Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första försöket med mjölksyrning.. känns som jag gjort något fel.  (läst 250 gånger)

Bladlus

• Västergötland
Hej på er!
Jag har länge varit sugen på att göra mina egna syrade grönsaker och för några dagar sedan tog jag klivet och gjorde en burk av savojkål. Allt gick bra där (tror jag) Jag använde en väl rengjord burk med skruvlock och packade sen kålen som jag bankat ordentligt med salt. Jag använde en bit blad för att hålla ner allt under vätskenivå och det vad ca 1cm vätska ovanför. Nu när burken stått i rumstemperatur i tre dygn har den pyst och läckt ganska mycket. Jag har inte öppnat den och nu ställde jag in den i kylen. Det känns som det borde vara för lite vätska kvar i den nu, är det för sent att fylla på? Är den förstörd? Hur borde jag ha gjort? Tar tacksamt emot alla tips!

tropfrog

• Västergötland
Du kan blanda 2% saltlag och fylla på nu. Det är nog inte för sent.

Mvh
Magnus

lichiplommon

• Hälsingland
Det är inte förstört. Fyll eventuellt på med saltvatten som du gör av kokad vatten och salt så att det inte finns konstiga bakterier i. Men se till att burken bara är fylld till 2/3 delar. Så kanske du behöver ta ut en del av kålen.
Antagligen  hade du burken för full. När man jäser i en glasburk, alltså inte i en kruka med vattenlås så bör man lämna tomt ca en tredjedel av volymen. I synnerhet kål eller rivna morötter expanderar eftersom en del av gasen sitter kvar som bubblor i massan och då kan det pysa ut vätska. Även en kruka kan ibland läcka vätska.

Skogsvilde

• Raka puckar!
    • -
Ingen fara, det är helt perfekt.

När det pyser ut så tar det med sig allt syret och hållbarheten ökar betydligt.
Jag åt av en syrning som är gjort på samma sätt från -15 och har varken kolat eller fått ränneskita.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

Bladlus

• Västergötland
Tack för era råd!
Nu undrar jag vad som är bäst, fylla på med saltvatten som lichiplommon och tropfrog skriver
eller låta den vara som Skogsvilde skriver?

Bladlus

• Västergötland
Det är inte förstört. Fyll eventuellt på med saltvatten som du gör av kokad vatten och salt så att det inte finns konstiga bakterier i. Men se till att burken bara är fylld till 2/3 delar. Så kanske du behöver ta ut en del av kålen.
Antagligen  hade du burken för full. När man jäser i en glasburk, alltså inte i en kruka med vattenlås så bör man lämna tomt ca en tredjedel av volymen. I synnerhet kål eller rivna morötter expanderar eftersom en del av gasen sitter kvar som bubblor i massan och då kan det pysa ut vätska. Även en kruka kan ibland läcka vätska.

Tack för tipset! Fyllde nog upp alldeles för mycket. Är det samma princip med att inte fylla upp mer än 2/3 om man syrar tex morotsstavar med saltlag?

lichiplommon

• Hälsingland
Tack för tipset! Fyllde nog upp alldeles för mycket. Är det samma princip med att inte fylla upp mer än 2/3 om man syrar tex morotsstavar med saltlag?
Morotsstavar i saltlag kan du ha mer. likaså till exempel gurkor. Men jag brukar väen då inte fylla burken till brädden. Problemet uppstår med allt som är rivet eller hylad som kål eller rivna morötter. Det blir koldioxid i massan som blir bubblor som i sin tur gör att massan expandera. Om du kolla på din kål så ser du säkert att det finns 'luft' i själva kålmassan nu när det jäser. Om du jäser stavar i saltlag så hinner koldioxid försvinna ur vätskan och pysa ut genom springan i locket.

I en lerkruka håller stenarna ner grönskaerna så det kan inte expandera lika mycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser