Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  60 grader i komposten.  (läst 2584 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: 60 grader i komposten.
« Svar #20 skrivet: 15 okt-20 kl 21:23 »
Vid anaerob nedbrytning (biogasproduktion) får man bara ut 0,4 MJ värme från ett kilo socker. Därför gör ofta reaktorn värmeisolerad. Biogasproduktion i liten skala, torde vara ganska sällsynt.


Jag kollade upp det där för många år sedan. Det verkar som att det är någorlunda vanligt på landsbygden i delar av Asien. Man rötar toaavfall, gödsel, hushållssopor m.m. i nedgrävda rötkammare av tegel och leder gasen till enkla gasklockor gjorda av oljefat (ett upp-och-ned i ett annat, det undre med vatten i) och tar gasen vidare till gaskök och lampor.


Då när jag kollade upp det hittade jag fler spännande grejer och skisser på enkla rötkammare med IBC-tankar eller liknande och det finns kvar som en lust att fixa en sån. Man skulle ha två tankar kopplade efter varandra för att det skulle bli bra.


Även om det är ovanligt hos oss så förekommer det på andra platser. Med nedgrävda IBC-tankar omgivna av markisolering tänker jag mig att det skulle gå att få sån värme att sjukdomsalstrare bryts ned och den anaeroba processen hålls igång. Det vore jättehäftigt att kunna ha ett litet gaskök som drevs av husets och trädgårdens avfall!
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: 60 grader i komposten.
« Svar #21 skrivet: 17 okt-20 kl 18:39 »
Biogasproduktion är spännande. En gasreaktor är enkel att göra. Sök på biogas här på forumet.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare (1 dolda)
camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser