Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?  (läst 57529 gånger)

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #20 skrivet: 06 maj-12 kl 12:13 »
Som hustran skriver här ovan så funkar det bra i kakelugn. Har själv använt det under ganska många år nu och har bara positiva erfarenheter.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #21 skrivet: 06 maj-12 kl 13:16 »
Hur förbränningen och utsläpp blir beror nog mer på ved/pelletskvalitét, typ av eldstad och hur man eldar.

Instämmer!,,,det kan vara stor skillnad i kvalité bara mellan olika pelletsfabrikat, även om man kör
det i sas "vanlig" pelletsbrännare (Typ Janfire).



hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #22 skrivet: 12 maj-12 kl 12:40 »
jag har 2st. pelletskorgar,så det är bara att tända den andra undertiden jag tömmer den första. Hepp!

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #23 skrivet: 17 maj-12 kl 23:56 »
kör pelletskorg i mina två kakelugnar och det funkar göörbra!en laddning och det är varmt till dagen efter!o ingen sot i pipan!

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #24 skrivet: 18 maj-12 kl 00:12 »
Instämmer!,,,det kan vara stor skillnad i kvalité bara mellan olika pelletsfabrikat, även om man kör
det i sas "vanlig" pelletsbrännare (Typ Janfire).
Känner du till några bra pelletskvaliteer du kan rekommendera? Gärna i mellansverige.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

beckstern

  • Inlägg: 31
    • Halland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #25 skrivet: 30 jun-12 kl 22:12 »
pellets funkar göörbra i kakelugn...jag kör en korg och då blir det värme till dagen efter...man får köra lite försiktigt så kaklet inte blir för varmt...har en kompis som provade i braskassett men det funkade inge vidare

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #26 skrivet: 01 jul-12 kl 19:31 »
Nä, det blir nog ingen pelletskorg i vinter. Känns som bortkastade pengar när det verkar vara så många som är missnöjda med den. Har nu testat elda lite med spånbriketter, och visst det blir värme, men jag får inte upp den goa värmen som det blir med ved? Gör jag fel eller är det samma här att de inte funkar till 100% i braskamin?

Broberg

  • Gäst
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #27 skrivet: 01 jul-12 kl 20:36 »
Har nu testat elda lite med spånbriketter, och visst det blir värme, men jag får inte upp den goa värmen som det blir med ved? Gör jag fel eller är det samma här att de inte funkar till 100% i braskamin?

Har bara provat dem i kakelugnar och vedspisar med uselt värmeresultat. Jo och i ungarnas kokskamin också, där funkar pellets bra, men briketterna var sämre än både pellets och ved.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #28 skrivet: 01 aug-12 kl 14:09 »
För min del har det funkat kanonbra med en pelletskorg i min kamin, tänder den runt elva på kvällen och halv åtta på morgonen är kaminen varm fortfarande.
Vad gäller att elda rätt så fick jag lära mig den hårda vägen att man inte ska fylla på pellets ovanpå glödande pellets jag fick en gulvit rök ur skorstenen som inte luktade gott alls.
Men det tog ett litet tag innan jag lärde mig att justera draget så det brann lagom.

Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

frelle

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #29 skrivet: 12 dec-13 kl 23:52 »
Hej

En pelletskorg kan aldrig ersätta ved. Pelletskorgen ger
bara grundvärme. Jag brukar tända en pelletskorg på morgonen
innan jag går till jobbet. Den sköter sig själv i 4 timmar.  Sedan tänder
jag en korg innan jag går och lägger mig.
Jag tycker pelletskorgen funkar bra!

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #30 skrivet: 13 dec-13 kl 01:31 »
Jag älskar pelletskorgar till kakelugnen. Ingen passning, brinner ca.3-4 tim. inte massa aska och kol som måste rensas ut. Toppen i kakelugnar. Finns i olika storlekar, bra, för vår kakelugn har väldigt liten eldstad. Mät och köp en som passar.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #31 skrivet: 13 dec-13 kl 01:42 »
Det finns olika sorter pellets korgar.Dom som är som ett durkslag ,där pyr de bara och värmer dåligt.Sen finns de en sort med ett rör inuti korgen så de kommer luft under i från.Dom funkar riktigt bra! Kruxet e bara å få tag i dom.

Broberg

  • Gäst
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #32 skrivet: 13 dec-13 kl 01:47 »
Och när de funkar bra, menas det då att de värmer upp sin menade yta bra, utan att modernitétsvärme redan håller 15-20 grader varmt?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #33 skrivet: 13 dec-13 kl 13:06 »
Du får ju sen tänka på att hela magasinet inte brinner på en gång som en vedbrasa ,vilket gör effekten något lägre,men det brinner längre och lugnare . Den jag provade brann i en kamin med fläkt så den tar ju vara på värmen .Hade en person som sålde pellets  på sin Mack och dom pellets säckar som gick sönder eller va skada tog han hem och eldade i sin kakel ugn med bra resultat. Då dessa pellets korgar funkar som en rocket stoove eller va dom nu heter så bir det skapligt flås i dom.

 

Eremiten

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #34 skrivet: 22 feb-18 kl 12:44 »
 Experiment med en sil i stål.. det fungerar bra.  Ock ska nu köpa finmaskigt stålnät ock bygga en bredare behållare att variera ved o pellets.
Att starta upp pellets med lite ved eller miljövänlig tändgel fungerar utmärkt.
Ett annat tips.. på netonnet säljer dom mycket billiga usb-fläktar som man kan sprida värmen med.

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #35 skrivet: 25 feb-18 kl 16:32 »
Finns det inte någon klurig människa som kan bygga en pelletsbrännare som man kan docka mot braskaminen ?
Där sitter man i den goe  värmen framför braskaminen och sussar gott, sen vaknar man och det är nedbrunnet och kallt.
Funderat på pelletskamin, den klarar sig ju ganska många timmar i sträck.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #36 skrivet: 25 feb-18 kl 17:48 »
Problemet är att braskaminer är så olika byggda när det gäller var och hur förbränningsluften släpps in osv. Skulle man göra en pelletsbrännare för att docka mot braskamin skulle man nog bli tvungen att prova ut den individuellt för nästan varje kaminmodell, och då blir det nog en ganska dyr och svårsåld produkt i slutänden.

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #37 skrivet: 27 feb-18 kl 00:01 »
Jo jag har haft liknande tankegångar, det med att det måste anpassas till varje braskamin. Jag har provat med pelletskorg i min braskamin men pelletskorgen ligger på skroten nu. Det blev ju ingen värme av det.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #38 skrivet: 27 feb-18 kl 09:43 »
Reagerar lite på alla som eldar pellets i kakelugn och är nöjd. När jag eldade i kakelugn eldade jag två brasor med ved per dag för att hålla jämn och fin värme i kakelugnarna.

Jag förstår vinsten med pelletskorg i en eldstad som kräver kontinuerlig eldning men en kakelugn är redan gjord för "bekväm" eldning. Vad blir skillnaden att fylla en pelletskorg och tända på två gånger per dygn jämfört med att göra samma sak med ved?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Pelletskorg i braskamin- bra dåligt?
« Svar #39 skrivet: 27 feb-18 kl 11:42 »
Möjligen att det är bekvämare att köpa pellets än att hålla på med ved. Det kan ju också vara praktiskt att använda pellets i kakelugnen om man redan har andra eldstäder som kräver pellets i huset, så man bara behöver ta hem en sorts bränsle.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser