Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vridknut,ringlock eller tornado?  (läst 7142 gånger)

Jenny_W

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #20 skrivet: 03 nov-15 kl 22:09 »
Där har vi nog förklaringen till rymningarna.  Jag föreslår att du tittar på inredningen.  Kan de mindre djuren alltid komma undan?  Under, bakom, mellan?

Jo, fast de var rymmare innan jag fick dem. Men i vilket fall så tror jag terrängen och storleken på hagen kommer tilltala dem. Så då bara mitt lilla stängselproblem, men det får nog bli ett titanstängsel. :-)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #21 skrivet: 04 nov-15 kl 14:43 »
Sätt en eltråd innanför stängslet i getternas knähöjd och lär barnen att inte röra tråden dvs om de är tillräckligt stora för att förstå  :).
Att de två vuxna getterna spöar upp nykomlingarna är normalt getsätt. Getter lever i en rangordning och det kan se mycket burdust ut när rangordningen bestäms. Viktigt med stort utrymme och att det finns ställen där de nya kan smita undan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #22 skrivet: 05 nov-15 kl 18:20 »
Om två jämnstarka getter "diskuterar rangordningen", så kan det bli en kraftfull fajt, men om det räcker med "okuärbesiktning", så är det slöseri med energi att slåss!  Om de större get konsekvent kör bort en mindre, då kallar jag det mobbning, och sånt ska stävjas!  Som ansvarskännande flockledare ser jag till att det är lugnt och trivsamt i flocken!  ;)  Till exempel genom att göra det olönsamt för den större att springa omkring och störa den mindre.  Massor av krypin där den mindre men inte den större geten kommer in är ett sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jenny_W

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #23 skrivet: 05 nov-15 kl 22:58 »
Fungerar en maskstorlek på 90/8/30 eller är det dumt att snåla in på det?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #24 skrivet: 06 nov-15 kl 22:46 »
Huvudet på en nyfödd killing är ungefär 5 cm på bredden.  Du bör försäkra dig om att killingen inte kan fastna med huvudet.  Ett vanligt fårnät "läcker killingar" i nederkanten.  De flesta tycker inte att det gör något, eftersom en killing snart återvänder till sin mor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jenny_W

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #25 skrivet: 07 nov-15 kl 01:42 »
Ok. Fast vi kommer nog inte ta några killingar. Utökar vi så blir det till att köpa åtminstone halvvuxna djur.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #26 skrivet: 07 nov-15 kl 11:19 »
Då får du istället tänka på rangstrider och smittvägar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #27 skrivet: 07 nov-15 kl 13:31 »
Fungerar en maskstorlek på 90/8/30 eller är det dumt att snåla in på det?

Det där låter som tornado titan stängsel som heter just 90/8/30, vilket är det vanligaste av deras stängsel som säljs i Sverige och jag har själv byggt en gethage av sådana. Det betyder 90cm högt, 8 trådar, och 30cm mellan de vertikala trådarna. Maskstorleken bör då bli ungefär 13x30cm. Getterna kan inte klämma sig igenom dessa tornado titan stängsel, så maskstorleken är underordnad, däremot är det inga problem att hoppa över 90cm. Tar man högre stängsel blir dock kostnaden för hög. Den hage jag byggde med detta stängsel funkade bra pga eltråden jag hade på insidan. De var aldrig i närheten av stängslet förrän de på hösten hoppade över.
Tornado torus har ju tätare mellan maskorna men tittar du på hemsidan så är dessa till för hästar eller för att ha runt vägar?

Jenny_W

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #28 skrivet: 08 nov-15 kl 10:43 »
Vad bra! Det låter ju lovande, med lite eltråd på insidan och ovanför blir det nog kalas. :-)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vridknut,ringlock eller tornado?
« Svar #29 skrivet: 23 nov-15 kl 01:54 »
Jag vet inte var Du bor, men nog tycker jag, att Du bör ha tre trådar med med el ovanför ett 90 cm nät. Tre trådar = med 15 cm mellan nätet och tråd nr1, och sedan 25cm mellan nr1 och nr2, samt 35 cm mellan nr2 och nr3.

Vi kan bara gissa, men troligen blir rovdjurstrycket större i framtiden. Nätet/stängslet skall inte bara hålla inne Dina djur, - utan också hålla ovälkommna gäster utanför!!!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser