Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  växthus grund  (läst 3098 gånger)

Salta Lyktan

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
växthus grund
« skrivet: 12 apr-24 kl 19:22 »
hej. har en kompis som ska skaffa växthus i år. Men hon vet inte hur hon ska göra med grunden. tomten består av typ lera eller lerblandat. om det hjälper så bor hon uppe i västerbotten

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: växthus grund
« Svar #1 skrivet: 12 apr-24 kl 22:22 »
Det beror ju på mycket mer också.
T ex om marken brukar röra sig mycket vid tjällossningen eller ligger stilla, om det alltid är torrt och bra bärighet eller om det tidvis blir vattensjukt.
Man bör också väga in vilken ambitionsnivå man har när det gäller livslängd hos växthuset samt hur stort och tungt det kommer att bli. 
Är det någon form av byggsats eller monteringsfärdigt växthus, så är det lämpligt att följa leverantörens anvisningar.

 

Anders Flix

  • Inlägg: 1725
  • Lever för att leva!
    • -
SV: växthus grund
« Svar #2 skrivet: 16 apr-24 kl 08:03 »
Hur stort är växthuset? Har du en bild eller länk?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: växthus grund
« Svar #3 skrivet: 18 apr-24 kl 12:26 »
Min erfarenhet av växthusbyggen är att man ska lägga ner mycket arbete på grunden.
Jag har haft växthus där grunden tippat och rutor spräckts. Det har lyckats ta sig in både kirskål och kvickrot under en djup, gjuten grund.
Jag rekommenderar att man gräver och gjuter en kantbalk och ovanpå den murar upp några varv med leca för bekväm ståhöjd.
Anlägg en rejäl "skyddszon" runt växthuset som går lätt att hålla ren för rotogräs som vill smita in om det ska vara odlingsbäddar.
Förankra växthuset rejält så det klarar hårda vindkast om det är en lätt konstruktion.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser