Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Dessa johannesörter....  (läst 6945 gånger)

Gozefa

  • Inlägg: 11
    • -
Dessa johannesörter....
« skrivet: 06 jul-11 kl 20:41 »
Godagens!
Jag är väldigt intresserad av att få veta skillnaden mellan äkta Johannesört, och fyrkantig johannesört. Ja, utseendemässigt har jag förstått att det finns vissa skillnader, men jag är i det här fallet mer intresserad av den kemiska sammansättningen, alltså på vilket sätt är den Äkta johannesörten mer så att säga eftertraktad som läkeväxt, om det är så. Anledningen till min fråga är att det växer så vansinnigt mycket Johannesört av den fyrkantiga sorten i närheten av mitt hem, och jag vill gärna veta om jag kan använda den på precis samma sätt som jag vanligen använder den äkta johannesörten.
Tack för mig :)

Bifogar en bild på båda johannesörtarna...

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Dessa johannesörter....
« Svar #1 skrivet: 06 jul-11 kl 21:10 »
Har också letat svar på denna fråga, utan större lycka. I boken Nyttans växter av Kerstin Ljungkvist läste jag att de båda har använts på samma sätt, men den sa egentligen inget om ifall de innehöll samma/ lika mycket verksamma ämnen.

Djinn

  • Gäst
SV: Dessa johannesörter....
« Svar #2 skrivet: 07 jul-11 kl 14:09 »
Blev nyfiken och läste i mina örtaböcker, men hittar inte heller några uppgifter om detta. Överallt refereras det till "Äkta Johannesört" och de andra nämns inte alls. Dumt.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Dessa johannesörter....
« Svar #3 skrivet: 07 jul-11 kl 20:39 »
I Australien, där den räknas som invasivt ogräs, finns en massa info om hur den utrotas bäst osv. På en officiell hemsida för regeringen lokalt för New South Wales har de följande information för agrikulturella frågor:

Citera
There are two main strains of St John’s wort in NSW. Knowing which strain of St John’s wort you are dealing with is essential, as toxic properties and management options will depend on the strain present.

The narrow-leaf strain is more widespread and contains more oil glands in the leaves, resulting in higher levels of hypericin. The plants are late-flowering and tall, with thin stems and small seed capsules.

The broad-leaf strain contains fewer oil glands in the leaves, resulting in lower levels of hypericin. It is early-flowering and short, with thick stems and large seed capsules.

Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att halten gift är i korrelation till antalet giftblåsor. Eftersom dom två arterna i tråden har ungefär lika tätt mellan blåsorna, skulle man nog för säkerhets skull därför betrakta dem som likvärdiga i det här avseendet.

H. maculatum används specifikt angivet som medicinalväxt också. Universitetet i Bukarest anger förljande i en text som handlar om förökningen:
Citera
In spite of this, many authors discovered that H. maculatum plants synthesize and accumulate hypericin and falvonoids, in amounts close to those detected for H. perforatum [3; 4; 5]. MURCH et al. [6] underlined the fact that remarkable differences were found regarding the hypericin content, or other compounds, of different comercial extracts of Hypericum.
This variability is presumably the result of several factors, including genotype, weather, and the method used for plant production [6; 7]. Moreover, the plants are usually grown in the field, and are therefore susceptible to contamination by pollutants and to infestation of
pathogens and insects that can compromise the quality of the products. One solution to the
problems faced by the phytopharmaceutical industry is the development of in vitro systems
for the production of medicinal plants.

Den australiska infon rör H. perforatum och den rumänska H. maculatum m.fl. Många arter, förutom de med nål-liknande blad, har ju oljeblåsor i bladen. Jag skulle orientera mig efter detta om det vore jag. I engelskspråkiga länder och i Amerika skiljer de ofta inte ens mellan arterna. De kallas "St John´s Wort" många utav dem.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Dessa johannesörter....
« Svar #4 skrivet: 07 jul-11 kl 21:10 »
Tack för den infon christinag!
Får ge mig ut i morgon och se om Johannesörten här har blommat över än.

En liten halvt off topic berättelse om Johannesört. En bekant hade en bagge som var hemskt ilsken och stångades. Han släpptes på bete i en hage där det växte mycket Johannesört och efter ett tag blev baggen snäll och lugn. Han såldes sedan, men efter en tid på det nya stället blev han åter ilsken.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Dessa johannesörter....
« Svar #5 skrivet: 07 jul-11 kl 23:41 »
En bekant hade en bagge som var hemskt ilsken och stångades. Han släpptes på bete i en hage där det växte mycket Johannesört och efter ett tag blev baggen snäll och lugn. Han såldes sedan, men efter en tid på det nya stället blev han åter ilsken.
;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gozefa

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Dessa johannesörter....
« Svar #6 skrivet: 08 jul-11 kl 21:15 »
Oi tack för infot! Nu känns det genast lite bättre :) Jag har upptäckt att de båda arterna gärna växer omlott med varandra, här där jag bor i alla fall. Men H. makulatum blommar visst tidigare ja, nu är det ännu lättare att se skillnad. Shysst anekdot förresten, vet ni om den har samma lugnande effekt på oss människor? Eller baggen kanske var helt enkelt deprimerad...

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Dessa johannesörter....
« Svar #7 skrivet: 08 jul-11 kl 21:34 »
Det står väldigt mycket om örtens effekter på psyket i örtböcker och homeopatisk litteratur. Mest pratar man nog om antidepressiv verkan och även effekt på psykosomatiska sjukdomar hos barn och vuxna (tex sängvätning). Den har även sårläkande och inflammationshämmande verkan använd utvärtes, men även urindrivande och kramplösande verkan invärtes. Du kan säkert hitta en del info om du googlar litet. Det lönar sig att samla litet. Kanske finns fler deprimerade getter som behöver litet sånt ;D
« Senast ändrad: 08 jul-11 kl 21:38 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gozefa

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Dessa johannesörter....
« Svar #8 skrivet: 08 jul-11 kl 23:11 »
Jajamensan, har samlat på mig och nu ligger en del i tinktur och tänkte göra ett oljeutdrag även. Har använt mig mycket av johannesört tidigare fast detta år är det första gången jag plockar själv. Bra att ha särskilt lagom till nästa vinter då mörkret gör oss trötta och nedslagna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser