Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påfågelstjärts undran.  (läst 1572 gånger)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
Påfågelstjärts undran.
« skrivet: 15 jun-12 kl 20:16 »
Undrar om båda hanen och honan reser reser stjärtfjädrarna eller om det bara är hanen som gör detta?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Mikrogård

  • Inlägg: 33
    • Uppland
SV: Påfågelstjärts undran.
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 20:19 »
En sur höna kan absolut göra det oxå.
Bor på en liten gård med två kalkoner, tre myskankor, tre katter (2 ras 1 hus) och två franska bulldoggar.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Påfågelstjärts undran.
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 22:57 »
Sur som i "surhöna"?
Dessa 2 jag har skall vara e av varje kön.
Hanen är blåhalsad med bruna långa fjädrar ner till och visar gärna upp allt han har, inte så mkt då han e 1 år. ;)
"Honan" är grönhalsad och inga bruna fjädrar och inte alls så mkt stjärt som hanen. Också 1 år.
Helt plötsligt idag så ser ja att hon fällt upp stjärten precis som hanen , som är precis bredvid "henne".
Har hon "konventerat" å blivit hane eller är hon "bara" lite galen som vi andra här ute i buschen? ;)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Påfågelstjärts undran.
« Svar #3 skrivet: 16 jun-12 kl 09:16 »
Min påfågelhona gör likadant.
Och jag är ganska säker på att det är en höna för efter vad jag läst mig till ska hanen ha rödbrunt längst ned på vingarna men inte hönan.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Påfågelstjärts undran.
« Svar #4 skrivet: 21 jun-12 kl 23:35 »
Tittade på dom extra noga idag då jag kom hem efter en lägervecka och det är stor skillnad på dom i utseende och storlek så jag hoppas att hon bara tycker det är roligt att härma tuppen eller något sådant...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

brattmyra

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Påfågelstjärts undran.
« Svar #5 skrivet: 03 jul-12 kl 18:26 »
Händer samma sak här hemma hos mig ;-) Hon ska enligt uppgift också vara en hon och ser ut som du beskriver, vi får väl hoppas att det stämmer :P

 

Fjädern

  • Inlägg: 15
    • Öland
SV: Påfågelstjärts undran.
« Svar #6 skrivet: 04 jul-12 kl 22:43 »
Hönorna brukar göra så, men inte alls lika ofta som tupparna, dom kan även göra så mot andra djur för att verka större än dom är.
Fjädern


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser