Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  katt som inte äter  (läst 20355 gånger)

jenses

  • Gäst
katt som inte äter
« skrivet: 14 mar-11 kl 16:04 »
Jo, som sagt, katten äter i princip ingenting, verkligen ingenting.

Katten är snart 16, förra året diagnosticerades hos henne sköldkörtelöverproduktion (hypertyreoidism).
Till den tiden åt hon som en galning allt som gick att äta, men blev bara magrare och magrare.
Efter diagnosen fick hon Felimazole, hennes blodvärden är nu normala.

Men nu blev det så att hon åt mindre och mindre för varje dag (och blev ännu magrare),
maten hon fick innan nonchalerade hon totalt, jag testade mig fram genom allt som gick att köpa,
men ingenting behagade damen.
Om man hade tur åt hon en gång lite av en ny sort,
nästa gång dömde hon ut den som gift.

När bara ben och skinn var kvar började jag med tvångsmatning
( Eukanuba torrfoder finmalt och upplöst i vatten genom en spruta [ja, utan nål såklart  :P ] ).
Med detta håller jag på nu i cirka två månader,
hon har inte blivit tjock direkt, men mellan ben och skinn finns det nu iaf lite kött.
Annars mår hon bra och vaknar så småningom ur vinterdvalan.
Hon undersöktes två-tre gånger av veterinären, de kan inte hitta någon orsak.

Hur övertalar jag kattjäveln att hon faktiskt kan äta själv???

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
SV: katt som inte äter
« Svar #1 skrivet: 14 mar-11 kl 16:15 »
Tja... Om katten är 16 år och inte vill äta längre så kanske det är dags att hon får somna in? Att tvångsmata en så gammal katt tycker jag låter helt fel, men det är ju bara min åsikt.

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: katt som inte äter
« Svar #2 skrivet: 14 mar-11 kl 16:21 »
min kisse har också sköldkörtelsöverproduktion. och äter också Felimazole..  hon har sina svakor då hon inte vill ha maten.. så jag byter hejvilt.. suck! men vad gör man inte..för den lille katten.. men har du provat ge  kokt fisk.. min kisse blir hel tokig och pigg som attan.. 
jag brukar se till att det alltid finns mat åt kissen och burkmat.. för hon äter ofta och mycke..  torrfodret är hon inte bryd i .. men finns där iallafall.. 
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: katt som inte äter
« Svar #3 skrivet: 14 mar-11 kl 16:27 »
Hadde en som kom från ingenstans och flyttade in. Kastrerad, enligt veterinären "minst tio år", ganska tandlös kom jag fram till, då han åt lite och bara mjuka matbitar. Han gick på köttfärs och rå torsk i åtta år. Men.. han blev -enl vet- dement! Glömde tvätta sig, tom blick, fräste åt de andra katterna -som backade för den tandlöse galningen. Kan det va så att din katt glömmer bort att äta? Min fick jag ge en liten kladd köttfärs 7-10 ggr/dag, annars åt inte han! Billigare än burkmat, iaf.
Alla katter gillar inte fisk eller köttfärs. Kyckling duger till vissa. Ägg till vissa, ägg+mjölk till vissa.
Gamla mäniskor kan åxå bli dementa och glömma äta, så jag tror det kan va samma med din katt.
Lycka till! Hälsa så gott till katten!
Tinna
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

jenses

  • Gäst
SV: katt som inte äter
« Svar #4 skrivet: 14 mar-11 kl 17:37 »
Tack för svaren,
men som sagt - jag har testat allt som man kan tänka ge henne - kattmat, fisk, kyckling, lever, och det s.k. "you name it"
Grädde funkar ibland, men det räcker ju inte.

Hon har alla tänder kvar, felet ligger inte där.

En dag för några veckor åt hon massor med torrfoder, men då hade jag köpt en ny påse.
Nästa dagen var fodret helt ointressant.   :P

Demens har jag tänkt på - men hon glömmer ju inte att äta,
varje morgon står hon punktlig framför matskålen och jama.
Och det finns ju inga andra tecken som tyder på demens -
hon tvättar sig, går på lådan, och ibland fångar hon en mus.

Någon annan idé?

jenses

  • Gäst
SV: katt som inte äter
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 17:46 »
Tja... Om katten är 16 år och inte vill äta längre så kanske det är dags att hon får somna in? Att tvångsmata en så gammal katt tycker jag låter helt fel, men det är ju bara min åsikt.
Åsikter får du gärna ha,
min åsikt är att du ska inleda inte bara enstaka, utan alla dina inlägg med:
Citera
Hej, jag kan ingenting om <valfri djurart> direkt men...


16 är ingen ålder för katter, ungefär som 50 för människor.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: katt som inte äter
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 17:49 »
Nix! Inga fler ideer. Men.. de flesta katter tar rått ägg hoprört med lite mjölk.
Hoppas din katt är en av de flesta..
Orijen åt ALLA mina katter, även den som fick vätskande utslag av det..(försvann när han fick sin vanliga mat)
Nä, vet inte  :(
Blir så glad för att du försöker, fast trist att det är så här.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: katt som inte äter
« Svar #7 skrivet: 15 mar-11 kl 10:20 »
jag tror fortfarande att det är som min katt , hon vill att man varierar maten, väldigt mycke.. hon kan ena dage älska maten och nästa total vägrar hon äta.. så det gäller att ge olika.
äter din katt inte ens kyckling (färsk stekt,kokt) eller köttfärs eller kött eller räkor.. ??   
den har inte förstoppning då? 
mitt tips är prova olika saker , så hittar du nåt snart som den gillar..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: katt som inte äter
« Svar #8 skrivet: 15 mar-11 kl 11:06 »
Det kan ju vara så att hon helt enkelt mår illa, har njur- och levervärden kollats nyligt?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

jenses

  • Gäst
SV: katt som inte äter
« Svar #9 skrivet: 15 mar-11 kl 11:56 »
jag tror fortfarande att det är som min katt , hon vill att man varierar maten, väldigt mycke.. hon kan ena dage älska maten och nästa total vägrar hon äta.. så det gäller att ge olika.
äter din katt inte ens kyckling (färsk stekt,kokt) eller köttfärs eller kött eller räkor.. ??   
den har inte förstoppning då? 
mitt tips är prova olika saker , så hittar du nåt snart som den gillar..

Läs en gång till vad jag har skrivit, tack!
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=106987.msg962582#msg962582

jenses

  • Gäst
SV: katt som inte äter
« Svar #10 skrivet: 15 mar-11 kl 11:56 »
Det kan ju vara så att hon helt enkelt mår illa, har njur- och levervärden kollats nyligt?
Ja, såklart, se mitt första inlägg...

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
SV: katt som inte äter
« Svar #11 skrivet: 15 mar-11 kl 14:28 »
Åsikter får du gärna ha,
min åsikt är att du ska inleda inte bara enstaka, utan alla dina inlägg med:

16 är ingen ålder för katter, ungefär som 50 för människor.

Tja, jag har haft katter runt mig sen jag föddes så ett visst hum har jag väl. Enligt Agria så motsvarar 16 kattår ungefär 80 människoår, 80 år är gammalt...

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: katt som inte äter
« Svar #12 skrivet: 15 mar-11 kl 14:48 »
Vild gissning av kvalifiserad kvacksalvare..
Innan medicinering åt hon som en häst, men tog inte upp näringen -magrade.
Med medicinering - tappat matlusten..
Prova UTAN medicin ett per dagar? Om hon ändå inte äter så..   kanske hon blir hungrig?
Helt ovetenskapligt amatörgissand alltså..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: katt som inte äter
« Svar #13 skrivet: 15 mar-11 kl 18:41 »
... och ibland fångar hon en mus.

Där har du kanske svaret.
Min ena katt äter möss som är tagna med slagfälla. Enligt henne har hon världens snällaste matte.  ;) Hon får bara nydöda möss, alltså möss som slagits i fällan över natten. Den andra katten jag har bryr sig inte alls om de döda mössen.

Kan det vara något? Möss som husse fångar.  ;D  I slagfälla eller i burfälla. I värsta fall köp levande föda.
Tant inte fru, om jag får be. :D

Trivial

  • Gäst
SV: katt som inte äter
« Svar #14 skrivet: 15 mar-11 kl 19:27 »
Jenses, jag vet att det jag skriver nu inte stämmer hundraprocentigt men jag skriver ändå ifall det kan hjälpa din katt, eller någon annan:

Vår ena katt tappade aptiten och blev magrare och magrare. I perioder kräktes han, men oftast var han precis som vanligt förutom att han åt dåligt och var benig. Vi bytte foder, vi var hos veterinär... ingenting fungerade. Precis som din katt så åt han oftast en gång per matsort. Vi testade alla möjliga matsorter också, för känsliga magar hit och för långhåriga katter dit...

Födeämnesallergi stämde inte riktigt in på hans symtom och det första superallergivänliga fodret vi köpte funkade inte, men så testade vi ännu en sort och den funkar bra. Sedan vi bytte till det har han bara kräkts någon enstaka gång (till skillnad från flera gånger om dagen, när det var som värst), och gått upp lite lagom mycket i vikt. Han äter några gånger per dag nu. Vi vet inte om det handlar om att han verkligen är allergisk mot något, eller om han har en superkänslig mage, men det verkar ju som om han förstod att han fick besvär av den andra maten och därför slutade äta efter att han testat den en gång.

Vad jag funderar över kring din katt är om hennes mage kanske blivit mycket känsligare av medicineringen? I så fall är det kanske som med vår katt, så att hon är extremt känslig och att det handlar om att hitta just den matsammansättning som hon tål och mår bra av.

Nu håller jag tummarna för att du hittar något som fungerar för din katt, så att hon får lägga på sig litegrann och få äta med god aptit!

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: katt som inte äter
« Svar #15 skrivet: 15 mar-11 kl 21:47 »
vad jag vet så är det viktigt att en katt äter man kan inte vänta några dagar på att den ska ha lust att äta.. och en redan mager katt ännu viktigare.. dessutom vet jag att man inte får ge felimazole på tom mage.. det ger illamående och att katten mår ännu sämre.
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

MaBond

  • Inlägg: 9
SV: katt som inte äter
« Svar #16 skrivet: 21 mar-11 kl 20:30 »
Har för mig att det finns ett torrfoder att köpa hos veterinären, som ska vara extra aptitligt. Minns inte exakt vad det heter, men tror att märket Hill's har någon variant för detta.
Sen finns det någon näringspasta som man kan ge till katter, någon liten klutt då och då. Det kan ju inte ersätta vanlig mat, men lite som kompliment medan man hittar någon mer permanent lösning. Minns inte alls vad den heter, men borde finnas hos veterionär och i välsorterade djuraffärer. Eller kanske på apoteket.

Har också en katt som ibland matvägrar. Vet precis hur frustrerande det kan vara när katten bara fnyser åt allt man serverar. Fick tips av en djursjukvårdare att micra burkmaten några sekunder. Då frigörs lukterna mer, och kan verkar mer aptitligt för katten. Tyvärr går vår katt inte på det knepet. När vår katt har sina värsta perioder och inte vill äta, så brukar dock små jättedyra burkar med mat fungera för det mesta. Ju dyrare dessto bättre, verkar det som. Kommer han bara igång och äter, så brukar det bli bättre sen, och aptiten kommer igång.

Hoppas att du hittar en bra lösning!

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: katt som inte äter
« Svar #17 skrivet: 21 mar-11 kl 21:05 »
Har du gett kött och inälver rått? Ben? Våra katter som bor inne blir som små tigrar när man ger dem köttiga ben. Råa så klart. Hjärta innehåller mycket av taurin som är viktigt för katter.

Äggula och laktosfri grädde åt våran missepojke på slutet när inget annat smakade. Laktosfritt är det bästa eftersom det är snällare för magen. Tog 1 msk grädde till 1 äggula (rå). Ge inte äggvita rå.

Själv är jag mycket skeptisk till alla dessa torrfoder. Många har enormt långa och krångliga innehållsförteckningar när det hela egentligen är ganska enkelt. Våra missar behöver kött, ben och innälvor. Ju dyrare foder desto mer konstigheter oftast.

Hur är katten i magen?

Sen kan det ju vara så att din katt faktiskt är på väg att dö. Att den levt sitt liv. Djur brukar ju kunna reagera genom sluta äta när det är dags. Att då tvångsmata tycker jag oftast inte är okej. Men det är din katt, som du känner bäst. Kan ju vara så att den mår dåligt av medicinen och då behöver den ju hjälp med näringsintaget.
Har själv nyligen fått säga hejdå till älskad misse som precis som din slutade äta. Började med att han blev mer och mer kräsen tills inget direkt smakade. Beslutet blev att låta honom somna in eftersom han inte mådde bra på något sett.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: katt som inte äter
« Svar #18 skrivet: 21 mar-11 kl 21:59 »
Undrar hur det är med katten nu  ???
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: katt som inte äter
« Svar #19 skrivet: 30 mar-11 kl 20:44 »
vad många bra tips ni kom med nu :D   
jag minns när min kisse var sjuk och hon fick tvångsmatas med näringspastan.. nu hatar hon den och när hon fick komma hem skulle hon äta den men TVÄR vägrade.. det gick helt enkelt inte.. men då åt annan mat istället.. så dom är bestämda små varelser..  :P
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser