Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandshöns Fåröhöns  (läst 11345 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
Gotlandshöns Fåröhöns
« skrivet: 23 nov-08 kl 22:33 »
Idag har jag hämtat mina hönor (Gotlandshöns)  :). Tyvärr är de ganska skygga och när de känner sig det minsta lilla trängda så hackar de efter mig. Jag vill ha sociala höns som man kan hantera utan slagsmål eftersom det blir så mycket lättare den dag man verkligen måste hantera dem. Är det någon som kan ge tips om hur jag ska få dem sociala. Tuppen har jag inte hanterat närmare än så honom vet jag inte mycket om men han verkar trevlig.
Idag har jag tagit några av dem i famnen pratat lugnt med dem och strukit dem över rygg och vingar tills de varit lugna varpå jag försiktigt har släppt upp dem på pinnen. Det verkar ha hjälpt åtminstone för stunden men är det ett vettigt sätt eller finns det något bättre. Att bara tala med dem på nära håll är det som utlöst attackerna.
Jag vet att de är stressade av flytt och ny ägare så självklart är de värre just nu än vad de var i sitt förra hem. Givetvis inser jag att det kommer ta lite tid men de går i självförsvar lite för lätt just nu.
Trots deras för stunden något negativa inställning så är jag förälskad i dem. De verkar under detta beteende vara väldigt trevliga och dessutom är de gudomligt vackra.
Genbank för Gotlandshöns

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #1 skrivet: 24 nov-08 kl 00:17 »
Ge dom tid så ska du se dom blir lugnare.Jag fick för några år sen några vuxna hönor & dom tyckte jag var såå otäck,kom jag närmre än 5m klämde dom ihop sej i ett hörn i hönsgården .Så jag brydde mej inte om dom utan lät dom vara ,det fick ta den tid dom behövde för att dom skulle känna sej trygga.
                                                     Lycka till med dina hönor  :)
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #2 skrivet: 24 nov-08 kl 10:17 »
Imorse var jag ute hos hönorna eftersom min häst har ett tjockt ben som behövde ses till. Jag lyfte då ner de tre årshönorna eftersom vingarna inte verkar bära en av dem riktigt än och för att komma åt henne var jag tvungen att ta ner de två andra också. En av dem som hackade igår som jag då höll i och strök över ryggen var lugn och fin idag :). Hon var fortfarande orolig när hon var på golvet men det ser jag inte som något konstigt. Med lugnt uppträdande och tålamod så löser det sig säkert.
Att inte vara för social med tuppen har jag läst om och jag tänker försöka hålla en viss distans till honom för bådas skull.
Genbank för Gotlandshöns

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 21:10 »
Jag tycker att det är ballt att det finns lantraser och har tingat gotlandshöns till sommaren. Ni som har gotlandshöns, vad har ni för erfarenheter av denna ras?

Eftersom jag bor på Gotland var ju gotlandshöns ett självklart val. Jag har förut haft  värphybrider och hybrider/korsningar som skapat sig själva här hemma och värphöns ska jag nog ha också. Gotlandshönsen vill jag ha bland annat för att de lär ska kunna ruva och är lite större än de magra värphönsen.

Ni som har lantraser, vad har ni för erfarenheter?
« Senast ändrad: 27 jan-09 kl 23:01 av Vurre »
snus? vad är priset på en pris?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #4 skrivet: 29 jan-09 kl 10:17 »
Vurre mina hönor värper inte dagligen utan lite utspritt.
Tyvärr har jag börjat misstänka att endel av mina höns inte är renrasiga utan har fått något annat inkorsat i sig någon gång tidigare i kedjan :'(. Är det så illa som jag tror så har jag inte 6 hönor och 1 tupp utan endast 2 hönor  :(. Håll tummarna för att jag har fel. (Genbanks ansvarige är kontaktad)
« Senast ändrad: 21 mar-13 kl 09:39 av Sirpa »
Genbank för Gotlandshöns

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #5 skrivet: 29 jan-09 kl 11:41 »
Var det gotlandshöns du hade, Gamina? Varför tror du att de kan ha nåt annat inkorsat i sig?

Hur länge har du haft dina?
snus? vad är priset på en pris?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #6 skrivet: 29 jan-09 kl 12:24 »
Jag köpte dem i November och ja det ska vara Gotlandshöns.
Jag har ända sedan jag köpte dem varit lite fundersam över att de har befjädrade ben men inte tänkt närmare på det eftersom de är köpta från genbank med intyg. Häromdagen så jag upptäkte några andra konstiga saker också. Det är fler saker som skiljer på benen än fjädrarna och sedan är en av hönorna lite väl liten vilket jag trott berott på inavel men nu misstänker är något helt annat.
Jag har kontaktat genbanksansvarige och kommer skicka bilder och beskrivningar på vad det är jag ser som konstigt så får vi se vad han säger. Jag hoppas fortfarande att det är rena djur men även genbanksansvarige tyckte tyvärr att min beskrivning lät konstig.
Genbank för Gotlandshöns

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #7 skrivet: 29 jan-09 kl 17:13 »
Benbefjädring på gotlandshöns verkar ju lite udda.

En orsak till jag är intresserad av gotlandshöns är, förutom att jag bor på Gotland, att de verkar vara lite större och jag vill ha bra slaktkroppar, så en liten gotlandshöna verkar ju heller inte helt bra.

Nån annan som har erfarenhet av gotlandshöns?
snus? vad är priset på en pris?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #8 skrivet: 29 jan-09 kl 17:58 »
De två jag är säker på är renrasiga är det helt okej storlek på helt enligt vad som beskrivs i litteraturen.
Genbank för Gotlandshöns

ulleo

  • Inlägg: 13
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #9 skrivet: 26 jun-09 kl 22:14 »
Hej är nybörjare inom hönsvärlden och har införskaffat en liten flock gotlandshöns med tupp,fick dock ej med genbanksintyg. Undar om man kan göra detta i efterhand? Är också intresserad av att öka ut och undrar var jag ska leta  efter kycklingar, tycker det är svårt att hitta. Tacksam för svar Hej!
Lycklig ägare till hästar,katter hund och hönor med tupp!!

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #10 skrivet: 27 jun-09 kl 06:56 »
Hej. Kul att du har skaffat höns! Det kan gå att göra det efterhand. Gå in på "våran" hemsida www.kackel.se. Kolla efter den genbanksansvariga för Gotlandshöns och ring denne person.....den personen vet också vilka som har gottisar till salu! Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Törnsångare

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #11 skrivet: 11 aug-10 kl 20:45 »
Hej!

Är helt färsk här på forumet men har läst mååånga intressanta trådar.

Jag ska förmodligen skaffa höns från Genbanken och har efter mycket läsande fastnat för Gotlandshönan dels pga storleken och färgvariationen men också för att rasen är hotad och behöver bevarare. Min stilla undran gäller deras karaktärsegenskaper. Vad jag har förstått är de goda flygare och kan ta sig en bra bit från hönshuset/gården i sitt fodersök. Jag förstår att karaktärsdrag kan vara individuella men jag undrar om jag kommer att få hämta hem dem från grannens träd varje kväll... ;) Så om det finns några med Gotlandhönor här kan ni väl berätta lite om hur de är!

Tack på förhand hälsar Törnsångare

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #12 skrivet: 12 aug-10 kl 15:24 »
Min pojkvän har 1 Gotlandshöna kvar numera efter rävpåhälsning. Upplever hönorna som rätt kaxiga. Emils hönor, särskilt denna som är kvar söker sig gärna till bråk så fort det kommer någon ny individ. Även tuppar åker på smörj som inte faller henne i smaken. :P Tuppen han hade var rätt vek mot andra tuppar men visade vad han gick för när någon ( >:D) varit in i Emils hönshus och inte stängt dörrarna efter sig när Emil och hans pappa inte var hemma! Räven passade på och 3 hönor var borta + gotlandstuppen men som sedan återfanns några tomter ifrån helt täckt av levrat blod i hela ansiktet, uppsvullen och avsaknad av nackfjädrar. Han hade klarat sig från räven! Så en kämpe mot rovdjur kunde han vara ändå, trotts sin mesighet mot andra tuppar.

Tyvärr så vandrade han iväg flera gånger för sig själv och en kväll kunde vi inte hitta honom. =/ Så antagligen blev han till sist ett byte för något rovdjur ändå. Han hade en tendens till att sitta på marken, inte så smart. =/

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

KP

  • Inlägg: 71
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #13 skrivet: 12 aug-10 kl 19:02 »
Jag har gotlandshöns (genbank) och gör dig förmodligen besviken nu, men jag upplever att de är ungefär som de höns jag haft tidigare. Jag kan inte se några utmärkande egenskaper. Visst kan de flyga, men gör det ogärna. Jag har aldrig behövt locka ner dem från något träd eller så. De föredrar att hålla sig på marken.

I övrigt är de som våra andra svenska lantrashöns (och fler raser med dem); robusta, friska, ruvvilliga och bra fodersökare.

Törnsångare

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #14 skrivet: 12 aug-10 kl 19:30 »
Nädå, jag blir inte besviken. Blir tvärtom ganska lugnad av att höra att de inte flaxar omkring alltför mycket. Jag har läst i en lantrasbok (Hallander) att de gärna flyger och har läst en del trådar här på forumet om skygga och flaxiga Gotlandshöns så jag blev lite fundersam hur pass "vilda" de är. Jag vill ju gärna kunna få in dem på kvällen. Däremot är det ju en bra egenskap att djuren försvarar sig/söker skydd mot rovdjur men det kanske är mer individuella karaktärsdrag och inte utmärkande för hela rasen...?

Tack för svaren! Törnsångare

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #15 skrivet: 13 aug-10 kl 10:42 »
Jag har Gotlandshöns men har inte så mycket att jämföra med eftersom de är de första höns jag haft. Jag är totalt överförtjust i rasen. Det enda felet jag kan se är att just min besättning har en lite överdriven ruvvilja (jag drunknar snart i kycklingar).
Rasen är definitivt inga knähöns och alla mina ungdjur är mycket flaxiga men min (lilla) erfarnehet från min förra kull säger att när de är lite större (inte för gammla) så är det dags att börja jobba med dem så kan man få dem lagom tama.
Det jag sett av rasen är att den är "tuff" och inte blir ihjälskrämd i första taget. Vid rävbesök (detta var innan jag skaffade genbanken och kyckingarna i min historia är sålda) hos mig och grannhönsen så förlorade grannbesättningen 3/3 hönor 2/3 kycklingar och 0/1 tupp (men honom blev det fel i huvudet på, han dog några månader senare). Av dessa var endast 1 höna och 1 kyckling fysiskt skadade så de flesta dödsfallen berodde på skräck. Jag förlorade 1/5 hönor 0/6 kyckingar och 0/0 tupp (hade även 1 ny tupp och 1 ny höna i bur). En av mina hönor kom hem med endast 1 stjärtfjäder och i övrigt kal på hela bakkroppen. Hon hade bitsår på ryggen och var allmänt tilltufsad. Hönan överlevde :o
Hönorna är duktiga fodersökare och förra hösten när jag hade 1 tupp,2 hönor och 7 kycklingar så hade jag en foderåtgång på ca 1 dl säd/dag. Nu när de är fler så går det avsevärt mycket mer foder framförallt eftersom de går i hönsgård.
Min lille tupp (fick ta bort pappa tupp) som inte är året än har jagat bort både katt och hund som han tyckt kommit för nära då jag haft dem lösa under uppsikt. Han är dock mycket trevlig med folk (mig).
När jag haft min lösa har de inte gett sig ut på några längre turer om jag inte råkat locka dem med mig åt fel håll av misstag. Finns det gott om mat i närheten av huset (mina har en gödselstack) så känner de troligen inget behov av att utforska världen. Jag har dem dock bara lösa när den andra rasen är instängd, jag inte har drivor med skygga kycklingar samt är i stallet (där deras hus står) vilket betyder att det troligen blir färre tillfällen fr.o.m. nu eftersom det i den andra rasen ("tyvärr") numera återigen finns tupp och ingen korsning får riskera att ske.
Att de dessutom är oerhört vackra med alla sina färger (jag saknar tyvärr gult) gör inte saken sämre. Jag ångrar definitivt inte mitt val av hönsras.
Genbank för Gotlandshöns

Törnsångare

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #16 skrivet: 13 aug-10 kl 18:56 »
Hej Gamina!

Tack för ditt svar. Jag kunde inte låta bli att skratta när du skrev att du drunknar i kycklingar  ;D
Nä, några knähöns behöver jag inte men man vill ju att de ska bli någorlunda tama och inte för flaxiga. Hur gör du med unghönsen för att få dem tama? Det kanske är en dum fråga men jag har ingen hönserfarenhet alls, därav frågan.

Jag tycker också de är vackra med sina olika färger och har nog redan bestämt mig men jag vill veta så mycket som möjligt innan jag skaffar dem så jag vet vad jag ger mig in på. Att rasen dessutom har gått tillbaka är ytterligare ett starkt skäl för mig att välja dessa.

Ha det bra med dina Gotlänningar/Törnsångare


nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #17 skrivet: 16 maj-12 kl 18:57 »
Vad var det för höns på gotland som inte blev tillvaratagna? Jag har nämligen av flera personer hört berättas om fåröhöns.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #18 skrivet: 16 maj-12 kl 20:38 »
Vad var det för höns på gotland som inte blev tillvaratagna? Jag har nämligen av flera personer hört berättas om fåröhöns.

Jag minns mycket väl denna flock. Det var ett mellanting mellan stora höns och dvärghöns från Lummelunda. Vi bedömde dem som ganska ojämna och dokumentation gick i princip inte att göra, eftersom ingen kunde härleda dem bakåt i tiden. Mycket fjädrar på benen hade dom i alla fall.

Fåröhönsen bör vara det som vi i dag benämner gotlandshöns. Dom kommer från en eller möjligen två flockar på Fårö, där de bodde i öppna fårhus på vintern.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Gotlandshöns Fåröhöns
« Svar #19 skrivet: 16 maj-12 kl 21:06 »
En kompis till mig bor på Fårö, och han säger att handlarens fru har en flock höns som det bara finns 10 st av i hela värden. Jag har för mig att de är dessa som kallas fåröhöns, men är lite osäker.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 3 användare
Tli, fri, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser