Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter en get om hon själv får välja  (läst 14295 gånger)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
Vad äter en get om hon själv får välja
« skrivet: 02 sep-11 kl 11:53 »
Har en snabb fråga här till er som är erfarna get-kockar. Jag vet att getter gott o väl kan äta upp en granplanta om det tryter i vinterhagen. Men tror ni att de äter granplantor om de går lösa, dvs om de har att välja och vraka på ett helt kalhygge/skog/ängsmark/åkermark/trädgård  ;D

Jag funderar på att låta mina getter gå lösa dit jag flyttar. Det finns nämligen otroligt mycket sly som växt upp runt gården för att ingen har hållt efter något annat än gräsmattan och betesmarkerna. Det finns mycket namnam i dikeskanterna, i trädgården och på baksidan av ladugården (som snart försvinner i all grönska), dessutom finns ett kalhygge med ett perfekt get-BERG!! Enda problemet är väl att uppe på det här kalhygget så finns det granplanteringar som hyresvärden inte vill ha förstört. Men jag har två stycken getter. Hyr mycket skada kan de göra egentligen? (Med tanke på allt annat gott de kan käka?)
Är det större risk under vintern? När bladen vissnat?   ::)
« Senast ändrad: 02 sep-11 kl 11:55 av Hippievagnen »

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Vad äter en get om hon själv får välja
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 12:43 »
Det gör nog ingen större skada sommartid, men när löven släppt kommer de garanterat gnaga en hel del på grantopparna.

Sen är det ju inte så att två getter kommer käka upp varenda planta, men jag hade nog hellre haft får på en granplantering än getter.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vad äter en get om hon själv får välja
« Svar #2 skrivet: 02 sep-11 kl 13:25 »
Ja, isåfall får det ju bli att hägna in dom i en vinterhage..

Jag brukar ju ge fri tillgång på hö till getterna större delen av året. Jag går med på deras hö-spill så länge de går med på att äta ur mina småmaskiga hö-nät! Som hänger lite överallt i hagen. :)
Tror ni att de ändå vill gnaga på granplantorna, om de har fri tillgång på hö?

Det finns ju mängder med andra träslag för dem att gnaga på vintertid... :P  Här växer det mesta! Någon som vet vad de föredrar?

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Vad äter en get om hon själv får välja
« Svar #3 skrivet: 02 sep-11 kl 18:09 »
Tror ni att de ändå vill gnaga på granplantorna, om de har fri tillgång på hö?

Ja inte skulle då mina getter bara äta hö om det fanns annat att tugga på. Hö är liksom det sistde väljer om de går fritt :) Getterna kommer med all säkerhet att tugga på några av granarna. Sen är ju frågan hur många de tuggar på, kanske 10 och då gör det ju inget, men det kan lika gärna bli 100 granplantor å då kanske det blir lite sura miner från markägaren.

Sen beror det lite på hur stora granarna är också. Om de börjar vara runt 1,5 meter skulle jag nog våga släppa getterna där om det finns mycket lövsly. Men efter att löven släppt gör du nog bäst i att stänga in dem, annars är jag rädd att det är ganska granfritt till våren :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Vad äter en get om hon själv får välja
« Svar #4 skrivet: 05 sep-11 kl 12:05 »
HEJ Hippivagnen din snabba fråga får ett inte lika snabbt svar

Min erfarenhet av att ha getter lösa är grundade på att jag vallade mina 3 lappgetter varje dag, i 3 mån i höstas 2 mån i våras för att jag inte hade någon hage klar.
Getter äter gärna det gräs som växter i planteringar och äldre skog.
Dom äter blåbärsris före lingonris. Rönnris är favorit liksom hos idisslaren älgen. Sen kommer slyris sälgris  och sist björkris. Med ris menar jag det yttersta 2 cm vilket är det sista årets tillväxt. Plus barken på asp sälg al och nere hos dig, andra ädla träslag.
Dom åt även årsskott av gran och tall dock mest barren av tall.
 Har du eget sly som blivit för högt för getter så kapa ner det och du har getterna där och betar tills allt som går att äta är slut.

Min erfarenhet säger att om getterna går lösa så kan inte 2 st göra speciellt stor skada om planteringen är över 2 meter och utom klätterhöjd för att beta späda årsskott och då speciellt toppskottet som om det betas ger en krok på stammen när en gren måste bilda topp nästa år. Men som sagt följ dem ut några gånger så ser du vad dom äter.
Största risken är nog när dom hittar din eller grannarnas trädgårdsland när dom är lösa...och det brukar märkas på ägaren av landet...
Under vintern när snön förhindrade skogsbete fällde vi sälg och björk som betades och gnagdes bark av. Till detta fick dom hösilage.
Ha det gott och lycka till Getar´n
Livsglädje

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Vad äter en get om hon själv får välja
« Svar #5 skrivet: 11 sep-11 kl 17:21 »
Getter är mycket förtjusta i sly och beroende på hur många de är (vi själva har ett 50-tal) så är det snart renbarkat och även ringbarkat...även vintertid har jag varit ute i skogen med våra getter, som äter och gnager av bark och toppskott av gran. Att hugga ner gran och tall kan vara ett sätt om du inte vill låta dom gå fria i en skogsplantering. Mycket näring finns i barken och det är även en stor och bra sysselsättning för djuren. Det märks väl och direkt på mjölkmängd och smak, samma kväll om de fått tillgång till extra sly och bark. Vintertid finns ju i allmänhet inte lika mycket att äta. Det finns dock mycket giftiga växter som du bör se upp med om du har dina djur lösa. Har du en Rododentron, så går getter och även får gärna och äter av detta. Det finns inget hos vare sig djuret eller växten som ger en varning för giftigheten, som gör att djuren gladligen betar i sig läckerheten. ...vilket kan få ödesdigra följder.
Lycka till med dina djur
Annie och Gert

Bondhälla

  • Inlägg: 38
    • Södermanland
SV: Vad äter en get om hon själv får välja
« Svar #6 skrivet: 17 sep-11 kl 18:34 »
Hej!

Jag tänkte precis som du när jag bestämde mig för att ha mina getter lösa. Jag har två dvärggetter och en rätt stor skog där de får vistas fritt. "Varför skulle de välja just mitt nyplanterade äppelträd när det finns så många andra träd att välja mellan?" Det äppelträdet är knäckt på hälften nu kan jag tala om. Och alla småekar i skogen som det värnats om i 15 år på den här gården har de slurpat i sig illa kvickt, trots att jag fått veta idag att det är giftigt för dem.
Min nyplanterade fläder är avbarkad. Och det är bara för att nämna några grejjer de förstört.
Så min erfarenhet av lösa getter är att allt som man vill ha kvar måste stängslas in. Man tror att de är totalt ointresserade av en växt eftersom de inte brytt sig om den på hela sommaren men så plötsligt en dag finns det inget kvar.
Och de nöjer sig såklart inte med att vistas i vår skog, nejdå, de ska prompt in på grannens sida och hänga där större delen av tiden. Snacka om djur med en egen vilja! Och nu är det nästintill omöjligt att stänga in dem. De har fått smak på friheten och tar sig ut oavsett.
Dock har jag en annan åsikt om hö. Mina getter äter gärna hö även om sommaren när det finns så mycket gott att välja på. Jag vet inte om det är en vanesak eller så men om de av någon anledning får en skiva hö om sommaren så glufsar de i sig den hellre än att leta upp en tuva gräs.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad äter en get om hon själv får välja
« Svar #7 skrivet: 18 sep-11 kl 11:26 »
Bondhälla, skulle det kunna vara brist på något spårämne i Din mark?  I så fall drar de omkring, som Du beskriver, och formligen kastar sig över allt "importerat" foder.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 5 användare
Lucy Rist, xaelanar, ekoknutte, FrökenMyra, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser