Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsågskörkort - trädfällning  (läst 7679 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Motorsågskörkort - trädfällning
« skrivet: 22 feb-18 kl 09:51 »
Hej alla!

En bekant sysslar med trädgårdsskötsel och får ofta förfrågningar om att plocka ner träd. Jag vill gärna hjälpa till men har ingen behörighet.

Har läst lite om motorsågskörkort men känner mig osäker på vilken nivå som krävs.

AB eller ABC?

Det är ju ofta en miljö med hus, vägar, ledningar, husdjur, grannar och annat inom arbetsområdet även om trädet i sig inte är komplicerat.

Och, vad gäller med försäkring? Räcker en "normal" ansvarsförsäkring eller räknas detta som högre risk än andra verksamheter?

Ett ABC-kort kostar typ 13000:- plus moms, finns det nåt billigare alternativ? Det plus försäkring blir ju orimligt om det bara handlar om några träd då och då.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #1 skrivet: 22 feb-18 kl 12:12 »
Vet inte hur mycket de styrt upp verksamheten, men kan du inte köpa trädet på rot? Får man inte ta ner det utan körkort då?

Försäkring gäller nog att kolla med ditt försäkringsbolag, och få skriftligt på det.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #2 skrivet: 22 feb-18 kl 13:53 »
Om arbetet är  till nytta för skogsägaren så behöver man motorsågskörkort, och det är det ju definitivt i detta fall.  Skall man ha en fungerande försäkring för att fälla träd på annans mark så måste man ha ett företag och via företaget försäkra sig, och de kommer i så fall också kräva körkort

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #3 skrivet: 22 feb-18 kl 15:25 »
Såvitt jag kan bedöma behöver TS körkort AB för att kunna göra enklare jobb åt andra. http://sakerskog.se/utbildning/motorsagskorkort/de-olika-korkortsklasserna/ För att ha försäkringsskydd tror jag, som nån skrev, att man ska ha ansvarsförsäkring genom företag.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #4 skrivet: 22 feb-18 kl 20:14 »
Om arbetet är  till nytta för skogsägaren så behöver man motorsågskörkort, och det är det ju definitivt i detta fall.  Skall man ha en fungerande försäkring för att fälla träd på annans mark så måste man ha ett företag och via företaget försäkra sig, och de kommer i så fall också kräva körkort

Arbete i skogen är väl alltid till nytta för skogsägaren, vare sig han säljer ett träd eller tusen?

Betyder det här att en skogsägare måste kontrollera om den som köper en rotpost har motorsågskörkort? Eller ligger ansvaret för det och eventuella följder endast på köparen?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #5 skrivet: 23 feb-18 kl 08:32 »
När det här med motorsågskörkort kom, så hörde jag av en som jobbat i skogen och använt motorsåg i 40 år, men nu ficka han inte det längre.

Så när han gör små jobb åt grannar och folk i samhället kör han med skördaren istället.

Såg nog lite komiskt ut när han kom dundrande med skördaren för att ta ner ett litet träd på 2 meter, hos grannen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #6 skrivet: 23 feb-18 kl 09:21 »
När övergången från att få köra lastbil på B-kort till att vara tvungen att ha C-kort kom, var det bara att skicka in ett intyg på att man kört minst 100 mil så fick man ett nytt körkort. Något sådant verkar inte ha förekommit vid den här strypningen.

Jag har hört några fina historier om det här med skoterkörkort som drabbar de yngre. Det blir komiskt när en som kört skoter sedan barnsben får lämna över styret till en som är uppväxt på barmark bara för att kortet finns hos sörlänningen.


Tur man skiter i sådana petitesser som byråkraterna hittar på, det gäller att sovra i de samhälleliga framstegen ;D

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #7 skrivet: 23 feb-18 kl 09:42 »
eftersom diskussionen är igång slänger jag in en fråga.

vi hyr en gård som har 150ha skog, vi har inte hand om skogen men jag har fått en del som jag får gallra för att förse oss med ved.

min tolkning är att jag bör ha körtkort vad säger ni?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #8 skrivet: 23 feb-18 kl 11:00 »



Tur man skiter i sådana petitesser som byråkraterna hittar på, det gäller att sovra i de samhälleliga framstegen ;D

Är nog fler som tänker som du.
Vore intressant att veta hur småglina häromkring fick sitt skoterkörkort?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #9 skrivet: 23 feb-18 kl 11:18 »
eftersom diskussionen är igång slänger jag in en fråga.

vi hyr en gård som har 150ha skog, vi har inte hand om skogen men jag har fått en del som jag får gallra för att förse oss med ved.

min tolkning är att jag bör ha körtkort vad säger ni?

Jag har bara 20 år gamla regler i minnet, och det finns några luckor även där. Då var det inte tal om körkort, men väl ansvarsförhållande och försäkringar om något hände. Att få skog var inte bra, för då kunde givaren åka dit på dina eventuella snedsågningar. Man friskrev sig genom ett köpekontrakt. Då blev det din försäkring som gällde.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #10 skrivet: 23 feb-18 kl 15:29 »
eftersom diskussionen är igång slänger jag in en fråga.

vi hyr en gård som har 150ha skog, vi har inte hand om skogen men jag har fått en del som jag får gallra för att förse oss med ved.

min tolkning är att jag bör ha körtkort vad säger ni?

Eftersom du utför arbete som ägaren har nytta av (skogsvård), så måste du ha körkort, däremot behöver du inte körkort för att t ex bara kapa veden

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #11 skrivet: 23 feb-18 kl 18:32 »
Menar du att man behöver ha körkort för att fälla på egen mark? Typ för att ha till ved.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #12 skrivet: 23 feb-18 kl 19:21 »
Menar du att man behöver ha körkort för att fälla på egen mark? Typ för att ha till ved.

Nej, man behöver det endast om det finns någon som har arbetsgivaransvar. Fäller man träd i egen (eller familjens skog), så är man inte arbetsgivare åt sig själv!

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #13 skrivet: 23 feb-18 kl 19:25 »
Nej, man behöver det endast om det finns någon som har arbetsgivaransvar. Fäller man träd i egen (eller familjens skog), så är man inte arbetsgivare åt sig själv!
Aha, bra! :-)

Bonnpôjken

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #14 skrivet: 12 mar-18 kl 16:11 »
Även om det inte är lagkrav på motorsågskörkort så kan jag bara rekommendera att gå utbildningen. Jag sågar på ett helt annat vis efter att jag tog AB-kortet, framförallt säkrare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #15 skrivet: 12 mar-18 kl 16:59 »
Kunskap är inte fel, men själva stämpelavgiften kan kännas sur för den som i princip skulle kunna hålla kursen.

Kurt, hur tolkar du det, har man arbetsgivaransvar om man säljer en rotpost?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #16 skrivet: 12 mar-18 kl 19:00 »
Det hjälper inte att sälja rotpost, eftersom markägaren ändå har nytta av att träden fälls och därmed har hen ändå arbetsgivaransvar.

Skogsola

  • Gäst
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #17 skrivet: 12 mar-18 kl 20:14 »
Så kan det knappast vara. Den som säljer en rotpost till ett bolag har ingen som helst koll på när och hur skogen avverkas och kan knappast ha arbetsgivaransvar. Oavsett hur stor nytta han har av det.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #18 skrivet: 20 mar-18 kl 22:10 »
Nej den som har såld rotpost eller t.ex. tar in ett företag som hugger träden på tomten/fastigheten behöver inte ha att körkort.
Arbetsgivaransvaret ligger hos företagen som den anställde jobbar hos.
Missförståndet brukar uppstå p.g.a. att du får hugga på egen mark utan körkort men om du tar hjälp av t.ex. en granne har du per automatik ett arbetsgivaransvar och då måste ni ha körkort.
Hjälper du till när ett företag kommer och hugger på din mark räknas det som en delad arbetsplats och du måste också ha körkort.
Hugger du efter att de proffsen åkt hem för dagen så är du återigen ensam på egen mark och behöver inget.
En del av regelverket som omfattar t.ex. föreningar och huruvida deras medlemmar behöver ha körkort har jag inte hört några prejudikat om och även experter har svårt att uttala sig om hur allt skall tolkas med så nya regler.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #19 skrivet: 20 mar-18 kl 22:28 »
Nej den som har såld rotpost eller t.ex. tar in ett företag som hugger träden på tomten/fastigheten behöver inte ha att körkort.
Arbetsgivaransvaret ligger hos företagen som den anställde jobbar hos.
Missförståndet brukar uppstå p.g.a. att du får hugga på egen mark utan körkort men om du tar hjälp av t.ex. en granne har du per automatik ett arbetsgivaransvar och då måste ni ha körkort.
Hjälper du till när ett företag kommer och hugger på din mark räknas det som en delad arbetsplats och du måste också ha körkort.
Hugger du efter att de proffsen åkt hem för dagen så är du återigen ensam på egen mark och behöver inget.
En del av regelverket som omfattar t.ex. föreningar och huruvida deras medlemmar behöver ha körkort har jag inte hört några prejudikat om och även experter har svårt att uttala sig om hur allt skall tolkas med så nya regler.
Det låter vettig. Lite svårt att skapa sig bild när så många är experter. Det där tror jag på!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser