de små varelserna med? Kravodlat betsocker?

Torrjäst är Ok det är bättre än en torr vanligt jäst.

Vill du spara, så gör som jag, föröka dem hemma, ta bara lite torrjäst och lös i ett glas med sött vatten, blås då och då med ett sugrör i glaset, så det syresätter kulturen, jäst gör alkohol när det är syrefritt, och avstår från det när det är syre närvarande, och då passar de på att föröka sig.

Processen till ett bak med utgång av en tiondedel tar ett par timmar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 4 användare
Tur-Johan, Sjul, ManPåGården, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser