Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mini-jordkällare istället för kylskåp?  (läst 28451 gånger)

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« skrivet: 09 feb-11 kl 21:26 »
Hej. Jag funderar på om det är någon här som har erfarenheter av mini-jordkällare/jordsval (eller vad man ska kalla det). Låt säga att man gräver ett hål, murar väggar eller sänker ner en cementring och lägger ett isolerat lock över (behöver man ventilationsrör också?). Hur långt ner måste man gräva för att det ska bli tillräckligt kallt för att fungera som ett kylskåp? Och vilka temperaturer kan man förvänta sig? Jag undrar främst hur det skulle fungera under sommarmånaderna.

Alla tankar och tips välkomnas!

bua

  • Inlägg: 478
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-11 kl 15:36 »
Hr hafr, men bara en sommar och det fungerade sådär. Vi var många och jag tror att det eviga öppnandet gjorde att det inte höll sig riktigt svalt (man naturligtvis betydligt svalare än luften). Hade jag ett rör skulle jag hellre gräva ner det på höjden och sen täcka med jord. Ett par hyllor, som ju blir självbärande så länge man inte sätter dem ovanför rörets bredaste punkt och delad lucka så man inte måste öppna så mycket varje gång man hämtar.

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-11 kl 16:57 »
Hm. Menar du att röret ska "ligga"? Tänkte själv först också att det skulle vara behändigt, men sen läste jag nånstans att den kalla luften "flyter ut" varje gång man öppnar. Om man har det stående och öppnar ovanifrån så ska den kalla luften stanna i röret (bortsett från det som man själv fläktar ut när man lyfter upp något) och endast värms upp litegrann ovanifrån. Men det kanske inte är så noga så länge man inte är och öppnar i onödan?

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-11 kl 22:11 »
Hm. Menar du att röret ska "ligga"? Tänkte själv först också att det skulle vara behändigt, men sen läste jag nånstans att den kalla luften "flyter ut" varje gång man öppnar. Om man har det stående och öppnar ovanifrån så ska den kalla luften stanna i röret (bortsett från det som man själv fläktar ut när man lyfter upp något) och endast värms upp litegrann ovanifrån. Men det kanske inte är så noga så länge man inte är och öppnar i onödan?

Det gör skillnad när man bygger kylbox istället för kylskåp så att ha öppningen överst, som ett lock, är nog konstruktionen jag skulle sikta på.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

 

Nizze

  • Inlägg: 21
    • Halland
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-11 kl 22:22 »
Om jag har läst  eller sett det på TV kommer jag inte ihåg men dom hade grävt ner en gammal mjölkkanna o satt en stång från locket o ner till en platta i botten sen satte dom öl på den  som blev kalla o goda:-) bara till att lyfta på locket så följde ölen med upp.
Kochin dvärg svartvitfläckig. Tysk Modenes duva. Figurita duva,   H

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 01:15 »
Det gör skillnad när man bygger kylbox istället för kylskåp så att ha öppningen överst, som ett lock, är nog konstruktionen jag skulle sikta på.

Ok, då är jag alltså inte helt ute och cyklar! :)

Citat från: Nizze
Om jag har läst  eller sett det på TV kommer jag inte ihåg men dom hade grävt ner en gammal mjölkkanna o satt en stång från locket o ner till en platta i botten sen satte dom öl på den  som blev kalla o goda:-) bara till att lyfta på locket så följde ölen med upp.

Jag gillar idén med att man får upp ölen samtidigt som man lyfter locket. Lätt och smidigt. Men jag vet inte riktigt om det är vettigt att lyfta upp allt man har i hålan varje gång man behöver något därifrån. Då är det nog bättre att ordna en egen mjölkkanna eller två för ölen! ;)

256:an

  • Inlägg: 173
    • Västmanland
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #6 skrivet: 26 mar-11 kl 23:51 »
Mina föräldrar har en nedgrävd cementring på gården, kallas kort och gott för Ringen. Den ligger för det mesta i skugga och har dubbla lock för att öka isoleringen. Där förvarar de dricka hela sommaren och även smör och annat som inte är så känsligt. Kött och sånt har de i kylen. Ringen är väl ungefär lika kall som en sval, lite beroende på vädret och hur ofta man ränner efter öl ;)

Hemma hos oss har vi också grävt ner en ring, men har inte fått skugga och inga dubbla lock, men eftersom vi saknar kyl och inte vill öppna jordkällaren för ofta använder vi ringer rätt mycket. Fast på sommaren försöker vi att inte ha så mycket kylvaror överhuvudtaget. Eller rättare sagt, vi ser till att äta upp det fort. Men det är fortfarande runt 15 grader där nere, så smör och dricka funkar ju bra. Får vi bar dit ytterlocket och lite buskar runtom så blir det nog kanon!

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 13:17 »
Vi hade ett fyrkantigt hål med jordväggar under en tall. Kanske 50cm djupt och 40*40cm. Funkade fint hela sommaren. Var typ fem grader eller kallare. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

GreenPagan

  • Inlägg: 27
    • Småland
    • Finnaholm
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #8 skrivet: 28 mar-11 kl 08:38 »
Jag har en del erfarenheter av kylgropar. Inte några riktigt välbyggda men de är ganska vanliga i lajv-sammanhang och för andra medeltidsfolk. Grundregeln är att de ska vara minst 1 meter djupa. Med en meters djup eller mer kan du få ca 4 grader året om med ett bra lock och inte alltför ofta öppnande. Kylgropen jag hade i mitt lajvhus (rivet nu, ska bygga nytt framöver är det tänkt) klarade bara hålla ca 10 grader men den var inte mer än ca 70cm djup och riktigt dåligt isolerad uppåt. Jag vet att flera andra i samma lajvby lyckats göra fullt fungerande system som håller runt 4 grader. Något som är värt att tänka på att det är bra med flera "lager" av skugga. Alltså inte bara ett lock för kylgropen utan även ett tak, eller ha den under golvet i huset.

eskimo68

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #9 skrivet: 13 jul-16 kl 11:17 »
Eftersom jag använde den här kedjan som hjälp när jag byggde min egen kylgrop så ger jag några kommentarer med bilder. Alltid bra att ge någonting tillbaka...

Väntade två år för att ha äkta data :)


Grävde ner 50+25+25 cm cementrör (inga möss). Tyvärr hade jag inte lerjord utan var tvungen att gräva i grus (mao vad som fanns runt husgrunden, inte lika effektivt). Gräva i grus var inte heller värst kul, fick dumpa ner 50 cm röret först, sedan stå med kakspade och skyffla upp grus, hoppa på ringen, repetera tills jag kom tillräckligt djupt ner.

Har inte haft något som helst behov av ett dräneringsrör under konstruktionen men men annan jordmån så skulle jag nog lägga till ett, i alla fall om man är nära en brant.

Har fyllt upp med mylla+gräs runt omkring men alla verkar gå just där så gräset kan man glömma.

Bifogar bilder med djup grop, locket och hur det ser ut ovanifrån. Har en sorts vedhämtare som jag sänker ner om jag vill ha kall öl. Några hyllor som kan lyftas om jag vill förvara potatis/morot o dyl. Max 3 bilder dock så...

Längst ner i gropen syns ett dräneringrör (minimal diameter) om det skulle komma vatten i gropen. Varit helt torr hittils.

I locket har jag ett sugrör så att det finns minimal luftcirculation. Vet inte om det gör någon skillnad. Har inte haft mögel eller någonting varken före eller efter.

Locket har 20 cm isolering i mitten. Rätt tajt. Målade locket vitt (från brunt) men ingen skillnad i temperatur. Har en dräneringsvall på några cm runt omkring så kylan kan träffa direkt men den verkar inte ha stor skillnad förutom att det aldrig kommit vatten in ännu.

På vintern håller gropen +2-+5C så länge temperaturen hålls över -5.
På sommaren 10-11C när det är 30C (nära botten). Som värst är det 50C på bakre terassen is solen så får nog vara nöjd (och det finns alltså INGET skydd mot solen vid gropen).

Det här året har gropen dock hållit 13-14C (50 cm högre upp dock)), troligen för att vintern var mild och maj var supervarm så jorden är varm bra mycket längre ner än normalt. Tror inte sugröret "läcker" för mycket. Skulle sätta en minimal fläkt på locket för att suga luft genom dräneringsröret i botten för att testa men har inte hittat någon solpanel som driver en passande fläkt. Beställde en 5e fläkt för att testa med någonsorts eget fuskbygge, kommenterar mera om någon svarar på det här.

Summa summarum. En cementringskylgrop fungerar. Bättre jordmån och litet solskydd skulle bra kunna räcka till för att kunna använda gropen som fuskkylskåp men hade inte chansen till en bättre plats själv. Iden var sista slutligen att kunna förvara vinsterna från trädgården ute tills december/januari i stället för att överlasta kylskåpet.



kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #10 skrivet: 13 jul-16 kl 11:21 »
Den rekommenderade temperaturen för kylskåp är 4-5 grader

eskimo68

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #11 skrivet: 04 aug-16 kl 12:21 »
Följer upp med litet mera data.

Lade till en liten solpanelsfläkt på locket. Jäklar så den var effektiv.
På den positiva sidan så kan jag säga att den fungerade som en dröm. Luften cirkulerar helt klart.
Negativt är dock att det är tydligt att luften sögs in via lockets sidotätning, mao steg temperaturen i gropen med 4 grader :D
Tätade sidorna bättre, blev såpass svårt att lyfta locket att det helt klart blir ett undertryck vid lyftet så tillräckligt tätt skulle jag säga. Nåja, samma slutresultat som utan fläkt så det är alltså jordmassorna/gruset omkring som faktiskt håller en hög temperatur.

Kan bara dra den slutsatsen att det varit en exceptionell sommar (supervarm maj) och inte värst mycket regn (som skulle kyla ner jordmassorna). Så på en meters djup är jordtemperaturen det här året 15 grader. Jösses. Förra året alltså 10 grader. Funderar tom om berget som ligger 20m bort och går nära gropen på djupet värms upp på en så lång sträcka och "hjälper till". Kan väl inte vara. Men rätt osedvanligt att en kylgrop fungerar såpass dåligt. Är förstås 50C vid bakre terassen när solen gassar på som värst.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #12 skrivet: 26 nov-16 kl 17:59 »
Den här typen av miniatyrkällare brukar man gärna placera under köksgolvet, om huset ska byggas på plintar eller torpargrund. Och ordna så man kommer åt den genom en lucka i golvet.  På så sätt blir ju marken effektivt solskyddad närmast omkring.  Om man ska bygga den i efterhand vid ett befintligt hus så bör man nog lägga den i skugga - omedelbart norr om en byggnad, eller i en brant norrsluttning.
Man bör tänka sig för innan man sätter igång och gräver under ett befintligt hus, det har hänt lite för många gånger att t ex skorstensfundamentet eller någon grundsten börjar röra på sig.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #13 skrivet: 26 nov-16 kl 18:58 »
Jag har sett väl fungerande källare under hus med källarlucka. Där  fanns en ventilationskanal på husets norra yttervägg som stack upp en meter, 20 x 20 cm. På vintern när det blev mycket kallt satte dom igen den med en hopknölad trasa. På sommaren brukade där vara 10-12 grader.
kretslopp

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #14 skrivet: 26 nov-16 kl 19:19 »
Torbjörn är ju från Medelpad och mitt  torp ligger i Hälsingland. Därför tror jag att detta med jordkällare under köksgolvet förekommer mer i Norrland. I mitt torp finns ett skafferi bredvid köket. I skafferigolvet är en lucka, och under den ett utrymme 1,5 Meter djup. Det finns en korg, som går att lyfta upp. Men jag tror att folk klev ner dit förr, det finns trappsteg i väggen på ena sida och på den andra var nog hyllor en gång i tiden. Utrymmet är ca 1 x 1 Meter. Utåt finns ett litet fönster, med det är nog för luftning. Går bara att ställa lite snett. Inte helt öppningsbar. På sommarn blir ölen för kallt där nere, so det har väl ca 5 grader.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

johanssonlc

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #15 skrivet: 20 aug-19 kl 18:02 »
Jag har tänkt bygga en med en betongring som har botten och sen en till ring ovanpå. Sen en avsmalning ovanpå det och sen slutligen ett betonglock. Alla skarvar (utom vid locket så klart) har jag sen tänkt att täta med brunnskum. Då borde jag inte behöva nått dräneringshål tycker jag, eller har jag fel? Sen har jag tänkt lägga till ett hål i locket med nät för som står för ventilationen. Hur låter det?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mini-jordkällare istället för kylskåp?
« Svar #16 skrivet: 21 aug-19 kl 15:16 »
Bra tycker jag.  När jag var liten var det vanligt att det som skulle förvaras svalt, förvarades i brunnsspannen som sänktes ned till strax över vattennivån.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser