Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material till jurta  (läst 2806 gånger)

IvoLinnea

  • Inlägg: 15
    • Skåne
    • Mathilde Agborg
Material till jurta
« skrivet: 08 feb-18 kl 16:31 »
Hej! Var och hur hittar jag virke till att bygga en jurta/ger? Hur köper man sådan timmer? Någon som byggt yurta och vet om man kan isolera med ullfiltar innanför tältduken? Räcker det? Dubbelt lager? Filtade? Tänker om man hittar massa begagnade ullfiltar på loppis... :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Material till jurta
« Svar #1 skrivet: 08 feb-18 kl 17:04 »
Vilken typ av virke gäller det, dimensioner, träslag etc?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Material till jurta
« Svar #2 skrivet: 08 feb-18 kl 19:44 »
Kul idé! har själv påbörjat en jurta men kom typ halvvägs sen flyttade jag och fick inte med mej virket... men jag har bott mycket i tält och här i Skåne blir det gärna fuktigt så för många lager gör att mögel lätt bildas mellan två tyger om det ligger för tätt.
Har en tältkåta sydd i yllefiltar som är impregnerade och står bra pall mot mögel året runt, har även ett tält i oimpregnerad bomullskanvas som funkar bra på sommaren men sämre övrig tid på året.

Avgörande för materialvalet är om du ska ha den uppe året runt, hur mycket du ska använda den, var den ska stå och hur den ska konstrueras.

På min halvfärdiga jurta så hade jag samlat in virke från hassel och rönn, om du ska köpa virket så vet jag inte vad som funkar bäst men träslag som gran och furu är ingen hit. Ask borde vara perfekt men säkert svindyrt att köpa till en hel jurta.

Finns en bra bok som heter "The complete Yurt handbook" av Paul King, tips :)

Jag har fortfarande planer på att få ihop en jurta en dag, men vet inte vilket material jag ska tillverka den i, har en del yllefiltar liggandes annars som jag isåfall kan tänka mej att sälja.
Gå inte och dö förrän du har levt!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Material till jurta
« Svar #3 skrivet: 08 feb-18 kl 21:47 »
Har inte jurtor diskuterats i tidigare trådar här, och man har kommit fram till att klimatet i Sverige är för fuktigt för att en jurta ska fungera i vårt land?  De är ju anpassade för extremt inlandsklimat med mycket lägre luftfuktighet och större temperatursvängningar mellan dag och natt än vi har här.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare
Bustera, eremit1, Radar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser