Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sojamjöl som pollenersättning  (läst 2381 gånger)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
Sojamjöl som pollenersättning
« skrivet: 06 aug-18 kl 16:19 »
Jag har flera avläggare som har helt slut på pollen, efter denna torra och heta sommar. Testade att röra ihop sojamjöl, socker och vatten och lade en klick under täckplasten, och det blev väldigt populärt.

Någon som har erfarenhet av sojamjöl som pollenersättning? Hur mycket ska man ge dem? Äter bina bara upp det direkt eller lagrar de sojamjölsblandningen som bibröd till de som behöver det, dvs larverna?
« Senast ändrad: 06 aug-18 kl 17:51 av carusogugge »

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sojamjöl som pollenersättning
« Svar #1 skrivet: 07 aug-18 kl 09:11 »
Jag blandade ihop 40%socker 40% sojamjöl 1 ägg och 10% honung.
Rörde till en lite torrare är grötmassa.
 Det började de direkt äta.
Men några långtidseffekter har jag inte än.
Jag la bara så mycket som är rimligt att de äter på några dagar eftersom där är ägg i.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Sojamjöl som pollenersättning
« Svar #2 skrivet: 11 aug-18 kl 21:46 »
https://megabee.com/pages/what-is-megabee

Skrolla ner på sidan och läs svaren på varför dom inte använder soja och ägg, det fungerar kortsiktigt men i det långa loppet blir det sämre resultat än att inte göra något.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sojamjöl som pollenersättning
« Svar #3 skrivet: 12 aug-18 kl 08:48 »
Hade varit kul  att se fakta på det.
En producent som säljer just de som ska vara de bästa gör ju att man kanske ska vara lite misstänksam ;)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser