Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastruller och pannor till gasspis?  (läst 24555 gånger)

Altair

  • Inlägg: 97
Kastruller och pannor till gasspis?
« skrivet: 28 jul-09 kl 14:25 »
Jag ska flytta till en lägenhet med gasspis. Kan jag använda mina kastruller och pannor som jag redan har? Har en gjutjärnsgryta, kastruller med lite tjockare botten från Hackman och en panna med teflon som är ganska tjock i botten.

Några andra tipps angående gasspis och ugn med gas?

Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Kastruller och pannor till gasspis?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-09 kl 15:45 »
Gjutgärnspanna vet jag inte men alla andra grytor går att använda, dock kommer de bli runda i botten så den dagen du flyttar måste du köpa nya för de kommer att gunga på en flat spis. Annars är det enbart positivt med gasspis när man lärt sig laga mat med den. Man spar en massa energi och allt värms mkt fortare.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

jenses

  • Gäst
SV: Kastruller och pannor till gasspis?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-09 kl 18:11 »
Med gjutgärnspannan blir det inget problem, den funkar finfin på gasspisar.

Altair

  • Inlägg: 97
SV: Kastruller och pannor till gasspis?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-09 kl 00:21 »
Varför blir de rundade i botten, "smälter" de?
Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Kastruller och pannor till gasspis?
« Svar #4 skrivet: 29 jul-09 kl 07:37 »
Varför blir de rundade i botten, "smälter" de?
Gaslåga värmer inte hela ytan som en flat spis gör. Plus att det är ju lågor och längst ut i lågan är det mycket varmare än på en vanlig spis. Därför går det så fort att laga mat på en sån. Och därför formar sig pannor och grytor efter lågan.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kastruller och pannor till gasspis?
« Svar #5 skrivet: 29 jul-09 kl 09:57 »
Vi hade gasspis i sommarstugan i många år (1971 - 1998), och jag kan inte påminna mig att några kokkärl blev nämnvärt runda i botten där. Men jag kan mycket väl tänka mig att det händer på kärl med mycket tunn botten (billiga rostfria eller emaljerade kastruller, lätta campingstekpannor och sånt). Det är samma gamla kastruller som används även på elspisen numera.

Här hemma hade jag en emaljerad stekpanna där botten så småningom började bukta upp kraftigt i mitten. Och den har aldrig använts på annat än elspis.

Förmodligen är väl risken större att man får bucklig botten om man ofta ställer till med torrkokningar eller fastbränningar.

 

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Kastruller och pannor till gasspis?
« Svar #6 skrivet: 03 aug-09 kl 21:41 »
Jag kör mestadels med kopparpannor och gjutjärn.. men har ju en del gamla kvar med plasthandtag.. då får man vara noga med att ej dra på för fullt så det brinner plast sen..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 2 användare (1 dolda)
Peter and Marlin Wicks

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser