Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med min skvättare?  (läst 21066 gånger)

Margit

  • Gäst
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #40 skrivet: 12 jul-08 kl 23:23 »
Självklart sitter han inte där utan att bli aktiverad,jag tränar viltspår minst 2ggr i veckan med honom under icke jaktsäsong och ofta får ja använda honom i skarpt läge både under jaktsäsong och övrig tid på året.På dagarna i övrigt när jag är hemma så får han minst en långpromenad eller cykeltur om dagen och med långpromenad menar jag från 7km och uppåt och vid cykelturerna ca 15km.Ena dagen långpromenad och andra en cykeltur,tredje dagen viltspår.Sen blir det några kilometer sammanlagt varje dag om man räknar kissepromenaderna.Detta för att ha en pigg och vältränad hund i skogen under hösten.De dagar han tränar viltspår eller jagat får han av naturliga skäl inte några långpromenader då en hund blir ganska trött av dessa aktiviteter.Att ha en hund i hundgård och sen inte aktivera dom är en ren styggelse som förekommer allt för ofta speciellt hos jägare får jag tyvärr lov att säga.Allt för många jägare låter hundarna stå i gården och de får allt för lite träning och aktivitet under icke säsong,för att sen en till två månader före säsongen drar igång börja hårdträna.Detta leder till mycket olika skador senare på hösten när hundar med dålig kondis kutar runt i skogen.I dagsläget är detta dock inte i lika stor utsräckning som förr men fortfarande allt för ofta.

Det låter bra! Det framgick inte riktigt av ditt tidigare inlägg.

Jag har också skräckexempel på jakthundar som står i hundgård dygnet runt, inte ens en liten sväng för att kissa och skita får de  >:(.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #41 skrivet: 12 jul-08 kl 23:27 »
Att ha en hund i hundgård är det bästa man kan göra för hunden om det sköts på ett bra sätt.Jag har märkt att Laban skvätter mer inne när våra tre katter varit där och han känner av dom,dom har helt enkelt varit "på hans domäner"verkar det som och då måste dett skvättas extra mycket,detta i kombination med en närliggande kennel med löptikar i parti och minut är inte så bra verkar det som.Eftersom han trivs så bra med att vara i hundgård är det en bra lösning då han slipper få en massa bannor för att han kissar inne,för en massa bannor gör absolut inte en hund säker på sig själv i längden och kommer man ingenstans med problemet genom att banna så får man lösa det på annat sätt tycker jag för både husfolkets och hundens skull

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #42 skrivet: 23 jul-08 kl 22:18 »
Men om hunden pinkar revir inne så tror han väl att han är "boss"? Är det inte bara Alfahanen som får markera revir? Då är nog problemet på ett annat plan.
Inte enligt Anders Hallgren, eller mig, Min hane är definitivt inte alfa  :P
Kaninuppfödare och pelargontant.

Margit

  • Gäst
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #43 skrivet: 23 jul-08 kl 22:41 »
Inte enligt Anders Hallgren, eller mig, Min hane är definitivt inte alfa  :P

Vilken tur, hundar kan säkert skvätta ändå. Men jag säger som Frances,  toleransnivån för innekissande djur är noll.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #44 skrivet: 24 jul-08 kl 07:28 »
Jag har också börjat tröttna på  min border/tax därhemma och beställt ett skvättskydd. Så småningom ska han kastreras men plånboken stöder inte det just nu.  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #45 skrivet: 24 jul-08 kl 08:01 »
Vet någon vad det kostar att kastrera en hund ??
Har köpt en spray som jag använder på utsatta ställen.
Dyr men fungerar.
Hedemorahöns

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #46 skrivet: 24 jul-08 kl 08:38 »
Vad är det för spray och var finns den?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #47 skrivet: 24 jul-08 kl 09:10 »
Vet någon vad det kostar att kastrera en hund ??
Har köpt en spray som jag använder på utsatta ställen.
Dyr men fungerar.
Get off?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fridolf2

  • Gäst
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #48 skrivet: 24 jul-08 kl 13:29 »
Vi har haft hanhundar som bott här tillfälligt, och en del har hållit på och skvätt överallt, och mycket tål jag, men inte det. Samma sak om nån av våra egna gamla tikar får för sig att markera inne, då åker dom ut!  På hanarna har vi haft skydd, då händer ju inget , och när man ser att det är på g så kan man säga till dom, missar man då nån gång så förstörs ju iaf inte huset...

En hane som vi tog hand om var riktigt jobbig, och där testade vi ett chip som man sätter in, som en kastrering.. Detta eftersom vi eventuellt ville ställa ut honom senare för och se om det blev nåt.  Det varar ungefär ett halvår, och sen blir han normal igen, då kan man testa och se hur den hunden reagerar.
Det kostade nåt på 1000 kr har jag för mig, och inne på djursjukhuset hade dom aldrig hört talas om metoden, men det är nån veterinär i Malmö, tror jag det var,som började med den. Vi var helnöjda, trots 6 tikar som löpte om vartannat så var han helt lugn och avstressad, åtminstone vad gällde den biten.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #49 skrivet: 24 jul-08 kl 19:52 »
Det heter Stay Away.
500 ml kostar här 149:00.
Har köpt den på Katt & Hund affär.
Det har inte kissats, där jag har sprayat.
Håller tummarna.
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 20:35 av Lycka »
Hedemorahöns

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #50 skrivet: 24 jul-08 kl 20:12 »
Det heter Stay Away.
500 ml kostar här 149:00.
Det har inte kissats, där jag har sprayat.
Håller tummarna.
Då skall vi testa det och hoppas att Göran och Ozzie fattar galoppen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #51 skrivet: 28 aug-08 kl 13:57 »
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, så du kanske har fått mitt förslag redan.
Har du funderat på att kastrera honom. Det skulle jag testa med om det var min hund.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #52 skrivet: 28 aug-08 kl 14:00 »
jag har 3 stk hanhundar inomhus. när hundarna var valp satt alla i bur när dom inte åt, var ute på rast osv. fick aldrig "bara gå omkring" i huset. har aldrig haft en enda kissning inne. när hundarna var c:a 1 år fick dom vara ute på dagtid men i bur på natten. nu är alla ute dygnet runt. hundarna är 3, 5 och 9år. jag har en tik på 4 år som löper 3 gånger om året! och mina hanar pinkar aldrig inne.
hälsn ifrån en nöjd hundägare
Tror inte att burförvaring av hund är tillåtet....
Och jag tror inte att det är pga burförvaringen som de blivit rumsrena...
Jag har aldrig haft hund i bur, annat än i bilen och alla mina hundar har varit rumsrena.


vivi850528

  • Inlägg: 106
  • Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #53 skrivet: 01 sep-08 kl 13:08 »
Under min uppväxt hade vi två hanhundar när den yngsta hanhunden blev könsmogen började han markera inne, ingen av hanhundarna var dominanta utan det var den äldre tiken vi också hade som var det. När den äldsta hanhunden(min hund) dog så började den yngre hanen kissa på alla ställen där min hund oftast låg. Han kissade på min säng, på min dörrkarm m.m. Vi tvättade med ättika men han fortsatte, så vi köpte Urine Gone och tvättade med och sedan dess har vi inte märkt något.

Han kissade alltid då vi inte såg för han visste att vi skulle skälla på honom. Men tror också han markerade pga att han var osäker på "sin plats i flocken".
Nu när han precis fyllt fem har han blivit kastrerad då mina föräldrar köpt en "lovlig avelstik", en Lanseer, mest för att inte riskera några olyckor.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #54 skrivet: 16 sep-08 kl 11:06 »
Det finns ingenting som säger,
att ett kastrat, skulle sluta att kissa inne.
Hedemorahöns

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #55 skrivet: 17 sep-08 kl 00:01 »
Hej :)

Jag har en australisk  terrierkille på 8 månader som är klok som en bok och väldigt lättlärd MEN han skvätter inne! Han markerar överallt, och gärna på skor, väskor och leksaker. Det är inte det att han är nödig, utan det är markeringskiss.

Vad ska jag göra?

Jag har haft hundar i 25 år, men aldrig haft detta problem! I regel märker jag inte att hann skvätt förrän det gått en stund, och att göra nåt då är ju helt bortkastat...

Finns det nån som varit med om liknande, och som har nåt bra tips?!?

/Mia

Halloj!
Nu var ju detta ett bra tag sen, men jag måste bara fråga hur det har gått med din terrier. En av mina jobbarkompisar har nämligen oxå en australisk terrier och hade oxå väldiga problem med att han markerings-pinkade inne kring könsmognaden i vintras. Jag har inte frågat henne hur det är nu, men det skulle vara kul att höra hur andra haft det...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #56 skrivet: 13 okt-08 kl 11:41 »
Ozzie fick sitt skvättskydd idag. Bra att ha när tikarna börjar löpa. Visst e han snygg i "kamo"!!!
Klicka på bilden så blir den större
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vad göra med min skvättare?
« Svar #57 skrivet: 13 okt-08 kl 16:00 »
Ozzie fick sitt skvättskydd idag. Bra att ha när tikarna börjar löpa. Visst e han snygg i "kamo"!!!
Klicka på bilden så blir den större
Ååååh sharpei gullesnutt vill ha!  :-*
Jag har precis beställt ett likadant skvättskydd till nalle fast i grå kamo  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Re:Vad göra med min skvättare?
« Svar #58 skrivet: 15 okt-08 kl 08:17 »
jag skulle hålla honom i en bur ett tag. där är hans revir och inte hela huset
Vi fick problem för ngr. veckor sedan med att ngn. av hundarna sket inne. båda skämdes så jag vet inte vilken som var skyldig. Efter ngr. nätters upprepande så gjorde vi helt resolut en stor bur under trappan i hallen, där de sover normalt. De stängs in för natten. Finns ingen anledning att behöva torka hundskit. Vi har ju hundarna för vår skull, eller hur? Så det där med hundbur fungerar utmärkt. Vår senaste tik hade vi aldrig problem med att bli rumsren. Tilläggas att de är ute hela dagarna och halva nätterna. De går gladeligen in i den på kvällen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 3 användare (2 dolda)
Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser