Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktig äng?  (läst 1163 gånger)

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
Fuktig äng?
« skrivet: 09 okt-17 kl 12:45 »
Hur använder man en fuktig äng på bästa sätt? Vad kan man odla där? Bete för djur? Eller måste man dika ut?
Finns det rissorter som man kan odla i Sverige?

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fuktig äng?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-17 kl 14:50 »
Bete till djuren brukar vara enklast och bäst.
kretslopp

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Fuktig äng?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-17 kl 15:06 »
Beror lite på hur förutsättningarna är... Vad är definitionen på fuktig äng just här?

Jag har tillgång till ett par ha utökad mosse... som ön idag är väldigt fuktig. På höst, vinter och vår är den absolut inte körbar. Samma när det blir extremregn vissa somrar. Då är det översvämmat o påminner mer om en insjö.

Men däremellan blir det fantastiskt fint ängshö som både får och hästar älskar här. Och med mina små lätta maskiner går det för det mesta bra o köra där... Har fastnat 2 ggr på 10 år.... Dock så funkar det inte med stora tunga ekipage. De sjunker och spårar mycket.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Capsicum_

  • Inlägg: 14
    • Blekinge
SV: Fuktig äng?
« Svar #3 skrivet: 09 okt-17 kl 21:37 »
Tänk på att dikning/markavvattning kan kräva dispens eller tillstånd från Länsstyrelsen. Läs mer här: http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/miljo-och-klimat/vatten-och-vattenanvandning/vattenverksamhet/markavvattning/Pages/_index.aspx 

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Fuktig äng?
« Svar #4 skrivet: 10 okt-17 kl 17:16 »
Tack för fina svar!
Jag är spekulant på en gård och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den sanka delen av marken. Det är en slänt och det verkar som om det trycks upp vatten underifrån. Det finns två brunnar där grundvattnet ligger i marknivå även när det är torrt för övrigt.
Torra somrar är det säkert bara en fördel.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fuktig äng?
« Svar #5 skrivet: 10 okt-17 kl 18:24 »
Kontrollera om dom två brunnarna tillhör ett dräneringssystem. Om dom skulle göra det, är det kanske bara rensning som behövs för du ska få en torr äng.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser