Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider  (läst 24091 gånger)

Vilse

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #20 skrivet: 10 apr-08 kl 08:43 »
varghunds blandningen var på tapeten i sverige för rackarns många år sen.

blandras eller inte.
rasren hund så vet man till 90% hur den kommer att se ut och uppföra sej och vilken typ av hund det kommer att bli och man har kännedom om genetik och brister och fel i stamtavlan om man gör sin hemläxa och uppfödaren är ärlig.

blandras hund, man vet inte hur hunden kommer att se ut som vuxen och om den kommer at uppföra sej som labradoren eller som rottweilern. (om det nu är det som blandats)

jag har goda vänner som är varandras totala motsatser.
Han avlar vallhundar efter mentality och lätthet at lära, rena brukshundar och har toppjyckar inom vallning, han bryr sej inte om att han ibland blandar ras.
Hon avlar renrasig hund av annan sort och märke.
Kul att höra deras diskussioner :)

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #21 skrivet: 10 apr-08 kl 09:08 »
palledansk: det står på SJVs hemsida att från och med 01012005 gäller - den som föder upp 3 kullar eller fler per år.
Sedan finns lite annat som antal vuxna hundar osv.
Läs hela texten!
Gäller tillstånd från kommunen.
För att registrera valpar - och då menar jag rensrasiga i SKK - krävs kennelnamn from 3:e kullen.
Alla hundar födda efter 980101 skall idmärkas och ägarregisteras hos SJV, är det det du syftar på?
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #22 skrivet: 10 apr-08 kl 11:00 »
Alla hundar har vargen inom sig - det är framför allt situationen när flockledare saknas, eller inte är närvarande, som risk-situationer uppstår. Hunden fattar egna beslut och många blir så förvånade eller bestörta över vad "lilla putte" kan ta sig för exvis döda familjens nya bebis (förekommer) allvarligt skada människor eller djur. Hundar bör absolut inte lämnas ensamma med små barn - generellt - du kan ju ha en speciellt tränad hund som vaktar på kommando - ändå tveksamt.

Efter att ha blivit van att läsa hundbeteende på avstånd kan man känna igen potentiellt hotfullt beteende på långt håll - eller att hunden är högrangad i värsta fall över husse o eller matte. Hundar som rangar sig högt högst i flocken kan utgöra en avsevärd risk för omgivningen. Dock inte ovanligt att en sådan hund genomlever ett helt hundliv utan olyckor - tur mest för omgivningen.

En fråga att ställa till alla med kamphund är; varför valde du den rasen?
Dessa hundar utgör en avsevärd risk för sin omgivning eftersom det är ganska lätt att avla på aggressivitet för dem som så önskar.

Tycker det är tråkigt att så många olämpliga personer prackas på hundvalpar. Jag tycker att det finns åtminstone dubbelt så många hundar än  som vore lämpligt.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #23 skrivet: 10 apr-08 kl 11:59 »
Igen, det var SJVs regler både du och jag refererade till inte SKKs - palledansk. Du kan ju under inga omständigheter registrera blandisar hos SKK.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #24 skrivet: 10 apr-08 kl 12:10 »
Igen, det var SJVs regler både du och jag refererade till inte SKKs - palledansk. Du kan ju under inga omständigheter registrera blandisar hos SKK.

Går alldeles utmärkt att ägarregistrera blandisar i SKK.
Hur många blandrasproducenter har tillstånd ( kostar pengar) från kommunen för sin verksamhet?
Jag känner till 2 som bedriver det som äffärsverksamhet med alla tillstånd från kommun osv.
Seriöst? Knappast när man ligger på 15- 17 kullar/år, valppris på 6 - 7 000 kr.

Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #25 skrivet: 10 apr-08 kl 14:12 »
Nej jag skiter i SKKs regler! Utan vad jag pratar om är att regga sina hundar hos SJV. SKK är ju frivilligt för renrasiga hundar. De har sina regler för kennlar. Vill man vara ansluten får man följa dessa. Kommunen har samma regler som SJV med tillstånd osv. Har nyligen haft besök därifrån så jag vet. Tar du fler kullar per år måste du söka tillstånd hos kommunen.
Undrar just vad för folk du känner med 16-17 kullar/år???  Finns säkert också, men måste vara extremt ovanligt.
Oftast är det tjuvparningar, eller att folk har två hundar och de tycker det är kul med lite valpar.

Men jag vet en "seriös" uppfödare som har runt 100 avelsdjur, alltid valpar att sälja, hundarna sitter i godkända burar, vissa får komma ut i rastgård ibland andra inte. Det är rent och snyggt, men vilken hund trivs där??? Hon tar 10 000 för sin "grisproduktion". Hon har tillstånd. Rasföreningarna hon är med i har anmält henne åtskilliga gånger, men burmåtten är ju ok och hon har ju ett par rastgårdar. Hundarna får aldrig komma in i bostaden. Är det dessa du fascineras över? Hur klämmer du åt detta? Så SKKs papper är alltså värt 3-4000 enligt dig?
Varför ska en blandras reas ut?  Är inte dens liv värt lika mycket? Det finns ju många här som förfasar sig över blandisar som vräks ut för struntsummor och hamnar hos osriösa köpare!

Fattar inte vart du vill komma ???

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #26 skrivet: 10 apr-08 kl 14:28 »
Nej jag skiter i SKKs regler! Utan vad jag pratar om är att regga sina hundar hos SJV. SKK är ju frivilligt för renrasiga hundar. De har sina regler för kennlar. Vill man vara ansluten får man följa dessa. Kommunen har samma regler som SJV med tillstånd osv. Har nyligen haft besök därifrån så jag vet. Tar du fler kullar per år måste du söka tillstånd hos kommunen.
Undrar just vad för folk du känner med 16-17 kullar/år???  Finns säkert också, men måste vara extremt ovanligt.
Oftast är det tjuvparningar, eller att folk har två hundar och de tycker det är kul med lite valpar.

Men jag vet en "seriös" uppfödare som har runt 100 avelsdjur, alltid valpar att sälja, hundarna sitter i godkända burar, vissa får komma ut i rastgård ibland andra inte. Det är rent och snyggt, men vilken hund trivs där??? Hon tar 10 000 för sin "grisproduktion". Hon har tillstånd. Rasföreningarna hon är med i har anmält henne åtskilliga gånger, men burmåtten är ju ok och hon har ju ett par rastgårdar. Hundarna får aldrig komma in i bostaden. Är det dessa du fascineras över? Hur klämmer du åt detta? Så SKKs papper är alltså värt 3-4000 enligt dig?
Varför ska en blandras reas ut?  Är inte dens liv värt lika mycket? Det finns ju många här som förfasar sig över blandisar som vräks ut för struntsummor och hamnar hos osriösa köpare!

Fattar inte vart du vill komma ???

Känner att denna diskussion är i fel tråd, men det kan väl moderator flytta om det behövs?

Jag känner inte männsikor med 16-17 kullar/år, men jag vet om dom. Tyvärr.
Blandrasproducenter med 5 -15 kullar/år är betydligt vanligare än vad man kan tro. Tyvärr.

Vad menar du med "bur"?
Är det typ en transportbur så är det inte tillåtet att förvara hund i den typ av bur annat än under transport och "vid tillfällig händelse".
Eftersom du vet vem denna uppfödare är kan du kanske tipsa mig så kan jag göra ett besök där?
100 hundar är synnerligen ovanligt i detta land, dom som kommer närmast är väl slädhunduppfödarna i norra sverige samt en numera nerlagd ( efter besök av SKK och Djurskyddsmyndighet) kennel i Västergötland.

Några siffror eller att blandraser skall reas ut kommer inte från min mun, men du kan säkert förklara vad Du menar med det?

Jag fascineras av hund i allmänhet och uppfödning i synnerhet och inte minst människorna bakom det hela.
Det vore nog bra om ett flertal människor kom bort ifrån den "friska blandrasromatiken" och insåg att blandrasproducenter producerar för att tjäna pengar och inget annat.

Gå in på Blocket, plocka ut ett par blandisannonser, spara dom till ca 3-4 veckor efter det att valparna blivit ca 8 veckor ( säljs ofta före 8 veckors ålder) och prova att ringa de mobilnummer som finns i annonsen; i 7 fall av 10 har abbonemnaget upphört....say no moore...

Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #27 skrivet: 10 apr-08 kl 15:44 »
Att läsa blocket är väl inte normgivande för blandrasavel? Tycker det är fler ompl. än valpkullar där oavsett härstamning.

Med bur menar jag box/hage inom regler för minimi mått. Enligt reglerna måste man ju också rasta hunden på annan plats minst två ggr/dag. Men det säger ju sig självt att människan inte gör. Det finns ju ingen tid för det.

Siffrorna om rea kom inte från din- utan min mun. Du ansåg det hutlöst att ta 6-7000 för blandisar. 10-12 000 för renrasigt är väl inte bättre? Det är löjliga priser och det gör ju att fel personer försöker sko sig på aveln. Det handlar mer om pengar o meriter än hundens välbefinnande. Varför skulle en hund vilja åka miltals, sitta i bur och vänta på bedömning?

All avel oavsett papper bör vara inriktad på friska, dugliga hundar och brukshundar bör förbli det. Idag är det ju "häftigt" att vara först med någon ovanlig "ny" ras. Vad den använts till är ju oväsentligt. Hantera de befintliga på ett sunt sätt istället.

De flesta av dagens "raser" är ju inte mer än 100 år. Så vilka raser har rätt att kallas ras? De har ju kommit till för att vissa tycker det är kul att experimentera.
Andra raser avlas sönder: schäfer, golden, eng.bulldog, chow chow, pekingese, cavalier, sv.lapphund är några exempel. Chow chow, pekingese och lapphunden är gamla raser, som "uppäckts" av kennel folk. Beklämmande. Detta har SKK accepterat ända tills SJV sa ifrån om att de måste ha avelsplaner, där det tydligt framgår hur man ska komma till rätta med rasens problem.


palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #28 skrivet: 10 apr-08 kl 16:51 »
Att läsa blocket är väl inte normgivande för blandrasavel? Tycker det är fler ompl. än valpkullar där oavsett härstamning.

Med bur menar jag box/hage inom regler för minimi mått. Enligt reglerna måste man ju också rasta hunden på annan plats minst två ggr/dag. Men det säger ju sig självt att människan inte gör. Det finns ju ingen tid för det.

Siffrorna om rea kom inte från din- utan min mun. Du ansåg det hutlöst att ta 6-7000 för blandisar. 10-12 000 för renrasigt är väl inte bättre? Det är löjliga priser och det gör ju att fel personer försöker sko sig på aveln. Det handlar mer om pengar o meriter än hundens välbefinnande. Varför skulle en hund vilja åka miltals, sitta i bur och vänta på bedömning?

All avel oavsett papper bör vara inriktad på friska, dugliga hundar och brukshundar bör förbli det. Idag är det ju "häftigt" att vara först med någon ovanlig "ny" ras. Vad den använts till är ju oväsentligt. Hantera de befintliga på ett sunt sätt istället.

De flesta av dagens "raser" är ju inte mer än 100 år. Så vilka raser har rätt att kallas ras? De har ju kommit till för att vissa tycker det är kul att experimentera.
Andra raser avlas sönder: schäfer, golden, eng.bulldog, chow chow, pekingese, cavalier, sv.lapphund är några exempel. Chow chow, pekingese och lapphunden är gamla raser, som "uppäckts" av kennel folk. Beklämmande. Detta har SKK accepterat ända tills SJV sa ifrån om att de måste ha avelsplaner, där det tydligt framgår hur man ska komma till rätta med rasens problem.


Var om inte på Blocket finns blandraser?
Samma gäller på andra mer eller mindre seriösa hundsidor där man kan prångla ut sina blandisar och sen försvinna.
Har aldrig sagt att 6-7000 är "hutlöst" tog siffran som ett exempel, snälla låt bli att lägga ord i min mun.

Skulle vara intressant att få ett exempel på någon som skor sig på avel ( renrasig)
Det är ju anmärkningsvärt om aktuell kennel blivt anmäld och inget gjorts, att rasta 100 hundar funkar ju inte, skulle vara intressant att få reda på vilken kennel/kommun det rör sig om. Det går alltid att göra något åt saken om man vill.

Eftersom du "skiter i SKK" så förstår jag att du inte är så insatt i verksamheten; det är ytterst få raser som är under 100 år, SKK har haft avelsplaner ända från starten för varje ras.
Som nämts tidigare på denna sida är det ett väldigt arbete som ligger bakom vad som är en ras.
Det var veterinärförbundet som "röt" till om osunda raser, inte SJV

Håller helt med dig om att det finns en del raser som är väldigt sönderavlade, men SKK, Veterinärförbundet och SJV har ögonen på dom.
Gå till närmsta bibliotek och läs tidningen Hundsport så ser du att problemen uppmärksammats.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #29 skrivet: 10 apr-08 kl 17:03 »
En snabbtitt på första sidan av Blockets hundar ger 8 blandraser och 21 rashundar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #30 skrivet: 10 apr-08 kl 18:20 »
Det var fortfarande SJV inte SKK som angav normer för åtgärder. SKK har svalt de gamla avelsplanerna fram till dess.
Jo, jag har varit engagerad i SKK tidigare och varit väldigt irriterad på deras flathet mot dessa problem.

Ok. fram med alla raser då som är äldre än 100 år!

Ta bara en sån sak som islandshunden. På Island (hundens hemland) får den se ut hur som helst. Låg- eller högställd. Här har den minimi mankhöjd!!! för att godkännas på utställning. Men bruksprov??? Görs inte.

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #31 skrivet: 10 apr-08 kl 19:24 »
Citera
jag har goda vänner som är varandras totala motsatser.
Han avlar vallhundar efter mentality och lätthet at lära, rena brukshundar och har toppjyckar inom vallning, han bryr sej inte om att han ibland blandar ras.
Hon avlar renrasig hund av annan sort och märke.
Kul att höra deras diskussioner :)

Önskar jag vore en fluga i rummet under dessa diskussioner... de är säkert extremt intressanta!!!

Citera
En fråga att ställa till alla med kamphund är; varför valde du den rasen?
Dessa hundar utgör en avsevärd risk för sin omgivning eftersom det är ganska lätt att avla på aggressivitet för dem som så önskar.

Tycker det är tråkigt att så många olämpliga personer prackas på hundvalpar. Jag tycker att det finns åtminstone dubbelt så många hundar än  som vore lämpligt.

Tyvärr väljer alltför många hund baserat på helt fel grunder... nämligen: coolhetsfaktor (mode etc), utseende m.m.
Jag tycker att det vore bra att införa "hundägarkort" med basutbildning för potentiella hundägare... då är men mera förberedd på vad som väntar.

Citera
Gå in på Blocket, plocka ut ett par blandisannonser, spara dom till ca 3-4 veckor efter det att valparna blivit ca 8 veckor ( säljs ofta före 8 veckors ålder) och prova att ringa de mobilnummer som finns i annonsen; i 7 fall av 10 har abbonemnaget upphört....say no moore...

Att säljarna är oseriösa är inte den enda självklara tolkningen av detta...
Folk kanske bara inte vill ha deras mobilnummer ute på nätet. Jag har också sålt saker på blocket och då använt ett specifikt anonymt kontantkort jag köpt just för att använda på blocket.

Citera
De flesta av dagens "raser" är ju inte mer än 100 år. Så vilka raser har rätt att kallas ras? De har ju kommit till för att vissa tycker det är kul att experimentera.

Så lite hårklyveri...
Birgit har i princip "rätt". De flesta raser är ca 150 år gamla. Den moderna hundaveln med rasuppdelning (upprättandet av rasstandarder för de ursprungliga raserna) och bildandet av de äldsta av de moderna raserna från de befintliga började under 1800-talet (vissa böcker specificerar till 1850-talet till och med).

Ursprungliga raser beteknas de raser som "fanns" innan rasaveln... MEN den betekningen är också lite partisk eftersom den bara tar hänsyn till vad som tillåtits registreras...

The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #32 skrivet: 11 apr-08 kl 06:15 »
Det var fortfarande SJV inte SKK som angav normer för åtgärder. SKK har svalt de gamla avelsplanerna fram till dess.
Jo, jag har varit engagerad i SKK tidigare och varit väldigt irriterad på deras flathet mot dessa problem.

Ok. fram med alla raser då som är äldre än 100 år!

Ta bara en sån sak som islandshunden. På Island (hundens hemland) får den se ut hur som helst. Låg- eller högställd. Här har den minimi mankhöjd!!! för att godkännas på utställning. Men bruksprov??? Görs inte.

Ok, fram med normerna som SJV angav!
Blodhund, Newfoundland, Isländsk Fårhund,Chow-Chow, Basenji, Rhodesian Ridgeback, Thai Ridgeback, Korean Jindodog, mfl, mfl ,mfl

"Här har den minimankhöjd" Alltså den rasstandard vi har i Sverige för ISländs Fårhund kommer från Isländska Fårhundsklubben på Island, ta diskussionen med dom. RAsens hemlands specialklubb bestämmer rasstandarden, alla andra länder har bara att accepter rasstandarden efter godkännande i FCI.
Att göra bruksprov eller inte är väl upp till ägarna? Kan väl knappast SKK eller ngn annan lastas för att det inte sker?
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #33 skrivet: 11 apr-08 kl 06:18 »

Att säljarna är oseriösa är inte den enda självklara tolkningen av detta...
Folk kanske bara inte vill ha deras mobilnummer ute på nätet. Jag har också sålt saker på blocket och då använt ett specifikt anonymt kontantkort jag köpt just för att använda på blocket.


Har full förståelse för detta, utom när det gäller hund. Köparna kanske behöver lite råd och stöd efter köpet. Köparna kanske vill häva köpet.
HAr varje vecka kontakt m valpköpare som inte komme ri konrakt med säljarna när det uppstått problem. De - eventuella - telefonnummer som uppges på köpekontrakt eller kvitton - när sådana finns --är samma som i annonsen.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #34 skrivet: 11 apr-08 kl 06:25 »

Ta bara en sån sak som islandshunden. På Island (hundens hemland) får den se ut hur som helst. Låg- eller högställd. Här har den minimi mankhöjd!!! för att godkännas på utställning. Men bruksprov??? Görs inte.

Har tagit för givet att du menar Isländsk Fårhund?
Är det så så står följande i Rastandarden:
"Idealhöjd för hanhundar är 46 cm, för tikar 42 cm."
Hur kan du få det till minimimankhöjd??
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #35 skrivet: 11 apr-08 kl 10:55 »
Får väl be om ursäkt för att jag hade fel ordval!PALLEDANSK
Men de ger fortfarande inte cert till hundar med korta ben, då de inte har önskvärd höjd. Har ett antal bekanta på Island som har dessa hundar och också är med i föreningen. De accepterar den variationen, så det måste vara en utomisländsk tolkning. (En av dessa jobbar på Islands motsv. till SJV).
Nej, det åligger inte ägaren att ta ansvar för bruksprov. Framförallt är det rasföreningen, men SKK borde också driva dessa frågor. Isländsk fårhund är en brukshund, som oftast säljs i detta land som trevlig familjehund. Precis som alla andra brukshundsraser, utom BC, där de ju har krav på duglighet i "yrket" för att kunna regga valpar på dom. Det är detta jag är ute efter. Vi behöver inte fler utställnings"fjollor".
Har själv sålt både hundar och annat på blocket, under mitt eget namn och tele. Har även köpt saker därigenom, utan problem.  Tycker det är ett bra forum för sånt. Att vissa skumma individer använder det också är inte forumets fel. Naiva okunniga köpare är ju inte heller forumets fel. Utöver mina boskapsvaktare som ÄR KORSNINGAR och fungerar ypperligt!!!!! Så har jag alltid bara haft renrasigt. Har dessutom tagit om hand ett antal ompl. 90% brukshundar, som sålts som "gose-hundar" till inte ont anande förstagångsköpare, som sedan inte kunnat hantera sina frustrerade hundar. En omplacering hämtade jag från 100 uppfödaren. Hunden skulle avlivas, för hon var uttjänt i aveln. Hon hade aldrig varit ute på promenad, aldrig ätit kött eller gnagt ben, bara uppblött hundfoder. Tandlös vid 5 år. Levde hos oss i ytterligare 5 år och var den gladaste goaste hund man kan tänka sig. De "aggressiva" ohanterbara hundarna vi tagit om hand har fungerat bra hos oss och alltid gått lösa på gården. (Ingen har bitet någon, vare sig främmande eller familj)
Normerna SJV angav var inte detsamma som avelsplaner, de talade om att avelsplanerna skulle innehålla åtgärdsprogram för de raser som hade avelsmässiga problem. Dessa godkänns av SKK och SJV numer.
Eftersom jag sitter med i SJVs samverkansgrupp för hotade raser, får jag även tillsänt mig all sådan information och kan också lämna synpunkter på detta.
Jag känner inget behov av att stå till svars mot dig PALLEDANSK. Men jag gissar att du är uppfödare, eller en som räddar gatu-hundar utomlands? Eftersom du "vet" mer än oss vanliga dödliga.
Anser med detta att diskussionen är avslutad och trådens huvudämne bör gälla!

amarantus

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #36 skrivet: 13 apr-08 kl 21:11 »
Hade just ett samtal med en kille som menar att han har en varghybrid inkorsat i sin blandning mellan gråhund-alaska...

Han hade lite problem med sin hane kan man ju lugnt säga. frustrerad, rymmer hela tiden. Hunden är lugn så länge ledaren-ägaren är hemma men sen bryter helvetet ut när den är själv med sina flockmedlemmar. saken är den att hunden får mkt motion men inget tröttar ut honom. jag sa att han måste trötta ut den psykiskt förstås osv..

Jag har träffat hunden :o jisses säger jag bara...
Den är så stor o vargliknande, dominant mot besökare som sjutton. jätteläskig hund faktiskt och jag är inte räddhågsen precis annars.

Jag sa att jag inte tror på hybrider utan mer att det sprids rykten om det så det ska bli rusch efter avkommor anar jag men han är helt säker ::)
isåfall förstår jag varför jag var rädd för hunden för den var inte riktigt som en hund ska vara i sitt beteende kan jag säga :-\
Nu har han köpt en tik med :P och jag frågade var syftet var? -vem kan vara en bra valpköpare av de framtida valparna?
Han hade INTE något svar på det :( sjukt sjukt...

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #37 skrivet: 13 apr-08 kl 21:34 »
Hade just ett samtal med en kille som menar att han har en varghybrid inkorsat i sin blandning mellan gråhund-alaska...

Han hade lite problem med sin hane kan man ju lugnt säga. frustrerad, rymmer hela tiden. Hunden är lugn så länge ledaren-ägaren är hemma men sen bryter helvetet ut när den är själv med sina flockmedlemmar. saken är den att hunden får mkt motion men inget tröttar ut honom. jag sa att han måste trötta ut den psykiskt förstås osv..

Jag har träffat hunden :o jisses säger jag bara...
Den är så stor o vargliknande, dominant mot besökare som sjutton. jätteläskig hund faktiskt och jag är inte räddhågsen precis annars.

Jag sa att jag inte tror på hybrider utan mer att det sprids rykten om det så det ska bli rusch efter avkommor anar jag men han är helt säker ::)
isåfall förstår jag varför jag var rädd för hunden för den var inte riktigt som en hund ska vara i sitt beteende kan jag säga :-\
Nu har han köpt en tik med :P och jag frågade var syftet var? -vem kan vara en bra valpköpare av de framtida valparna?
Han hade INTE något svar på det :( sjukt sjukt...


Amarantus det låter faktiskt som om din bekant faktiskt talar sanning...

Det är olagligt att föra in nya hybrider i sverige, men dels så fanns det redan ett antal och dels så är det svårt att testa för 2a eller 3 generationens korsningar.

Och hans "svar" eller icka svar på valpar i framtiden gör mig bara ledsen... Det är precis samma "svar" man får från många som skaffar kamphundar.

The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #38 skrivet: 13 apr-08 kl 21:56 »
Har full förståelse för detta, utom när det gäller hund. Köparna kanske behöver lite råd och stöd efter köpet. Köparna kanske vill häva köpet.
HAr varje vecka kontakt m valpköpare som inte komme ri konrakt med säljarna när det uppstått problem. De - eventuella - telefonnummer som uppges på köpekontrakt eller kvitton - när sådana finns --är samma som i annonsen.

Låter som om du är uppfödare själv, eller är veterinär eller snarlikt.

Köper man en hund på blocket på detta sätt så får man faktiskt skylla sig själv om man inte kan få stöd eller häva köpet. Köparna har ett ansvar att göra ett medvetet val och kolla upp vem man gör affärer med.
Är man så urbota korkad att man inte kollar upp i förväg - så får man faktiskt stå sitt kast - och enligt mig är det köparnas fel.

Människor som vill tjäna pengar och lura andra kommer alltid att finnas - så länge det finns folk som går på deras knep - och så länge det finns luckor i reglerna de kan utnyttja.

Bevisligen så luras det med alla typer av hundar (och andra varor). Blandisar och oreggade renrasiga säljs oftast på innoficiellt sätt så de förekommer självklart oftare i sådana sammanhang.

Personligen tror jag att en stor del av dessa problem skulle minska markant om man uppvärderade alla typer av hundar till samma värdenivå, och tillämpade samma regler för alla hundar.

DET om något kommer alldrig att hända pga att renrasaveln gynnas ekonomiskt av nedvärderingen av "icke reggade" och rasrena hundar.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #39 skrivet: 13 apr-08 kl 23:00 »

DET om något kommer alldrig att hända pga att renrasaveln gynnas ekonomiskt av nedvärderingen av "icke reggade" och rasrena hundar.


Hej Silverwolf...
Skulle du vilja vara så snäll och utveckla detta i ditt inlägg lite mer? Jag vill ha bilden som DU menar helt klar för mig ;D

MVH
Alvin
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Gröfre Slissing, Palle500, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser