Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläckar av maskrosor  (läst 10299 gånger)

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Fläckar av maskrosor
« skrivet: 26 jun-09 kl 15:50 »
Vet någon hur man får bort fläckar av maskrosor på kläderna?
MASSOR av barnens kläder är fulla av fula bruna ringar som inte går bort i tvätten.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Fläckar av maskrosor
« Svar #1 skrivet: 26 jun-09 kl 21:39 »
Maskrosornas saft innehåller ett ämne som liknar naturgummi (men med usel elasticitet och hållbarhet). Metyletylketon (MEK) kan fungera om det inte gått för lång tid. Vanlig sprit kan också fungera.

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Fläckar av maskrosor
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 15:43 »
Testa galltvål tycker det funkar mot det mesta
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Fläckar av maskrosor
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 16:20 »
Testa galltvål tycker det funkar mot det mesta
Har det funkat mot maskrosfläckar för dig?

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Fläckar av maskrosor
« Svar #4 skrivet: 31 jul-09 kl 11:15 »
Jag har fått bort sådana ringar från gamla ärvda plagg, ringar som suttit i åratal.
Jag använde vanishpulver, dubbel dosering och sedan la jag plaggen i blöt över natten, vissa plagg låg ett helt dygn, men sedan var fläckarna borta.

Blanda inte ljusa och mörka plagg i samma blötläggning för vissa plagg fäller när de ligger i kallvatten.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Fläckar av maskrosor
« Svar #5 skrivet: 31 jul-09 kl 13:32 »
Jif på en tvättsvamp och gnida lite innan man slänger den i tvättmaskinen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 2 användare
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser