Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Källhänvisning  (läst 2329 gånger)

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
Källhänvisning
« skrivet: 11 jan-11 kl 20:52 »
Under diskussionen gällande namnkrav kommer flera gånger trovärdigheten och korrektheten i handboken upp - en ytterligare sätt att förbättra trovärdighet och kvalité på en text är ju att hänvisa till källor.

I dagsläget skulle man ju kunna lägga in länkar i texten, men det känns inte som ett supersmidigt.  Jag tycker dock det borde finns sådan funktionalitet att lägga till? Vet inte hur stort utbud för plugins det finns eller ens möjligheterna i systemet för sådant, men det skulle vara fint.

Tänker mig att man klickar på en knapp för att foga in referens och så anger man en url, en bok eller vad som helst. Då läggs det in en siffra i superscript, eller inom hakparantes. Den länkar sedan till rätt rad i referenslistan även att det då skulle skapas en referenslista automatiskt sist i artiklarna. Eller detta kanske redan finns - som vad hette det dekiscript?


EDIT: Hittade följande...

Nåt nästan inbyggt för att lägga in fotnoter. Vet inte dock om man som användare kan skapa templates? Den verkar dessutom inte hålla koll på numreringen själv vilket är lite osmidigt.
http://developer.mindtouch.com/en/kb/Create_footnotes_for_Deki_pages?highlight=Footnotes

Här är någon som gjort ett plugin som verkar mer kompetent dock, om än något år gammalt:
http://forums.developer.mindtouch.com/showthread.php?t=5913
« Senast ändrad: 11 jan-11 kl 21:01 av Sorno »

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Källhänvisning
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 20:59 »
Det är väl bara att den som författat texten antingen skriver i slutet källor eller lästips som en extra grej .
Det finns ju i vissa texter redan har jag sett angivet källor .
Där man inte kan ge exakta källor så är det ju enkelt att lägga till lästips i stället .

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
SV: Källhänvisning
« Svar #2 skrivet: 11 jan-11 kl 21:06 »
Jo, visst kan man göra det manuellt. Vad jag tänkte på var lite mer automatiskt så att referenslistan hålls uppdaterad och korrekt mot texten. Manuellt skrivna dito tenderar att inte bli fullt lika uppdaterade...

Med referenser i texten kan man även få en noggrannare hänvisningar på meningsnivå. T.ex. om man påstår att får behöver extra selen inför lammning så skulle det kunna vara trevligt att ha en hävisning till en rapport från slu, sidhänvisning i Får eller ett forumsinlägg eller vad som helst.

Användningen av detta tänker jag främst på frågor där det kan finnas ett intresse att faktiskt visa att det är mer än tyckande bakom ett påstående. Lästips är också en bra idé.


EDIT: Här är info om pluginet tidigare länkat till:
http://developer.mindtouch.com/en/kb/How_to_add_the_FCEditor_Plug-in%3a_Citations?highlight=footnotes
« Senast ändrad: 11 jan-11 kl 21:18 av Sorno »

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Källhänvisning
« Svar #3 skrivet: 11 jan-11 kl 22:14 »
Jag är tveksam till om behovet är så överhängande.

Men gör gärna en "mockup" på din "Min sida" för att visa hur det kan se ut och fungera.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Källhänvisning
« Svar #4 skrivet: 12 jan-11 kl 07:18 »
En risk med fotnötter är kanske att det hela verkar så seriöst att man inte vågar skriva något utan att kunna styrka det med referenser. Räcker det inte med lite källor och lästips längst ned på sidan?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Källhänvisning
« Svar #5 skrivet: 12 jan-11 kl 16:35 »
Hej!
Inom växtodling så är källor alltför ofta felaktiga. Ett konstigt resultat på 18-hundratalet kan dyka upp som fakta i en ny bok. Man måste kolla källorna mot egna erfarenheter. Den källhänvisning som finns nu räcker.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 2 användare
javill, Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser