Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinglig get?  (läst 2788 gånger)

Alväng

  • Inlägg: 2
    • Närke
Vinglig get?
« skrivet: 29 jul-16 kl 15:00 »
Hej
Är orolig över min lilla getflicka Nora. Till och från vinglar hon med bakdelen och ser stelbent ut och ibland går hon på knä på frambenen. Men dessemellan är hon hur pigg som helst, hoppar, springer och klättrar. Hon äter och dricker normalt, så vitt jag kan bedöma är inte mager, och verkar inte ha huvudvärk eller liknande.
Detta började redan förra våren, hon var då endast ett drygt år gammal. Först trodde vi hon skadat benet, eller fått något i klöven, men hittade ingen skada och symtomen kommer ju och går. Veterinären som besökte oss hade nog tyvärr aldrig sett en get på nära håll, utan mest får...
Nora fick smärtstillande och någon mineral på recept, jag tänkte det kunde vara en brist efter att ha läst en massa trådar här. Men ingetdera hjälpte. Veterinären tyckte att så länge hon äter och verkar pigg i övrigt behöver vi inte göra något annat. Nora var mycket bättre över vintern, märkligt nog, det verkar lite som att värmen förvärrar problemen.
Kan det vara CAE? Eller någon ledsjukdom, typ artros? Hon är som sagt ganska ung endast två och ett halvt år.
Vad ska jag göra? Hon har endast en kompis, en jämngammal flicka som inte visar några tecken på sjukdom.
Någon som har någon ide'?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vinglig get?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-16 kl 17:54 »
Har getterna fri tillgång på mineralfoder, typ sådant här:

https://c4produktkatalog.lantmannen.se/components/com_virtuemart/shop_image/document/3817.pdf

Ylvalifalk

  • Inlägg: 59
    • Småland
SV: Vinglig get?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-16 kl 18:04 »
Har du kollat om hon har parasiter? Det liknar symptom som vi hade på våra då de var angripna. Efter avmaskning försvann det helt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vinglig get?
« Svar #3 skrivet: 30 jul-16 kl 06:58 »
Det är inga typiska symtom på parasitangrepp det där, snarare tycker jag att det verkar vara selenbrist. Eller något neurologiskt, men då borde hon inte vara vid liv fortfarande eftersom sjukdomen visade sig redan förra året.
CAE brukar inte debutera förrän vid 4-5 års ålder. (Men visst förekommer undantag.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vinglig get?
« Svar #4 skrivet: 30 jul-16 kl 08:26 »
Vad ger du getterna för mineralfoder?

Alväng

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: Vinglig get?
« Svar #5 skrivet: 30 jul-16 kl 08:33 »
Ja, just det, selenbrist var det jag misstänkte redan förra sommaren, men det var selen som veterinären skrev ut, efter att jag föreslagit det... Det blev ingen uppenbar skillnad när hon åt det i ett par månader, kanske borde vi testa det igen?
Parasiter borde kanske visat sig på båda getterna i så fall, trodde jag.
Tjejerna har en slicksten för vilt, annars äter de inget extra alls utöver sly och gräs i hagen, de går i en skogsbacke på knappt en halv ha. På vintern får de hö och lite tallris emellanåt.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vinglig get?
« Svar #6 skrivet: 02 aug-16 kl 14:36 »
Jag skulle ge getterna mineralfoder typ det som olivia.k länkar till.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vinglig get?
« Svar #7 skrivet: 02 aug-16 kl 15:10 »
Det blev ingen uppenbar skillnad när hon åt det i ett par månader, kanske borde vi testa det igen?
Citera

Selen och mineraler är inget djuren bara ska ha när de uppvisar bristsymptom utan det är något de ska ha hela tiden. De flesta tror jag har fri tillgång på mineraler och de ska ha ca 25gram per dag.
Det finns jättemånga artiklar att läsa om vikten av mineralfoder, typ denna som tar upp muskeldegenration:

http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/not/kunskapsbank/artiklar/2013/e/430/alla-djur-behover-mineraler-for-att-vaxa-och-ma-bra/

Här kan du läsa om samma sjukdom, dvs selenbrist:
http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/bristsjukdomar-far/nmd-far

Så även om din get inte har selenbrist är det viktigt att du börjar ge mineralfoder oavsett. Viltstenar är det väldigt lite mineraler i. Det är mest koksalt i den.
Konstigt förresten att inte veterinären som var hos dig kollade vilket mineralfoder du har eller sa åt dig att köpa. När jag hade djur med misstänkt mineralbrist så ville veterinären se vilket mineralfoder jag gav och om djuren hade fri tillgång. Mineralfoder är inte receptbelagt utan finns i alla foderbutiker. Du kan köpa starkare selen (selevitan) på vanliga apoteket. Detta brukar man ge till dräktiga djur då det är vanligt att nyfödda har selenbrist.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vinglig get?
« Svar #8 skrivet: 02 aug-16 kl 15:12 »
Det blev ingen uppenbar skillnad när hon åt det i ett par månader, kanske borde vi testa det igen?


Selen och mineraler är inget djuren bara ska ha när de uppvisar bristsymptom utan det är något de ska ha hela tiden. De flesta tror jag har fri tillgång på mineraler och de ska ha ca 25gram per dag.
Det finns jättemånga artiklar att läsa om vikten av mineralfoder, typ denna som tar upp muskeldegenration:

http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/not/kunskapsbank/artiklar/2013/e/430/alla-djur-behover-mineraler-for-att-vaxa-och-ma-bra/

Här kan du läsa om samma sjukdom, dvs selenbrist:
http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/bristsjukdomar-far/nmd-far

Så även om din get inte har selenbrist är det viktigt att du börjar ge mineralfoder oavsett. Viltstenar är det väldigt lite mineraler i. Det är mest koksalt i den.
Konstigt förresten att inte veterinären som var hos dig kollade vilket mineralfoder du har eller sa åt dig att köpa. När jag hade djur med misstänkt mineralbrist så ville veterinären se vilket mineralfoder jag gav och om djuren hade fri tillgång. Mineralfoder är inte receptbelagt utan finns i alla foderbutiker. Du kan köpa starkare selen (selevitan) på vanliga apoteket. Detta brukar man ge till dräktiga djur då det är vanligt att nyfödda har selenbrist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser