Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värma längan?  (läst 10774 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Hur värma längan?
« skrivet: 01 feb-18 kl 21:37 »
Hej!
Vi har starka planer på att flytta till vårt sommarhus i norra skåne.
Mycket fix med huset återstår, avlopp, murstock ska renoveras, badrum ordnas, elen skall dras om och sist och kanske störst... Uppvärmning.
Jag har inte en aning om vad vi ska välja här.
Husets är 130 kvm med råvind. Englasfönster som skall få ett vinterglas på insidan. Dragiga golv med lite sand under, samt två jordkällare. Halvstock liggtimmer med panelAd fasad, murstock sitter i anslutning till ett sovrum, kök och vardagsrum. Men ett sovrum, vall och ett stooort sovrum har ej kontakt med murstocken.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-18 kl 21:43 »
Tidigare uppvärmning har varit direktverkande el och innan för länge sedan kaminer.
Vi är två vuxna och fyra barn i blandade åldrar men vi kommer göra av med en del varmvattten misstänker jag. Är hyfsat händig men kan inget om olika tekniska detaljer och transformatorerackumulatorerhitochdit. Vill gärna ha något som inte kostar allt för mycket att köpa och installera och som inte kostar allt för mycket i drift. Med andra ord, alla russin ur alla kakor. Kan ni hjälpa oss på vägen?

God vår

Kristoffer

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #2 skrivet: 01 feb-18 kl 22:09 »
Om du kan få loss sisådär 130 000 till en bergvärmepumpinstallation så har du ett bekymmersfritt system som inte kostar så mycket i drift. Det går ju åt lite till för att få ut värmen i huset, men varmvattnet brukar de nog ha i apparaten. Sedan "behöver" du givetvis en kamin eller dylikt så du kan elda när andan faller på eller det är strömavbrott.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #3 skrivet: 01 feb-18 kl 22:31 »
Tack för svar!
Tyvärr är de summorna till för drömmarna. Jag kan kanske få loss 30.000. Så tanken har väl varit någon begagnad effektfull kamin kanske med beg luftvärmepump. Kanske om man kunde koppla vedeldad spis i köket till någon tank och koppla på element eller nåt. Med summan jag kan lägga får det bli lite halvbra nödlösningar tänker jag.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur värma längan?
« Svar #4 skrivet: 01 feb-18 kl 22:33 »
Om du kan få loss sisådär 130 000 till en bergvärmepumpinstallation så har du ett bekymmersfritt system som inte kostar så mycket i drift. Det går ju åt lite till för att få ut värmen i huset, men varmvattnet brukar de nog ha i apparaten. Sedan "behöver" du givetvis en kamin eller dylikt så du kan elda när andan faller på eller det är strömavbrott.


Med tanke på läget i norra Skåne, tror du det skulle funka tillräckligt och spara pengar att köra på en luft/vatten-värmepump istället?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur värma längan?
« Svar #5 skrivet: 01 feb-18 kl 22:53 »
Med tillgång till tillräckligt mycket mark, så kan man ha jordvärme istället för bergvärme, bägge är värmepumpslösningar. Det är oftast billigare att gräva ner jordvärmeslang än att borra för bergvärme. Och då kanske det räcker med 100.000 kr istället.
Ännu lägre installationskostnad blir det med en luft/vatten värmepump, men den "sparar" något mindre el.
Alla de lösningarna kräver vattenburen värme inne (golvvärme eller radiatorer) och kombineras med en eller flera ackumulatortankar, och har också förmågan att ge tappvarmvatten. Installationerna av både golvvärme, vattenradiatorer, ackumulatortankar och värmepumpslösningar görs av "rörmokare". Det inget man pular med själv.

Jämfört med att köra med direktverkande el, så går det åt betydligt mindre el (alltså en besparing på sikt) med olika värmepumpslösningar, så efter ett antal år, så har man räknat hem installationskostnaden.

Sätter man dessutom upp solceller (som tillverkar el), så minskar den mängd el man behöver köpa ännu mer. Det är också en investering som man kan räkna med betalar sig efter ett antal år.


Sedan så finns ju luft/luft värmepumpar, de ger värme till bostaden med mindre elåtgång än direktverkande el, men inget varmvatten.
Och så kan man elda i eldstäder inomhus med ved i diverse kaminer och vedspis, men det tycker många är krävande efter några år, bl.a. eftersom det blir ständig passning. Det ger heller inget varmvatten.
Har man någon av de ovanstående lösningarna, vill man nog också ha elradiatorer som komplement, dels om man inte hinner/orkar elda, eller om luft/luft värmepumpen inte räcker till vid riktigt kallt väder.

Har man tillgång till ved, så finns ju också möjligheten att elda i någon form av vattenmantlad kamin, i en kökspanna (som finns i köket och kan vara kombinerad med vedspis), eller i en vedpanna (som finns i ett pannrum någonstans), och värma en eller flera ackumulatortankar som ger tappvarmvatten och värme till den vattenburna uppvärmningen. Man har oftast en elpatron som kompletterar eldandet. Sådan värme kan kombineras med solpaneler (som värmer vatten), vilket gör att man slipper elda mellan ungefär mars/april till oktober, utan får både värme och varmvatten den vägen under ljusare delen av året.
En sådan lösning kostar nog som en värmepumpslösning ungefär

Den stora skiljelinjen egentligen, är om man tänker sig vattenburen värme eller ej.

Med vattenburen värme, så fixar man varmvattnet samtidigt som värmen. Med andra lösningar, så behöver man värma vattnet för dusch/bad, disk osv. i en egen lösning.



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #6 skrivet: 01 feb-18 kl 23:26 »
Tack för svar!
Tyvärr är de summorna till för drömmarna. Jag kan kanske få loss 30.000. Så tanken har väl varit någon begagnad effektfull kamin kanske med beg luftvärmepump. Kanske om man kunde koppla vedeldad spis i köket till någon tank och koppla på element eller nåt. Med summan jag kan lägga får det bli lite halvbra nödlösningar tänker jag.

Ja, då får man kompromissa ;)

En billig och effektiv lösning är ju luft/luft-värmepumpen. För 25 000 får du en ny med bra värden uppskruvad och klar. Du kan behöva några tystgående fläktar (datafläktar av den tystaste sorten) i innerväggarna för att få runt värmen bra. Köp inget begagnat där. Då har du värmen klar, och då är det varmvattnet på tur. En elvarmvattenberedare bränner kanske en tusenlapp i månaden, men där finns mycket att spara på att snåla med varmvattnet och det går att bygga en solfångare som står för billigt sommarvarmvatten.


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #7 skrivet: 02 feb-18 kl 00:03 »
Ja, då får man kompromissa ;)

En billig och effektiv lösning är ju luft/luft-värmepumpen. För 25 000 får du en ny med bra värden uppskruvad och klar. Du kan behöva några tystgående fläktar (datafläktar av den tystaste sorten) i innerväggarna för att få runt värmen bra. Köp inget begagnat där. Då har du värmen klar, och då är det varmvattnet på tur. En elvarmvattenberedare bränner kanske en tusenlapp i månaden, men där finns mycket att spara på att snåla med varmvattnet och det går att bygga en solfångare som står för billigt sommarvarmvatten.


ovan beskrivna är den bästa o billigaste lösningen. jag bor i södra småland,(Alvestaomr.) och har luft/luft med el. varmvattenberedare och som komplement vedkamin i köket som också går att laga mat på vid elavbrott. De är dock sällsynta numera då EON grävt ner det mesta.
Vad du skall tänka på med luft/luft är att välja rätt storlek,välja en pump med högsta prestanda och av premiumkvalite.ligger runt 20000 (oftast inkl. inst.)men sparar in sig snabbt jämfört med direktverkande el. norra skåne har ju vinter max 2 veckor om året ,resten är ju bara en lång höst.Där funkar en luft/luft perfekt,de nya pumparna klarar lätt ner mot 25 minus och en del lägre ändå men så långt under nollan är ju ytterst sällsynt här i södern. förra vinterns köldperiod varade en vecka och tempen sjönk till runt 10 minus som värst,en bagatell för en premiumpump.fasta elradiatorer som komplement är bortkastat,köp istället något konvektorelement att ha i nödfall eller helst ha ved som komplement.
vattenburna system är alldeles för dyra att installera och kostar faktiskt mer energi att driva än en luftburen variant.
Har man dock redan ett vattenburet system installerat kan en luft/vatten vara en bra lösning.Kostar dock tre till fyra gånger mer än Luft/luftvarianten.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hur värma längan?
« Svar #8 skrivet: 02 feb-18 kl 07:47 »
Hej, det är en enkel fråga med din budget. De två senaste svaren är ditt enda alternativ. Vattenburen värme kostar väl mellan 75 och 150 000 sedan tillkommer värmekällla vilket dubblerar kostnaden.
Om du int kan installera kaminerna själv kommer du tyvärr inte långt med 30 000 heller. Säg att du får tag på ett par kaminer för 5-10 000, då kostar installation av dess minst lika mycket. Inte mycket utrymme kvar för pumpen då.
Gör det du har råd med men gör det bra från början och spara sedan till nästa projekt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #9 skrivet: 02 feb-18 kl 12:17 »
Det första  jag skulle skaffa, skulle vara en pelletskamin. Den är stor som en vanlig kamin och kostar inte så mycket mer. Den ger en jämn värme till huset även om du inte är hemma, den ger värme även när det är kallt ute. Sen när jag fick mer råd så skulle jag skaffa en luft- luft värmepump.
kretslopp

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur värma längan?
« Svar #10 skrivet: 02 feb-18 kl 14:26 »
Har man dock redan ett vattenburet system installerat kan en luft/vatten vara en bra lösning.Kostar dock tre till fyra gånger mer än Luft/luftvarianten.

Varifrån kommer de prisuppgifterna på luft/vatten?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur värma längan?
« Svar #11 skrivet: 02 feb-18 kl 15:34 »
Frågade idag en som har sjövärme i verkstaden vad det kostade.
Allt material inklusive en vatten aerotemper och installation, kostade 45 000 för 7 år sen. Grävde gjorde han själv.

Tidigare hade han en oljepanna och det gick ca 2000 liter, nu går det el för 2000-2300 kr/år inklusive lyse och lite ström vid service av grävaren.

Han räknade ut att det tog mindre än 2 år så var investeringen betald

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur värma längan?
« Svar #12 skrivet: 02 feb-18 kl 20:23 »
Vad körde han på för inne enhet då?

De jag tittade på låg på runt 95K för enbart pumpenheten.

(Frågar därför att jag är i samma sits, luftvärmepumparna och kamineländet är otillräckliga denna tid på året men jag har inte heller i närheten råd med jordvärme...)

Edit, i mitt fall snackar vi Norrlandsklimat.

I Skåne är det väl mest att man vill ha ur dendär råa fuktiga luften, det är egentligen inte så mycket temperaturen i sig, utan kombinationen som ger hur man upplever det.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur värma längan?
« Svar #13 skrivet: 02 feb-18 kl 20:35 »
 Hur varmt har han i sin verkstad? Ofta är man ju nöjd med +5 i en verkstad om det är -20 ute.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur värma längan?
« Svar #14 skrivet: 02 feb-18 kl 21:04 »
Hur varmt har han i sin verkstad? Ofta är man ju nöjd med +5 i en verkstad om det är -20 ute.

Verkstan är nog 90-100 kvadrat, 5 meters takhöjd och välbyggd.

Han har runt +15 och där han bor är ett kallhål. Ofta -20 till -30 på vintern.

Temperaturen på spriten på vintern är ca 0 in och -3 ut vid pumpen.


Han nämnde att han grävt åt någon som installerat likadana grejor, på samma sätt.
Fast där passerar inkommande ledning från sjön en avloppsbrunn, som det spolas mycket varmvatten i.
De lindade inkommande slang runt brunnen och vidare utanpå avloppsröret in till huset.
Där ökade inkommande temperatur till ca +4 och det blev bättre verkningsgrad på pumpen.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #15 skrivet: 02 feb-18 kl 23:48 »
Intressant läsning! Tack för att ni delar era kunskaper. Funderar kring kaminer. Kan man effektivisera äldre kaminer genom att addera magasinerande massa runt dem? Det blir ju inte mer effekt så, men det håller ju värmen längre kanske. En kan ju hitta billiga Vikingkaminer och en kan hitta dyra täljstenskaminer. Är det lönt att fundera kring detta eller är dyrast bäst punkt slut? Och hur viktigt är det med tillluft till en braskamin? Hur påverkar det inomhusmiljön och temp inomhus?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #16 skrivet: 03 feb-18 kl 00:11 »
Tilluft kan du gott låta komma från den vanliga ventilationen.

Det kan vara vanskligt att bygga in kaminer som inte är avsedda för det, då tror jag det är bättre att du murar upp en magasinerande klump mellan kaminen och skorsten. Då sänker du rökgastempen ut (bättre ekonomi) och du får både snabb värme från kaminen och eftervärme från klumpen. Eller värmevägg tror jag en del kallar det. Du kan då använda en kamin som bränner bra, men har dålig verkningsgrad med gott samvete.

 

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur värma längan?
« Svar #17 skrivet: 03 feb-18 kl 05:07 »
Där är ju det alternativet att själv bygga upp ett vattenburet värmesystem. Det är drygt. Men behöver inte bli dyrt. Förutsättningen är att du tycker sådant är givande (roligt). Priset kan du pressa genom att tidigt börja samla på delar. Skroten, blocket, den blå avis, rivningshus. Har du firma kan du ju öppna konto på Ahlsels el liknande. Där får du rabatter 50-70%.
Det du behöver i verktygs väg är :stor o lite mindre rörtång, kraftigt skruvstycke, värmepistol. Så är det där med att få gängor på rören. Tungt att gänga 1" rör med klubba. Och du bör kunna få gängor på 11/2" rör (självcirkulation). Jag köpte mej en gäng maskin den kostade 1200:-. Ett alternativ är att köra de tillsågade rörämnena till en mekanisk verkstad o låta dem göra gängan men det blir mycket körande.
Kunskapsmässigt (om du inte själv har den) finns där hos äldre rörmockare, elever på vvs gymnasier och här. Du måste dock känna att du har lust att gå in i ett så omfattande prochekt. Själv upplevde jag just den delen av byggandet som roligast.
Du behöver en vattenmantlad eldstad ny el gammal. En massa genomgångar genom väggar o tak, ända ut i det fria om du skaffar öppet expansionskärl. Ackumulatortank med varmvattenslinga.
Där är mycket att ta i.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur värma längan?
« Svar #18 skrivet: 03 feb-18 kl 13:29 »
Jag är fortfarande intresserad av vilka pumpar som gick på under 40K som är något att ha som är vattenburet som passar till jordvärme för ett större äldre hus.


Jag kör just nu marknadesn bästa luft/luft värmepumpar som finns på vanliga konsumentmarknaden, så det är inget skit, men de ligger litet på gränsen, om man inte sätter in två-tre stycken aktiva, dvs men då springer elkostnaden iväg och priset blir detsamma som en jordvärmepump så det är inte sås tor mening att montera fler luft/luft maskiner här tror jag.

Spisinsatsen eldar jag så att den nästan glöder.

Ändå är här isolerat på 70 talet med mineralull och huset har riktig timmerstomme som är välbyggd.

Har ca 12-13 grader i köket nu... :)


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #19 skrivet: 03 feb-18 kl 15:22 »
En pelletskamin har den fördelen att den ger värme hela dygnets alla timmar. Dessutom är den inte beroende av utomhustempraturen. Den kan ge maximal värme när det är kallt ute och man behöver värmen som mest. Vi betalar 2,00- 2,50kronor kilot för pelletsen. En ny kamin kostar 8-10 tusen.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser