Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göingeget  (läst 2305 gånger)

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
Göingeget
« skrivet: 27 mar-09 kl 15:50 »
Hej!

Jag har länge tänkt på att jag skulle vilja ha getter. Samtidigt skulle jag då vilja hjälpa till, för att någon hotad svensk lantras kanske skall få än större möjlighet att leva vidare. Eftersom jag är skånska till börden, undrar jag lite om Göingegeten. Jag undrar också rent allmänt om hur det är att ha getter, vad behöver man? Är det svårt att få tag på Göingegetter? Det står ju väldigt mycket om getter och allt vad som rör dessa, under denna tråd. Förvirrande mycket och det känner som att trampa ut i gungfly, att söka information.
Finns det nån getkunnig, som skulle kunna tänka sig att ge mig några råd, vore jag väldigt tacksam.

Mvh

Cecilia
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Sussilo

  • Gäst
SV: Göingeget
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 00:50 »
Här får du info och rådgivning om allmogegetter som är utrotningshotade, dvs göinge-, jämt- och lappget:  http://www.allmogegeten.se/
Den svenska lantrasgeten är också skyddsvärd och passar i alla delar av landet. Se till att du får ett härstamningsbevis av säljaren. Börja med att läsa om getter. Det finns en tråd som heter "Böcker om getter" med förslag på litteratur. Se också inledningstråden "Länktips getter och getskötsel."  Lycka till!

« Senast ändrad: 28 mar-09 kl 11:10 av Sussilo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser