Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kontorsråttan experimenterar med sin uppvärmning, elförbrukning & temperatur.  (läst 2705 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Ja ni vet hur det brukar vara, när jag får lite tråkigt hittas något tankeprojekt som tyvärr brukar stanna i tanken.

Men nu stod några saker på samma linje, ensam hemma, jobba hemifrån resten av veckan, tid & lust, hyfsat stabil utterteperatur

Till vad? Jo ett litet experiment då jag inte (ännu) mäter elförbrukning på den primära värmekällan, frånluftsvärmepump. Sekundär är en braskamin på nedervåningen och 2 luftflyttare.
Planen är att ta in data från elleverantören på förbrukad el.
Logga temperatur i huset & utomhus.
Och ha ett hyfsat bestämt beteendemönster.
Dag 1 bara värmepump & inte hemma, en dusch ingen matlagning.
Dag 2 bara ved å inget varmvatten, jobbar hemma, matlagning. Vid midnatt stängdes pumpen av, ingen värme inge varmvatten produceras.
Dag 3 max vedeldning och varmvatten jobbar hemma, matlagning. Vid midnatt startades pumpen men bara varmvatten produceras.
Dag 4 max vedeldning och värmepump gör både värme & varmvatten

Varje dygn startas vid midnatt, så Dag 1 är 24 timmar med ingångsvärde från föregående dags beteende, och för dag 1 var indata som från Dag 4.

Dag 0
Dag 0 var jag hemma hela dagen, eldade från morgon till kväll, pysslade med att laga lite el-prylar och allmänt ta det lugnt.
Medeltemperatur ute -5°C pendlade mellan -6,1°C och -2,7°C
Medeltemperatur inne 19,8°C pendlade mellan 19,4°C och 20,6°C
Medeltemperatur i vardagsrummet (eldstad) 21,1°C pendlade mellan 19,4°C och 25,5°C
Elförbrukning 81kWh


Dag 1
Borta hela dagen, kall frukost, dusch, kupévärmare på bilen, hemma sent kolla lite TV.
Medeltemperatur ute -6,8°C pendlade mellan -9,9°C och -4,7°C
Medeltemperatur inne 19,6°C pendlade mellan 19,2°C och 20,3°C
Medeltemperatur i vardagsrummet (eldstad) 20,2°C pendlade mellan 19,3°C och 24,9°C
Elförbrukning 84kWh
Vid midnatt stängdes värmen av och huset fick kylas ner, jag tog dubbla täcken och kröp till sängs.

Dag 2
Vaknar i ett sovrum som har 16°C, sömnen var god inga problem med temperaturen mer än att det var varmt och skönt i sängen men helt OK att stå upp i den temperaturen.
Varmvatten för morgontoaletten fans, inga problem och brasan tändes, mer ved hämtades, morgon tidningar mm (på nätet) lästes och frukost ätes i lugn och ro. (flexibel arbetstid) inväntar att arbetsrummet som ligger på 2:a våningen ska komma upp i "arbetstemperatur"
Kastar in några temperaturgrafer som går dag 0 kl 12 till dag 1 kl 12.
Mer ved på brasan & får acceptera 16°C i arbetsrummet till att börja med.

fortsättning följer, går det att få hela huset varmt utan värmepumpen?


« Senast ändrad: 06 feb-18 kl 13:38 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

 

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Blandade ihop å glömde en dag, Hmmm försök til tillrättning nu gjort, dag 2 blev dag 1 å dag 1 helt bortglömd
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
Vettigt! Jag vill inte missa den spännande fortsättningen.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Dag 2 vid 7 snåret på kvällen.
Inser att jag glömt at jag har 15°C i garage/verkstad som jag kunde stängt av åxå, ja ja nu får det vara igång annars blir det fel, har en energimätare på luft/luft pumpen så jag kan se vad en dyngsförbrukning blir sen.
Eldat sedan 10 snåret, (japp sovmorgon) har blivit inlägg 1gg/timman och det var länge sedan jag förbrukar så mycket ved.
Utomhustemperaturen har legat mellan -3­°C & -4­°C under dagen.
Inne i har den varit mellan 16­°C & 25­°C i vardagsrummet där eldstaden står.
Kontoret blev till slut 21°C men det var vid 4 och min arbetsdag var nära slut.
Sovrummet har gått från 15,9°C till 17,8°C nu.
Huset har gått från 15,6°C till 19,4°C nu.
Och nu stiger inomhustemperaturen generellt, kan nog bli 1-2 grader till.
Nu blir det inte så mycket mera gjort, en batteriladdare har blivit lagad och mat har lagats & ätits, posten har åxå hämtats men den påverkar inte klimatet (lokalt i huset) nämnvärt.

Så varmt utan värmepumpen går att få, det tar 5-6 timmar att gå från 15°C till 20°C (och i vardagsrummet har det nu planat ut på ca 25°C)
Nu ska elden underhållas, har inte bestämt om jag sak köra eldvakt och lägga i 2-3 ggr under natten eller inte, vore ju bra utifrån jämförandet.
Intressant vad elförbrukningen blivit.

Kastar in några grafer senare ikväll/natt.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Då var pannan påslagen, hoppas jag fått till en inställning så det bara produceras varmvatten.
Noterade lite värden på antal starter & gångtid för el-patron så jag har nått att jämföra med imorgon.

Grafer över dagens temperaturer.

Natti Natt på er.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Ja sovrummet, ser ut att vara 18,4°C just nu, får se hur det klarar natten.
Fortfarande osäker på om jag ska upp å elda inatt, ja vi får se, vore gott då det tog sin lilla tid att få upp värmen.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Dag 3 morgon/FM, och det var riktigt behagligt i huset i morse, 17,4°C i sovrummet och 18°C i huset.
Kanske har jag vant mig vid de lägre inomhustemperaturerna åxå.
Tyvärr, ja för detta ovetenskapliga prov, har det blivit varmare på utsidan sjunkit med ca 2°C /dygn sen start.

Kalla element & varmt i kranen så den inställningen fungerade.

Och förbrukningen dag 2? 32,03 kWh -52,09 kWh jmf dagen innan, nu ska det bli intressant att se vad varmvattnet drar, dusch står på agendan.

Och jag var uppe vig ½4 och då var ju allt utbrunnet så jag gjorde en brasa, som var utbrunnen när jag kom upp.

Mitt beteende idag bör bli som igår (dusch skiljer), den största skillnaden är att värmen inte sjunkit lika mycket denna natten jmf med förra.
Troliga orsaker är att det blivit varmare ute, men jag tror på att vedeldningen dels givit en högre start temperatur och massan i spisen + natt brasan behållit värmen längre. Muren var ljummen i morse.

Några grafer från natten, återkommer ikväll.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Dag 3 till ända, el förbrukningen kommer tidigast under morgondagen.
Varmvatten har funnits i mängder, ja inte för jag slösat men en varm dusch har det blivit, konstigt om det inte funnits varmvatten då värmepumpen endast gjort varmvatten.

Temperaturen då?
Ute medel -2,2°C max 0,1°C min -4,6°C Blir varmare dag för dag, å idag var solen framme så luftsolfångaren till garaget drog igång vilket minskar behovet av el.
Inne i huset medel 19,3°C max 20,2°C min 18,0°C
Inne vardagsrum medel  22,9°C max 25,1°C min 19,4°C
Inne arbetsrum medel 20,5, max 22,5°C min 18,6°C
Inne sovrum medel 18,4°C max 19,1 min 17,3°C

Kikar man på graferna så tar det lite tid att "elda upp huset" sen håller det sig rätt bra, gör med ett inlägg i timman av ca 3 vedklabbar.

Funkar rätt bra när man är hemma att få bra komfort med bara ved, nu ska vi se om jag jag lyckats få pumpen att styra på innetempen så när jag eldar går förbrukningen ner.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Nu mot sängen, temp i sovrum 18,8°C nästan lite varmt...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Dag 4
Experimentet pausas. Kunde inte vara hemma som planerar. Men eftersom det är en "vanlig dag hemma" kan den tas när som den närmsta tiden.
Ska se om tiden räcker till att göra en sammanställning såhär långt.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

soft0

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Vad använder du för tekniker?

Jag är nyfiken på hur du mäter elförbrukning och temperatur hur hur du sparar datan?

Postat med Alternativ.nu´s app


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Förbrukning tas ifrån Vattenfall, tyvärr får man inte i realtid utan efter nån dag.
Temperaturer (och förhoppningsvis snart även elförbrukning) tas via eget 433Mhz system, återanvänder tidigare inlägg. Z-Wave är på gång..
Ingen färdig lösning, men ett lego av lämpliga delar, ja då jag började med...

Mjukvaran, Domoticz kommer från http://www.domoticz.com/ open source :) + Linux, kommer färdigt härifrån https://sourceforge.net/projects/domoticz/files/ med dessa instruktioner http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf

Hårdvara kan man hitta på https://www.m.nu och består av:
Raspberry Pi, enkortsdator med de tilbehör man behöver, låda, nätdel, minneskort.
Sändare/motagare http://www.rfxcom.com/epages/78165469.sf/en_GB/?ViewObjectPath=%2FShops%2F78165469
fast jag skulle kanske gått på  http://razberry.z-wave.me/ idag, mer kompetenta givare.
en givare med sladd, typ https://www.m.nu/temperatursensor-kylfrys-display-tellstick-rfxtrx433ekompatibel-p-1391.html eller https://www.m.nu/inne-termometer-lcddisplay-tellstick-rfxtrx433ekompatibel-p-1754.html

Lite konfigurerade & lite senare kan man tända & släcka lampor som man vill, mäta regn & vid, temperaturer & fukt.
Filar på att få in elförbrukning åxå, från elmätaren via "blinkavläsning" Här är z-wave bättre, man kan mäta förbrukning på enskilda förbrukare typ värmepump, motorvärmare och man får återkoppling på att förbrukaren blivit påslagen.

Här kan man nörda ner sig så mycket som tid & pengar tillåtet.


Fråga gärna mera om du har funderingar.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
El förbrukning dag 3 var 38 kWh.
Och dag 2 (utan varmvatten) var 32kWh men då var medeltemperaturen 2°C kallare, (och min 11,3°C kallare)
Indikerar att göra varmvatten är inte så dyrt med frånluftsvärmepumpen.
Säg 5kWh och 1,50 kr/kWh (inkl nätavgift) ger 7,50 kr /dygnet det på året ger 2740 kr avrundat

Mer sammanställning senare..
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Avslutar med en graf som visar medeltemperaturer, el-förbrukning får jag inte in på ett bra sätt, och yttertemperaturen steg under experimentet

Dag 1, jämn temperatur i hela huset.
Dag 2, jämn temperatur i hela huset, misvisaande då medel  visas. Kallt i  början & varmt i slutet avdagen
Dag 3, varmare ute och kallare inne.
Dag 4, varmare ute och varmare inne.
 
På det hela så går det att få värme i huset med bara ved,  med hyffsad reglering på värmepumpen visar sig eleldning diretl på elförbrukningen.
El-förbrukning en dag med både värmepump och vedeldning gav 45kWh, +7kWh, men som sagt yttertemperaturen steg under experimentet.
Dag 1   84    kWh
Dag 2   32    kWh
Dag 3   38    kWh
Dag 4   45    kWh

I en krissituation klaras värmen bra. läge att kolla över matlagning, med en braskamin kan man ju alltid grilla,men koka vatten blir knöligare.
Och blir elen borta helt försvinner åxå drivningen til de fläktar som används för att flytta värme från vardagsrummet till övriga huset. Man kan tänka sig ta datorfläktar och bilbatteri som en krislösning. Men nu spårar jag ut till andra ämnen.

Råttan över & ut.



"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
Mycket intressant! Tack för rapporten

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser