Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blåbär  (läst 7208 gånger)

solve 777

  • Gäst
blåbär
« skrivet: 01 aug-05 kl 18:28 »
hur är det i skogen  ? finns det mycket blåbär att plocka ? Själv bor jag i stockholm och är 40  år,         vill hitta någon som vill gå med.    solve 777

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:blåbär
« Svar #1 skrivet: 08 aug-05 kl 15:05 »
Plockade ca 4 liter på 1½ timme.... Förvisso norröver, men i alla fall.... Härligt!
Nu ska här syltas!
If You Run You'll Just Die Tired

Neiklot

  • Gäst
Re:blåbär
« Svar #2 skrivet: 08 aug-05 kl 15:11 »
Blekinge : Bären är många, och feta som tumnaglar!

 ;D

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:blåbär
« Svar #3 skrivet: 08 aug-05 kl 18:14 »
Mmmmmmm.
Har just kokat ett antal liter syltå har fortfarande massa bär kvar... + hela skogen!
Det lär bli några timmar per dag så att jag får ihop så mycket som möjligt... Vet nån f.ö. hur man gör blåbärsvin?!
Verkar smaskigt..... :D
If You Run You'll Just Die Tired

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:blåbär
« Svar #4 skrivet: 11 aug-05 kl 14:54 »
Längst upp i norr är det också dags att börja ge sig ut i blåbärsskogen!  :D

yellowcity

  • Inlägg: 23
Amerikanska blåbär
« Svar #5 skrivet: 27 dec-05 kl 00:04 »
Hej jag undrar hur lätta de stora amerikanska blåbären att odla.
Bor på västkusten 6 mil från Göteborg.

min jord är sand och lerig på en bergterrass

Vart köper man större partier, grossist eller ???

Alma

  • Inlägg: 124
    • Västergötland
Re:blåbär
« Svar #6 skrivet: 27 dec-05 kl 14:37 »
Blåbär vill ha surjord som rhododendron (som det finns specialjord till), om du inte vill köpa jord så kanske det räcker med att blanda i torv? Jag är dock ingen expert på jordmixtrande så det kanske någon annan kan bättre. Däremot så har jag en länk till en försäljare www.seglorabar.com /alma
Jag ska lära mig allt!

Adrian

  • Gäst
Re:blåbär
« Svar #7 skrivet: 12 mar-06 kl 11:25 »
Hur gör man om man nu ska odla blåbär? Ska man bara ta några bär ifrån skogen eller? ???

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:blåbär
« Svar #8 skrivet: 12 mar-06 kl 11:35 »
Det finns blåbärsplantor att köpa på handelsträdgårdar.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:blåbär
« Svar #9 skrivet: 20 jun-07 kl 15:44 »
Plockade ca 4 liter på 1½ timme.... Förvisso norröver, men i alla fall.... Härligt!
Nu ska här syltas!

Efter att ha drabbats av åsikten på nätet att man lyckas plocka en 10 l hink full med blåbär på en kvart (i Polen?) hittade jag det här mera realistiska inlägget på alternativ. Men ändå... Blåbären har mognat här i Tyskland (kan det vara rekordtidigt?), så jag var ute i går och idag och plockade flitigt, men när jag läser om hur snabba andra är får jag komplex (för att inte tala om träningsvärk i knäna). I varje fall har jag fryst in bären medan jag letar efter häftiga syltrecept - smakat dem råa har jag inte, p g a rävbandmasken - verkligen sorgligt. Hittills har jag hittat förslag på blåbärssylt med koriander, vanilj, cassis, kanel, apelsin och citron. Och drottningsylt. Flera bud? Torkning, likör- och vintillverkning är tyvärr inte aktuellt p g a de äckliga bandmaskarna som inte dör av något annat än kokning. Däremot lär det blir en och annan kaka/paj under sommaren.

Ska nog vänta med syltkokningen tills det regnar och passa på att plocka ett par liter om dagen tills dess. Kan det hända att man kan få upp plockningshastigheten?? Det är ju inte mängden bär i skogen det är fel på. Och inga konkurrenter om härligheten! Hallonen är också på gång, men så länge det bara finns enstaka mogna, kan jag vänta.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:blåbär
« Svar #10 skrivet: 22 jun-07 kl 21:24 »
Ska nog vänta med syltkokningen tills det regnar och passa på att plocka ett par liter om dagen tills dess. Kan det hända att man kan få upp plockningshastigheten?? Det är ju inte mängden bär i skogen det är fel på. Och inga konkurrenter om härligheten! Hallonen är också på gång, men så länge det bara finns enstaka mogna, kan jag vänta.
Jag brukar hålla mig kring 20-60 liter i timmen när jag plockar och säljer blåbär men det är inte precis rena bär. Det värsta med blåbär om man ska använda själv är att rensa dom. Man kan grovrensa genom att hälla blåbären i en balja med vatten, kart och skräp flyter medan mogna bär ligger på botten men det blir mycket spill med den metoden... Det är nästan så jag överväger att inte använda blåbärsplockare när jag plockar för husbehov.

Det finns alltid blåbär att plocka, det gäller bara att hitta dem :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:blåbär
« Svar #11 skrivet: 23 jun-07 kl 21:47 »
Men blir inte blåbären mosiga när man använder bärplockare? Själv plockar jag dem ett i taget, men har fått upp hastigheten under veckan genom att plocka med båda händerna samtidigt medan hinken står stadigt. I alla fall blir det nästan inget att rensa. Sen hjälper det förstås hastigheten att träningsvärken börjar gå över. Ska dock fundera på om jag ska skaffa mig en bärplockare.

Fast idag plockade jag hallon - nästan 2 kilo. Mycket bekvämare för ryggen även om nässlorna och de sticksiga björnbären var lite jobbiga. Nu blir det hallonsylt och drottningsylt och hallonlikör.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:blåbär
« Svar #12 skrivet: 23 jun-07 kl 22:50 »
Nej de blir inte speciellt mosiga med bärplockare. Bär du bären i en säck eller i en ovanligt hög hink så kan de däremot bli mosiga.

Min farmors syster var oerhört snabb på att plocka blåbär med händerna. Hon liksom silade blåbärsriset mellan fingrarna samtidigt som hon rörde dem så bären hamnade i händerna. Hennes bär var i det närmaste skräpfria och morsan brukar berätta att hon plockade nästan lika snabbt som morsan gjorde med plockare! Jag brukar plocka hjortron med båda händerna och det är jobbigt för ryggen men är det bra med bär så lönar det sig. Lättsamast är det att plocka med en hand och stödja sig på knäet/benet med den andra :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Hilbur

  • Gäst
Re:blåbär
« Svar #13 skrivet: 02 jul-07 kl 09:58 »
Tänkte tipsa om att det dinns spec bärrensare att koppla ihop med dammsugaren för att rensa tec lingon och blåbär (måste vara lite hårdare bär)
Jag har precis fått en av en bekant men inte hunnit testa den, tydligen ska den vara väldigt effektiv så det enda som återstår efter det är att plocka ur bär som inte hör hemma ex kart osv.. Kanske kan vara något?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 5 användare (1 dolda)
Trolle_85, xaelanar, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser