Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tran? Var?  (läst 2691 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Tran? Var?
« skrivet: 09 apr-15 kl 21:24 »
Läser i Lotta Rahmes bok...

"Har man svårt att få tag i hjärna så går det att använda enbart tran."

Det låter onekligen som om det skulle vara lätt att få tag på tran. Men var hittar man det? Googlade och får då endast träffar på kosttillskott, Möllers tran. Ganska dyrt... Är det det man ska använda? Eller finns det något annat att få tag på?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Tran? Var?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-15 kl 22:04 »
Bl a Granngården har fodertran i större dunkar. Men sånt ger en fisklukt som sitter i länge.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tran? Var?
« Svar #2 skrivet: 09 apr-15 kl 22:13 »
Säljägare brukar alltid ha dunkar med tran omkring sig, det är inte ovanligt att deras bilar är rejält inpyrda pga någon dunk som har legat och läckt i skuffen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tran? Var?
« Svar #3 skrivet: 10 apr-15 kl 04:13 »
Säljägare brukar alltid ha dunkar med tran omkring sig, det är inte ovanligt att deras bilar är rejält inpyrda pga någon dunk som har legat och läckt i skuffen.

Är det verkligen  någon som fortfarande kokar tran av sälspäcket?

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Tran? Var?
« Svar #4 skrivet: 10 apr-15 kl 07:54 »
Säljägare är det ont om här  ;D

Söker på granngården men får ingen träff. Kan det heta något annat än fodertran? Och var skulle man annars kunna hitta det?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Tran? Var?
« Svar #5 skrivet: 10 apr-15 kl 11:01 »
Ursäkta, jag hade en gammal lista...Kanske sånt är utgånget ur sortimentet.
I alla fall, det går minst lika bra med vanlig, neutral matolja. Samt att du slipper den otäcka lukten av härsken fisk.
Skinn beredda med tran får en gulaktig skinnsida, de blir inte så där vita o fina.
Jag använder alltid matolja ( INTE olivolja) när jag fettbereder skinn.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Tran? Var?
« Svar #6 skrivet: 10 apr-15 kl 11:59 »
Japp, det luktar verkligen härsken fisk. I måånga år efteråt. Och kissgult blir skinnet också. Så testa med något litet först om du tvunget måste prova! ;)

/Martina

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Tran? Var?
« Svar #7 skrivet: 10 apr-15 kl 16:43 »
OK... jag kör på det. Ska man röra i några äggulor också? Eller räcker det med bara matolja vid fettgravning?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Tran? Var?
« Svar #8 skrivet: 10 apr-15 kl 21:00 »
Skrapa skinnet  och tvätta bort det mesta av smutsen från ullen. Torka ullen( ska bli torr inom 1 dygn, annars är risken stor för att ullen lossnar) gärna utomhus så här års.
Köttsidan ska bara vara lite fuktig. Har den torkat ojämnt, spraya på lite vatten och låt skinnet suga upp till jämn fuktighet.
Blanda ihop 1½ dl matolja, 1 äggula och ca 1 msk såpa. Fördela detta över skinnet. Glöm inga små skrymslen. Arbeta in fettblandningen noga. Massera och töj skinnet under tiden.
Efter ett tag, det kan kännas som en evighet, börjar vattnet i skinnet och fettblandningen " byta plats".
Fortsätt att massera och töja/sträcka skinnet tills allt fett sugits upp i skinnet och skinnet inte längre känns kallt.
När skinnet får rumstemperatur har fukten arbetats bort.
Därefter kan skinnet hängas att mogna. På kurserna hänger de några dar till 1 vecka, men det är nog i brist på tid.
Jag låter skinnen hänga minst 1 månad, jag tycker de blir mjukare av det.
Efter det ska skinnet åter tvättas. Bort med allt överflödigt fett. Det behövs flera tvättar, sista gången tar jag ibland nåt billigt hårschampo.
Pälsen blir väldigt glansig och fin av det.
Skölj noga och centrifugera gärna. Torka ullen noga, gärna ute eller vid fläktar om man har.
Sen börjar det jobbiga. Mjukgörningen. Räckbänk, dragvidja etc . Frys gärna skinnet mellan varven, det påskyndar arbetet.
De här är arbetet i stora drag, detaljer finns i andra trådar.
 Lycka till.
 

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Tran? Var?
« Svar #9 skrivet: 11 apr-15 kl 22:44 »
Tack!

Den här gången tänkte jag i och för sig göra läder... så det blir väl ett lite annorlunda förlopp då. Allt är snart skrapat, avhårat och klart för infettning. Har aldrig gjort på det här sättet förut. När jag har gjort pälsskinn har jag använt alundeg, men det känns ju bättre och naturligare att använda bara fett.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare (1 dolda)
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser