Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som "skäller" ( hostar) ?  (läst 3938 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Tupp som "skäller" ( hostar) ?
« skrivet: 15 okt-08 kl 09:22 »
Har en Brahma tupp som har börjat att hosta ? låter som att han satt i halsen ( svårt att förklara ) Han är som vanligt i övrigt kan han ha blivit förskyld dom går ut och in som dom vill och vissa fm har vi haft nollgradigt och till och med minus . Vi har ett väl isolerat hönshus och där är det bra temperatur. Någon som vet vad han kan ha fått för något dom äter pullfor blandat med snäckskal och lite havre. Får lite matrester samt det dom själva hittar ute på gården  ???. Eva
Nybliven gårdsägare

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Tupp som "skäller" ( hostar) ?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-08 kl 22:25 »
HALLÅÅÅ  !!! Är det verkligen ingen som har en aning om vad det kan vara ? Han har galt  ::) som en "normal" tupp innan visserligen med en bas tonad sådan men helt normalt Snälla hjälp tycker synd om honom . Kan han ha satt ngt i halsen   ???
Nybliven gårdsägare

Bovanägare

  • Gäst
SV: Tupp som "skäller" ( hostar) ?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-08 kl 08:38 »
Ja han kan ju satt fast nått i halsen. Andra djur kan ju få det så borde väl höns ochså kunna sticka eller kila fast nåt skal eller strå i halsen. Fast jag har aldrig varit med om det.

Sen finns det ju nåt som heter Gapmask, en inälvsparasit som sätter sig i svalg hos höns. Men jag tror att det är ovanligt. De kan ochså då få svårt att andas och man kan se att de står med öppen mun ibland.

Jag kan ej komma på nåt mer förslag.
Lycka till med tuppen!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Tupp som "skäller" ( hostar) ?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-08 kl 13:43 »
HALLÅÅÅ  !!! Är det verkligen ingen som har en aning om vad det kan vara ? Han har galt  ::) som en "normal" tupp innan visserligen med en bas tonad sådan men helt normalt Snälla hjälp tycker synd om honom . Kan han ha satt ngt i halsen   ??? Han har galt   som en "normal" tupp innan visserligen med en bas tonad sådan men helt normalt

Det finns flera sjukdomar som orsakar hosta. Du har väl tagit ur honom ur flocken?
Några andra saker mer än hosta på honom eller dina andra höns? Heshet ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Tupp som "skäller" ( hostar) ?
« Svar #4 skrivet: 16 okt-08 kl 21:37 »
Nej inga andra symtom . Idag gol han som vanligt men på em så lät han som om han "hostade" igen. Funderar på om det kan vara ett litet snäckskal som satt sig på tvären  ???
Nybliven gårdsägare

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Tupp som "skäller" ( hostar) ?
« Svar #5 skrivet: 17 okt-08 kl 22:08 »
Vi har råkat ut för gapmask en gång när vi inte hade så många höns och hade dem ute på gården... De älskade att gå och picka i sig mask i hästhagen, bredvid och på dynghögen...

En dag började en höna som gurgla i andningen (har du lyssnat på hans andning för övrigt eller "hostar" han bara?). Dagen efter så hade en tupp och 4 höns till börjat... När tuppstackaren försökte gala lät det bara som något rossligt slemgurgel i halsen.. Tillslut fick han inte ut något ljud alls. För övrigt gick de och gapade och ruskade på huvudet.

Jag kollade upp vad de kunde ha drabbats av och det var gapmask... En parasit som smittar genom daggmaskar. Tydligen så förekom den i väldigt många maskar så det var ganska stor risk för dem att få detta.

Vi behandlade med vanligt avmaskningsmedel för katter och sedan var de friska och krya igen... Adolf (tuppen) kunde gala igen. :)

Han har inte satt vatten i fel strupe då? Då kan de också gå omkring och rossla, men brukar ju gå vöer snabbt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bovanägare

  • Gäst
SV: Tupp som "skäller" ( hostar) ?
« Svar #6 skrivet: 18 okt-08 kl 12:25 »
Hur går det med tuppen?

Har du bett honom säga: Ahhhh och gapa!!! ;D.

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Tupp som "skäller" ( hostar) ?
« Svar #7 skrivet: 21 okt-08 kl 15:44 »
Hej allt är nu bra med tuppen . Jag sa att han skulle gapa o säga ahhhhhhhh   ;D . Skämt åsido men han gal som bara den igen vackert o högt och inget  "hostande " Förmodar att han satt ngt på sniskan i halsen eller så är han en skämtare med sin matte  ;D som bara är jätte lycklig att han mår bra igen.  :)
Nybliven gårdsägare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser