Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  DIN kunskap behövs i Handboken!  (läst 13270 gånger)

Halte

  • Gäst
DIN kunskap behövs i Handboken!
« skrivet: 09 nov-11 kl 23:15 »
Handboken är en kunskapsbank för självhushållning och där står redan mycket matnyttig information, men inom ämnet "Vatten och avlopp" är det än så länge inte så utbyggt. Din hjälp behövs för att fylla på med information. Alla kan skriva i Handboken efter att ha registrerat sig och all information är välkommen, stort som smått! Så ta chansen att hjälpa till att bygga en svensk självhushållar-bibel!

>> Till "Vatten och avlopp" i Handboken
>> Till Handbokens startsida

Bubbel i Dammen

  • Inlägg: 31
  • fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #1 skrivet: 04 jul-13 kl 20:20 »
Hej hej

jag är så ny jag så jag fick väl inte editera eller nåt. Det jag tycker ni ska göra är att under torrdasskapitlet, lägga in en länk till latrinbladet som visar hur man bygger latrinkompost, men denna ska ni istället för att ha länk till extern sida, ladda till egen server. Den är för stor för mig att ladda till inlägg så kanske ni admin kan fixa det på nåt sätt.

Mitt inlägg under ritning för latrinkompost innehåller länk till bladet som kan sparas till egen server.

MVH och sköna dassstunder
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

xlab

  • Gäst
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #2 skrivet: 31 dec-14 kl 01:08 »
Huvaligen det finns mkt att önska, dels at ni ref till argasnickaren och avfuktare är inte direkt att sikta på självhushållning. Om jag fick lite talan så skulle jag undvika att släppa in fukten till att börja med, att kosta på saker som drar mer pengar eller skapar ett veroende av andra är inget bra alternativ.
Ska berätta hur jag har löst dom sakerna på biligt och enkelt sätt: Jag målade med en produkt som heter Thermogaia och som jag sj säljer. Den jobbar dels med reflektion och med ventilation av fasaden eller innerväggar eller husgrunder, Jag har målat fasaden (Z-panel) och innerväggarna och innertak, och nu räcker vårt 2KW konvektor element och luftsolfångaren alldeles utmärkt till för att värma huset till behagliga 20-22 grader
Som avlopp har jag byggt ett eget i garaget där jag anv ett 200L färgtunna   steg1: I botten la jag 22Kg (ca 20L) aktivt kol (behövs inte för avlopp men jag ville minska bakterier och virus till ett minimum)  steg 2: Markduk och sen ca 80L vanlig sand Steg 3: ca 20 L leca kulor som ett växel för BDT-vattnet inte bara skall forsa igenom allt.
Detta är inte analyserat ännu men jag ska skicka in det på analys nu under våren.


Handboken är en kunskapsbank för självhushållning och där står redan mycket matnyttig information, men inom ämnet "Vatten och avlopp" är det än så länge inte så utbyggt. Din hjälp behövs för att fylla på med information. Alla kan skriva i Handboken efter att ha registrerat sig och all information är välkommen, stort som smått! Så ta chansen att hjälpa till att bygga en svensk självhushållar-bibel!

>> Till "Vatten och avlopp" i Handboken
>> Till Handbokens startsida



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser